Avlivning på distans..?

fraggelzebra

Trådstartare
Hej alla, jag tror att jag postat rätt men mod. får flytta om det blivit fel!

Såhär då:

Min förra medryttarhäst är sedan något år tillbaka utlånad på foder. Ägaren finns på landets västra sida medan hästen finns på Gotland. För några månader sedan, ett halvår kanske, fick ägaren reda på att hästen fått en gaffelbandsskada. Jag vet inte om de hade ute veterinär eller om det bara var någon kunnig/hjälpsam/smart person som tyckte så. I vilket fall, hästen ifråga skulle slaktas (på ägarens begäran) och fodervärden skulle styra upp det. Detta var för tre månader sedan, och inget har hänt. Fodervärden är i nedre tonåren men jag utgår ifrån att hennes föräldrar står på kontraktet. Mamman skulle iaf ringa slakteriet och boka tid och sådär.

Nu har ju inget hänt, ägaren ringer och ringer till fodervärden men hon hänvisar till sin mor eller säger att de glömt ringa. Nu till er, hur kan man göra? Jag antar att ägaren själv kan kontakta slakteriet men någon måste väl hämta hästen? Kan man göra så, skicka en slaktbil och bara ta hästen från fodervärden? Det är väl i slutändan ägaren som bestämmer, men... :crazy:

Hästen ifråga är ett varmblod och jag skulle tro att hon inte är försäkrad, antar att det därför inte är värt för ägaren att ta hem hästen och utreda hältan osv.

I ärade bukare, åsikter? :bow:

Sv: Avlivning på distans..?

Min åsikt är att ägar man en häst är det i nöd och lust. Med andra ord ägarens ansvar när det kommer till krita.

Ägaren skulle prata med fodervärlden och sen ringa och boka tid med bilen.
Det är bara för ägaren att sätta sig i bilen och köra till fodervärden och ta sitt ansvar som hästens ägare. Nu om denna har beslutat att ta bort hästen. Man brukar betala när bilen kommer. Detta kan vara en orsak till att dom drar ut på det också.

Eller så dyrt är det inte att åka till vet och få en plåt på benet.

Det kommer att kosta vilket alternativ ägaren än väljer.

Hej alla, jag tror att jag postat rätt men mod. får flytta om det blivit fel!

Såhär då:

Min förra medryttarhäst är sedan något år tillbaka utlånad på foder. Ägaren finns på landets västra sida medan hästen finns på Gotland. För några månader sedan, ett halvår kanske, fick ägaren reda på att hästen fått en gaffelbandsskada. Jag vet inte om de hade ute veterinär eller om det bara var någon kunnig/hjälpsam/smart person som tyckte så. I vilket fall, hästen ifråga skulle slaktas (på ägarens begäran) och fodervärden skulle styra upp det. Detta var för tre månader sedan, och inget har hänt. Fodervärden är i nedre tonåren men jag utgår ifrån att hennes föräldrar står på kontraktet. Mamman skulle iaf ringa slakteriet och boka tid och sådär.

Nu har ju inget hänt, ägaren ringer och ringer till fodervärden men hon hänvisar till sin mor eller säger att de glömt ringa. Nu till er, hur kan man göra? Jag antar att ägaren själv kan kontakta slakteriet men någon måste väl hämta hästen? Kan man göra så, skicka en slaktbil och bara ta hästen från fodervärden? Det är väl i slutändan ägaren som bestämmer, men... :crazy:

Hästen ifråga är ett varmblod och jag skulle tro att hon inte är försäkrad, antar att det därför inte är värt för ägaren att ta hem hästen och utreda hältan osv.

I ärade bukare, åsikter? :bow:

:eek::eek::eek:

Vad är hästägaren för person, egentligen?

Om detta hände för flera månader sen och ägaren fortfarande inte vet om hästen under tiden fått erforderlig behandling/smärtlindring eller som det nu är inte blivit avlivad.

Då är det faktiskt så, att det är ägarens ansvar. Som tidigare inlägg, ägaren får sätta sig i bilen åka till hästen, kolla över vad som behöver göras och agera utifrån det. Vilket borde ha skett, redan när händelsen inträffade.

