Avlivning av gammal häst

Inte_Ung

Trådstartare
Jag har en 28 år gammal häst som jag måste fundera på refrängen för.
Men Kolmården tar tydligen inte emot hästar för avlivning längre.
Jag bor nära efter min flytt, så jag hade räknat med det.
Gräva ner hästen är inte ett alternativ här, då hela fastigheten är strandnära till Stadens vattentäckt.

Så vad finns för alternativ i dag förutom Lantbrukstjänst och destruktion?

Sv: Avlivning av gammal häst

Slakteri, om den inte är utstämplad.
Annars är alternativen få...

Det är inte särskilt länge sedan ämnet avhandlades senast, bläddra ett par sidor bakåt så hittar du nog senaste tråden.

Jag letade och sökte.
Men försöker igen för bättre lycka.

Hästen har genomgått scintigrafi för 24 år sedan och har därför livstids karens.

Här nere kan man åka till djursjukhus där de avlivar med Somulose och hjälper till att ta hand om kroppen efteråt, det är dock dyrt som snor, 8000 kr.
Man kan även åka till ett hästkrematorium, där de tar bort hästen med bult på plats och så får man om man vill köpa askan/kremera separat, eller att den går till destruktion tillsammans med andra döda hästar. Kostar också i runda slängar ca 7500 kr. De kommer även hem, avlivar, tar med kroppen, kremerar och skickar tillbaka askan om man vill. Blir dyrare.

Om man nu bryr sig om kostnaderna vill säga, annars är det ju bara att köra på det man känner för givetvis.

Tack.
Det visade sig att scintigrafi numera bara har 6 mån karens.
Vilket ju med råge är passerat.
Så Kolmården hänvisade mig till ett litet slakteri som gör Lejonmat av den.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 742
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 662
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 962
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10