Avlivning utan orsak

N

nipa

Har en häst som vart halt i 1 år på alla fyra benen ca 3 grader. Vi har vart in på klinik ett antal gånger och fått diverse behandlingar men inget hjälper.
Hästen svarar inte på någon behandling.
Veterinären vet ej vad det är. Visar inget på röntgen, är ej varm eller svälld i benen.
Nu är han mer eller mindre utdömd men det tar en evighet med försäkringsbolag.
De vill inte avliva en häst hur som helst och veterinären kan inte ge ett utlåtande mer än att säga det jag skrev.
De har funderingar på om hästen lider av reumatism men kan ej säga helt 100 att han lider av det.

Har ni någon erfarenhet av liknande eller kan komma med något förslag över vad ni tror detta kan bero på.
Detta är helt sjukt. Inte kul att ha en häst som man ser börjar tappa gnistan :(

Nej men kanske problem i ryggen, ledbesvär av typen reumatiskt brukar vetrinär kunna lokalisera. Har du provat att få hjälp av kiropraktor eller liknande, din situation är inte unik detta har hänt flera gånger och hästarna har kunnat få hjälp också.

En kiropraktor behandlade honom för ca 6 månader sen.
Inget resultat :(

Är du säker på att man hittade hästens verkliga grundproblem, övergången i länden mot saccralleden ger ofta den typen av hältor du beskriver nämligen icke hanterbara.
Här hästen gått en längre tid med problemet, är det inte ovanligt att hästen får hälta på flera ben. Själv har jag varit med om hästar som varit halta på alla 4 benen, och rejält upp till 4 grader.

Ska be kiropraktorn se över honom igen.
Är rädd att hästen ska gå av :(
Tycker att sånt är riktigt läskigt.
Tack för tipset

Hästen är i riktigt dåligt skick.
Ingen vet vad det är.
Kankse är skelettet skört också. Han är riktigt stel.
Ryck i bakbenen ser inte kul ut. Inte heller när de rycker till i svansen.
Dock har hästarna tuggat efteråt.

Men har du frågat varför kiropraktorn gör så, för mig är det en självklarhet att man förklara det man gör och varför. Ryck i bakbenen kan lägga en knäled tillrätta inget annat, att dra hästen i svansen sträcker visserligen muskler i ryggen men inget annat.

Jag ska kontakta honom igen på måndag.
Det finns mycket i det du säger.
Tusen tack!

Låt någon annan än veterinär kolla på honom, akupunktör, massör, healer, prova allt. Min kompis dyra tävlingshäst blev halt och kördes iväg på klinik. Dom höll på och undersöka honom i flera dagar, och det togs 39!!!! rönrgenbilder på honom!!! Men dom hittade inget alls. Hästen fick skickas hem med recept på sex mnd boxvila. Knappast vad han behövde. :crazy:

Vår alternativ-beh. menade hela tiden på att hästen hade en förkortad bogmuskel och allmänt problem i sin kropp pga spänningar han gått med hela livet och rekommenderade ridning utan krav samt fysioterpai. Min kompis vågade dock inte att följa dessa råd men gjorde som vet. hade sagt och stängde hästen inne i en liten box. Till slut blev han helt galen av att bara stå, började bli aggressiv och bet efter henne. DÅ insåg hon att det faktisk inte var någon bra ide att följa vet.s råd. :smirk:

Hästen sattes igång, och blev bättre och bättre. Nu tävlas han igen. :)

Så jag tycker ABSOLUT inte att ni ska döma ut hästen, försök allt! Förmodligen så sitter inte problemen i benen. Men se till att anlita en välrenommerad person, kräv referenser eller be folk du känner rekommendera någon. Vart bor du?

Avlivning utan orsak

Är inte att vara 3 gradigt halt i ett helt år nog med orsak :confused:

Visserligen KAN en duktig manipulerare kanske hjälpa hästen, sånt har hänt förr...men att få tag i dom är lite svårare.Att vara såpass halt som 3 grader kan inte vara roligt för hästen :(

Jag tycker att det låter hemskt att hästar ska lida (om det nu är så att det inte finns mer att göra för att få hästen frisk) bara för att människan ska tjäna pengar...

Ibland undrar jag varför människan inte släpper efter på kotrollen? :confused:

Sv: Avlivning utan orsak

En duktig kiropraktor skall se över hästen.

Visar det sig att ingen kan göra något för att hjälpa honom så avlivar vi självklart även om föräkringsbolaget inte betalar ut något.

Jag låter inte en häst lida!

Sv: Re: Avlivning utan orsak

Han är kollad vad det gäller borrelia o erlichia, va? De sjukdomarna kan ju ge de mest diffusa symptom.

Om hästen är i så dåligt skick som du beskriver borde veterinären kunna intyga att den bör avlivas i djurskyddssyfte, och det borde inget bolag som vill behålla att någorlunda gott rykte motsätta sig. Det är ju en viss skillnad att avliva utan diagnos för att hästen verkligen lider, mot att, som i många fall sker, avliva hästen för att man tror att den förlorat sin användbarhet för alltid utan att ha hittat orsaken.

Tycker jättesynd om både dig och hästen! Tycker dock att du ska stå på dig mot förs bolaget, för trots allt rör det sig om en tjänst (försäkringen) du köpt för dyra pengar, och som du i ett sådant här fall rimligen bör kunna utnyttja.

Lycka till!

Sv: Re: Avlivning utan orsak

Rikkan skrev:
Jag tycker att det låter hemskt att hästar ska lida (om det nu är så att det inte finns mer att göra för att få hästen frisk) bara för att människan ska tjäna pengar...

Ibland undrar jag varför människan inte släpper efter på kotrollen? :confused:

Fast att få ut på försäkringen för en häst man dels har KÖPT och dessutom betalat en försäkringspremie för (kanske i många år) kan väl inte kallas att TJÄNA pengar. Jag förstår dilemmat fullständigt, men om försäkringspengarna kanske är ens enda möjlighet att skaffa en ny häst då ens gamla måst avlivas, då förstår jag att man vill försöka. Om hästen är i SÅ dåligt skick att det är plågsamt för den att leva vidare bör vet kunna intyga att den ska avlivas av djurskyddsskäl, o det bör bolaget acceptera.

Hur länge ska man försöka?
Har man hjärtat på rätt ställe så betyder inte pengar något.
Att tänka att försäkringspengarna ska gå till nytt hästköp tycker jag är krasst. Det finns hästar att få i dag, men det kanske inte blir exakt den hästen man förväntar sig... :smirk:
Jag har själv haft en häst som jag lagt ner stora summor på under flera år, försäkringen täckte inte något av detta -men det var mitt val att försöka få henne bättre och dom ekonomiska förlusterna kan jag inte gå och gräma mig över, utan sådant bör man räkna med när man har häst, -även om det svider.
Hon avlivades även fast jag inte fått något klartecken från bolaget eftersom jag ansåg att det gått för långt och ingen på rimligt avstånd kunde hjälpa henne att bli bättre. Hon fick lida onödigt länge iallafall, enligt mig och många andra.

Alternativet att gå med dårligt samvete för att hästen lider och har ont eller blir anmäld för djurplågeri är inte så kul det heller...

Senast ändrad av en moderator:

Rikkan skrev:
Hur länge ska man försöka?
Har man hjärtat på rätt ställe så betyder inte pengar något.
Att tänka att försäkringspengarna ska gå till nytt hästköp tycker jag är krasst. Det finns hästar att få i dag, men det kanske inte blir exakt den hästen man förväntar sig... :smirk:
Jag har själv haft en häst som jag lagt ner stora summor på under flera år, försäkringen täckte inte något av detta -men det var mitt val att försöka få henne bättre och dom ekonomiska förlusterna kan jag inte gå och gräma mig över, utan sådant bör man räkna med när man har häst, -även om det svider.
Hon avlivades även fast jag inte fått något klartecken från bolaget eftersom jag ansåg att det gått för långt och ingen på rimligt avstånd kunde hjälpa henne att bli bättre. Hon fick lida onödigt länge iallafall, enligt mig och många andra.

Alternativet att gå med dårligt samvete för att hästen lider och har ont eller blir anmäld för djurplågeri är inte så kul det heller...

Hej igen!

Missförstå mig inte "med flit"!! Självklart ska hästen tas bort om den lider, och självklart är hästens väl det viktigaste!!! Naturligtvis. Att det skulle däremot vara fel försöka få ut från försäkringsbolaget kan jag inte förstå. Om hästen är i så dåligt skick att den lider (anmälas för djurplågeri!?!? Då har det väl ändå gått låååångt mkt längre än vad alla bolag kräver!?) så, jag upprepar mig, bör vet kunna skriva ett intyg på att hästen bör avlivas av djurskyddsskäl, och det lär inget bolag neka till.

Om det INTE rör sig om ett djur som lider, men som det ändå är dax för, ja då är jag så krass att jag skulle kunna vänta ett par veckor till för att få ut pengarna. Inte för att jag inte ville min hästs bästa utan för att jag faktiskt ville fortsätta med hästAR. Försäkringen är som bekannt tänkt att vara en grundplåt till en ny häst om det går så illa att den gamla dör. Här ÄR det ju en skillnad om man har en häst värd 5000 eller 50 000...

Sedan kan man såklart inte hålla på i evighet heller. Har bara så otroligt svårt att tro att bolaget skulle neka ersättning för en häst som LIDER. Om man vänder på steken, så är det väl tyvärr så att bolagen blivit allt mer restriktiva med liversättningar då vissa människor utnyttjar systemet genom att i princip "rida ihjäl" sina hästar o sedan bara kvitterar ut pengar till en ny... Tråkigt, mycket tråkigt.

Vad det gäller hästar man kan få gratis: Du har helt rätt, jag vill inte ha någon sådan, jag har redan två pensionerade och ekonomiskt sett "värdelösa" hästar, och en tredje sådan vore ingen ersättning om tävlingshästen dog (däremot skulle även hon få gå här o lulla i 100 år om hon blev kroniskt skadad men inte mådde dåligt...).

Jag förstår dig, har aldrig varit snack om annat.
Jag hoppas att ni finner den bästa lösningen för hästen skull.

:)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 363
Senast: Sesca
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 345
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka