Avlivning hemma kostnader osv..

annso80

Trådstartare
Hej!!

Står inför det stora beslutet att ta bort min högt älskade häst av en ålder på 31år då han har varit sjuk..:cry:

Funderar på vart ska man ringa , lantbrukstjänst Men hur går det till vad händer med kroppen sen..Skall man betala kontant???:confused:

Allt är bara upp o ner nu..tacksam för hjälp

Sv: Avlivning hemma kostnader osv..

Hej!
Usch jag lider med dig, jag fick ta bort min älskling före jul:cry:
Det beror på hur du vill avliva din vän, men jag tog ut en veterinär och gav en spruta så hon somnade och sen kom lantbrukstjänsten och hämtade henne. Vet. tog fakutra och den gick på ca 5000 kr, lantburkstjänsten ville ha kontant och de tog 3125 kr.

Men man kan ju även göra så att lantbrukstjänsten sköter avlivningen med slaktmask och sen tar han hand om allt och tar med sig hästen. Har inte en aning om vad det kostar.

Jag hade tyvärr ingen möjlighet att begrava min lilla tjej hemma (då måste man även söka tillstånd för det). Så hon fick åka till Karlstad och brännas där i en stor ugn och blev då fjärrvärme...... känns inte så roligt men som sagt det är stora djur och har man inte möjlighet så har man inte.

Hoppas allt går bra för er!

här kostar det ca. 2500 för ponny upp till (har för mig) 300 kg och ca. 3500 för tyngre hästar (lantbrukstjänst, men priserna varierar beroende på var i sverige man bor) dom säger priset när du ringer och beställer tiden. alla hästar som inte slaktas på slakteri och blir mat, eller begravs hemma går med "kadaverbilen" även dom som avlivats med spruta, både hemma och på klinik.

anlitar man lantbrukstjänst så vill dom ha kontant betalt och dom tar kroppen med sig direkt. vi gör det med dom hästar som inte slakteriet tar imot. dom är oehört bra att ha att göra med, trevliga och förstående och duktiga med djuret.

dom använder bult, som "vår" slaktare gör så gör vi alltid upp papprena och betalning först. sedan går han och pratar och klappar på pållen, lägger till bulten och trycker av. jag stannar inte gärna kvar efter att det är gjort, men då avblodar dom pållen, tar med gripklorna (på lastbilen)om kroppen och lägger i containerbilen.

jag har själv en gammal ponny (36 år) som inte är så pigg längre. går bara och samlar kraft inför det oundvikliga, så jag vet hur det känns :cry:

styrkekramar i massor till er

Hej!!

Står inför det stora beslutet att ta bort min högt älskade häst av en ålder på 31år då han har varit sjuk..:cry:

Funderar på vart ska man ringa , lantbrukstjänst Men hur går det till vad händer med kroppen sen..Skall man betala kontant???:confused:

Allt är bara upp o ner nu..tacksam för hjälp

Usch jag lider med dig, står inför samma beslut troligt vis med en sjuk häst härhemma.
Kollade upp idag och jag skickar dig samma länk som jag läst på:
http://www.svensklantbrukstjanst.se/index.php?id=6

Kram och jag vet vilken klump i magen du har, hur ditt hjärta svider och man bara önskar att någon skulle nypa en i armen och man skulle vakna upp från mardrömmen man har.

Ja det är hemskt,..:cry: Vet inte till 100% hur jag ska göra, men det lutar åt avlivning, vill inte att han ska behöva lida..
5000 för avlivning oj trodde inte det var så mkt..och sedan ca: 3000 för det andra då..Tack för hjälpen då vet jag.:bow:

Tack,..

Ja man kan inte tänka klart känns det som utan tankarna snurrar hela tiden till sin kära pålle..:cry: Usch vill inte jobba imorron utan vara hemma och gosa med honom..:crazy:

Djurambulansen kom ut och tog bort min häst på gårdplanen, de kom med en vanlig transport som kroppen vinschades in i sen. Använde bult och avblodade i transporten där de hade en tank. Kroppen togs till destruktion och var helt borta nästa morgon. Alltihop kostade 4250 kr. PM om du vill ha telefonnummer.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 830
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
63 480
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
3 107
Senast: Otherside
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka