avlivning av fölsto

Cissi_K

Trådstartare
Har ett sto med föl som fick förlossningsfång efter fölningen. Med all tänkbar medicin, veterinärhjälp och hovslagarhjälp kommer inte mamman att klara sig. fölet är nu 7 veckor och äter både hö och kraftfoder med kompliment av mammans mjölk + mjölkersättning.
Hur har ni gjort med avlivningen är nu min fråga ska föl vara med eller inte och hur blev era föl efteråt? vad har vi att vänta oss.

Vill ha tips över själva avlivningen det andra har vi full koll på.
Vänligen respektera detta då det är ett svårt val att ta.

Sv: avlivning av fölsto

Jag lider med er och ert sto!!

En kompis sto fick förlossningsfång förra året men de klarade "att hålla henne vid liv" tills fölungen närmade sig 3 månader och kunde klara sig på fölpellets. Fölungen hade fått en bra kompis i ett annat äldre sto som hon gått med och de gick kvar tillsammans när mamman togs bort. Allt gick bra.

Har varit med om liknade två gånger, dock inte på samma sätt att man vetat om det innan utan det har varit akut.
Första gången så fanns inget annat alternativ än att bara ta stoet ut boxen från fölet och avliva så fort som möjligt. Det fölet var då 14 dagar gammalt bara.
Andra gången blev stoet dåligt på betet och höll på att dö. När hon blev liggande på stilla på sidan så lämnade resten av hästarna inklusive hennes föl henne och gick iväg. Vi fick upp stoet igen och då kom fölet tillbaka, men när hon lade sig igen gick fölet tillbaka till resten av flocken och kom inte mer tillbaka. Stoet avlivades och fölet var då ca 4 månader.

Jag tror att det bästa du kan göra som har lite tid att aggera på är att vänja in fölet på någon eller några andra hästar som det kan gå med sedan. Hur du gör med avlivningen beror nog mer på vad du kan göra med stoet. Om hon kan gå ut i en hage eller om det måste ske nära eller i stallet. För visst kan det vara bra för fölet att vara med (i alla fall om det sker med injektion) och få se att mamma har tagit slut. Om stoet inte kan ta sig till en plats där fölet kan få uppleva det i lugn och ro så går det ju att lämna det boxen. Men som sagt annat hästsällskap som den är van vid är guldvärt i bägge fallen.

Vi stod inför samma problem förra året.

Slussade in den sjuka mamman med ett annat sto med föl.
Fölungarna var ju bästisar sedan tidigare.

Vande in ungen med mjölkpellets. Det var en allsköns blandning i krubban med även havre och Red Mills.
Detta åt den sjuka mamman och fölet i dryga veckan.
(fixade fram tunnt fint hö)

Vid avlivningen så tog vi ut mamman och fölet ihop.
Fölet hade grimma på sig (van vid det).
Vi stod en bit ifrån då mamma avlivades och ungen var med hela tiden.
(men inte så långt bort att hon behövde bli orolig)
Då mamma var död gick vi fram med fölet så den fick titta, känna lukta.
Efter dryga 10 minuter så gick vi tillbaka till stallet och ställde honom i en ny box brevid den andra mamman och hennes föl.

Den nu moderlöse ungen fanns sig direkt och ropade ingenting.

Mycket märkligt faktist.

Då vi lämnade den döda mamman och ledde in fölet så sa vi allihop inklusive veterinären att föl förstår och inser saker mer än vad vi tror.

Och vi slapp sära på dom i det allra sista ögonblicket.

Fölungen gick sedadn med sin reservmamma och låtsasbror hela sommaren.
Fick även dia henne om hon tyckte det var ok.

Fick komma in morgon och kväll för att äta sina mjölkpellets som vi fortsatte blanda med Red Mills och en näve havre.

Det syndes aldrig på hull eller tillväxt att ungen var moderlös.

Nu är han över 1 år och en riktig snygging.

Men det finns en mycket viktig sak att komma ihåg.
Lätt att man vill kela med en sådan mer.
Och här måste man säga stopp åt sig själv.

Moderlösa ungar kan bli både bortskämda och vidriga. Dom ser oss som några leksaker och kan faktist bli aggressiva. Så man måste passa sig.
Ungen får betraktas som en "enhet" mitt bland alla andra.
Följer med in och ut som alla andra. Och just inget mer.

Viktigt att flocken fostrar och inte människan.

Till sist kan det vara bra att ge en sådan extra stelkrampsvaccin.

Lycka till

AM

Fruktansvärt, vi hade precis samma sits för 5 år sedan, då fick vi avliva stoet när fölet var 7 veckor, vårt föl åt lite, men hade inga vänner då stoet hade fått stå själv. Vi gjorde ett misstag att fölet fick inte vara med vid avlivning. Vårt föl var så ledsen, det var som att dra ned en rullgardin i dom små ögonen och hon slutade aldrig leta efter sin mamma. Fruktansvärt, skulle jag göra om det idag så hade fölet varit med, bäst för både mamma och föl.
Vi hade ett halvblodssto som tog sig an fölet och gick med henne hela sommaren, dom stod inne i varsin box på nätterna så fölet kunde äta kraftfoder.
Vi gav henne Kraft milk tills hon blev 6 månader dessutom.
Nu är hon en av våra vackraste ston, en underbar mamma, men hon är tyvärr lite knepig och ganska respeklös mot människor, vilket vi tror beror på att hon matades av oss.
Du får gärna kontakta mig om du vill veta mer. Jag hade för 2 år sedan ett sto som dog och fölet var fullständigt lugnt och vände sig aldrig om, hon lämnade sin döda mamma och följde flocken!