Mvh

IngelaH

Varför kan inte ägaren ringa till slakteriet själv och beställa slakten?

Varför prata med fodervärden som tydligen inte är mer än ett barn och inte föräldrarna? Som andra påpekat kan man ju själv beställa avlivnign, åtminstone om man är överens med värdfamiljen.

Bara för att klargöra, jag vet inte om hästen undersökts/utretts av veterinär, jag har inte särskilt tajt kontakt med ägaren men är orolig över hästen ifråga. Har dock aningar om att ägaren inte har det särskilt gott ställt, och jag antar att det är därför hon inte åkt dit. Hade det varit min häst hade jag åkt dit direkt, men nu är ju inte fallet sådant, tyvärr.

Ramona: Det var ju lite det som var frågan, om man som ägare kan ringa och styra upp det även om man sitter på andra sidan landet.

Jag tycker att det är förkastligt att låta bli att ringa veterinär om hästen blir skadad och jag tycker att ägaren har agerat väldigt oansvarigt. (Och jag vet inte huruvida vet varit där eller ej, ironiskt nog har inte ägaren svarat på mitt meddelande där...) Men fungerar det juridiskt (jag vet iofs inte ens om de skrivit ett kontrakt, skulle inte förvåna mig om de struntat i det också.) att - om ägaren inte lyckas få till en överenskommelse med fodervärden - själv ringa slakteri/avlivningstjänst?

Jag startade den här tråden för att få lite råd. Jag trodde att hästen i fråga var avlivad för längesedan för jag läste om skadan redan i somras någon gång, men ja. Jag vill helst inte beblanda mig med den här ägaren, det finns en anledning till att jag slutade vara medryttare s.a.s, men om jag gillar inte tanken på att hästen står och har ont någonstans pga ägarens eller fodervärdens slapphet. Så, inga arga påhopp riktade mot mig, tack. :crazy:

Absolut skall du inte få några arga påhopp! Det du gör är att du bryr dig om "din" gamla häst som du egentligen inte har ansvar för. Tänk om bara fler hade haft den moralen. Det är som jag skrev i mitt gamla inlägg. Det kommer kosta vad än ägaren gör. Anmäl fanskapet! Djurplågeri finns det något som heter i dessa dagar:angel:. Tar man inte ansvar för sina djur skall man inte ha några. Och har du en häst så vad kostar en försäkring i månaden? 200 typ för Vetvård?

Mitt råd är att anmäla

Hästen ifråga är det ett sto och fux? Såg en annons..... bara en tanke......

Tack så mycket för svar! Skall försöka vidarebefordra vad du och andra sagt så kanske Alice kan få vandra vidare. :)

Men det normala är väl att fodervärden står för veterinärvård medans denne har hästen så ägaren borde väl kunna kräva att fodervärden kollar upp vilken typ av skada och hur pass allvarlig den är innan avlivning blir aktuellt.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Men det normala är väl att fodervärden står för veterinärvård medans denne har hästen så ägaren borde väl kunna kräva att fodervärden kollar upp vilken typ av skada och hur pass allvarlig den är innan avlivning blir aktuellt.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Det normala är att man hanterar detta enligt avtal. Man kan kräva det som står i avtalet, i övrigt har man samma möjligheter som andra att anmäla för vanvård etc.

Ja, åtminstone om man har det där vanliga kontraktet man kan köpa i ridsportbutikerna.

Jag fick svar från ägaren och den som tittat på hästens skada var "någon nästan utbildad veterinär", så det lät ju inte helt riktigt heller. Jag har frågat tillbaka om de ens har något kontrakt skrivet. På ägaren lät det som om hästen står på lösdrift och att fv. inte varit där på länge. Googlade fram numret till Gotlands länsstyrelse åt ägaren iaf, jag vet inte vad mer jag kan göra nu.. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 771
G
Hästvård Hej min halvblodsvalack född 2004 kom hem halt till mig i början av juli efter att ha varit utlånad på foder i två år. Fodervärden...
Svar
6
· Visningar
4 534
Senast: Goldilock
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 116
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30