fölungen bör få vara med och se vad som händer. det gäller fö alla hästar oavsett ålder som står varann nära. dom behöver förstå vad som händer annars blir dom väldigt oroliga och letar länge efter den döda hästen eftersom dom tror att den bara har försvunnit.

kl

Vi var med om samma sak för knappt två år sedan. Vi valde att låta fölungen vara med vid avlivningen och visst var det hemskt att se den lilla fölungen försöka få liv i mamman. Men när de andra hästarna gnäggade på henne vände hon och gick ifrån mamman och letade aldrig mer.

här är min tråd

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=917009

jag hade låtit fölet vara med... 2007 så förlorade jag mitt ena avelssto, hon hade föl vid sidan som var 11 veckor gammal. Hon fick vara med när mamman avlivades. Tror att det är det bästa man kan göra..

Mitt föl har klarat sig bra, blev uppfödd på ersättning och fölpellets och hade ett annat sto som hon gick med i hagen. Blev hennes nya mamma.. :) Och hon har för övrigt klarat sig bra, är nu 3 år gammal och fick hoppdiplom på 3-års :D

För snart en månad sedan avlivades ett fölsto (shetlandsponny) här på gården. Hon hade en nästan fyra veckor gammal fölunge vid sidan.

Stoet hade varit dålig i ungefär en vecka och trots all tänkbar behandling gick hennes liv inte att rädda. De sista dagarna blev hon alltmer loj och slutade följa med flocken och en morgon hade hon lagt sig väldigt konstigt/ramlat ner i en brant slänt och hade gett upp (avlivades på plats då hon redan var i så dåligt skick och inte var kontaktbar). De andra fölstona och deras föl stod några meter bort och stoets egna föl var med dem men gick fram och kollade vad som hände och sparkade/skrapade lite på sin mamma efter avlivningen.

Hon verkade förstå att mamma var borta och gick lite med de andra hästarna men senare under dagen (stoet fick ligga kvar i några timmar) så stod hon och vaktade kroppen mot både andra hästar och min nyfikna katt..

När kroppen flyttats tydde hon sig till flocken och till sin storasyster (vuxet sto som har ett eget föl) och det gör hon fortfarande (även om hon vet att det är vi människor som kommer med maten ;)) Storasystern svarade på lillasysters gnäggningar efter mamma och det var faktiskt inga problem att få henne att låta lillasyrran dia någon gång om dagen de första veckorna. Vi fick dock vara med och hålla stoet stilla men hon var snäll och lillasyster fick lite välbehövlig närhet i början. Nu är hon nöjd med ersättningen och att ha någon att ty sig till. En bonusbrorsa fick hon på köpet :)

Vi letade efter en passande amma i början men då vi inte hittade någon som inte bodde i andra änden av landet och hon åt sin ersättning bra + fick dia lite på systern så bestämde vi oss för att försöka klara det utan amma. Mycket också pga att vi ville att hon skulle få gå kvar i flocken där hon redan var accepterad och hade sina kompisar.

Det har gått väldigt bra faktiskt, hon har ätit bra med mjölkersättning och magen har fungerat hela tiden. Hoppas nu att det fortsätter såhär :) *peppar, peppar*

Men usch, det är ingen rolig sits när man är mitt uppe i allt :( Det låter ju dock som att er fölis har riktigt goda förutsättningar att klara sig utan sin mamma och jag håller tummar och tår för att allting ska gå bra.
Lycka till!

kl
Fy, vilken mardröm, jag lider verkligen med Er.
Jag har varit med om det omvända. Fölungen hade troligen blivit sparkad i huvudet (fragment hittade under obduktionen) och när vi kom ut till hagen låg alla fyra fölen i en liten grupp och vilade, trodde vi. Efter lite pyssel med stona och påfyllnad av vatten började flocken att röra på sig och alla följde med utom Svarten. Vi gick ju naturligtvis för att kolla och då upptäckte vi att han blödde ur nosen och var död. Men stoet brydde sig inte mer än att hon kom närmare när vi lyfte ut honom. Sen lunkade hon lugnt tillbaka till flocken.
Stora styrke kramar till Er!

Tack så mycket för alla svar
Trodde aldrig att man skulle stå i detta läget när man startade med lite avel, vi hade hoppats på ett föl till efter denna gamla damen men det blev stopp lite snabbare än vi ville.
Tyvärr har vi inte kunnat ha henne med stora flocken pga hennes sjukdom men vi får försöka dela på flocken i början så fölis kan hitta nån att ty sig till lite.
Men jag tackar än en gång för alla svar de har hjälpt mig i en period av velanden.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 038
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 768
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Som jag har skrivit i en annan tråd har vi haft ett fölsto som vi var tvungna att avliva. Hon avlivades lördag vid 17:00. Vid 21:00 kom...
2
Svar
36
· Visningar
3 895
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka