Sv: avlivning av fölsto
För snart en månad sedan avlivades ett fölsto (shetlandsponny) här på gården. Hon hade en nästan fyra veckor gammal fölunge vid sidan.
Stoet hade varit dålig i ungefär en vecka och trots all tänkbar behandling gick hennes liv inte att rädda. De sista dagarna blev hon alltmer loj och slutade följa med flocken och en morgon hade hon lagt sig väldigt konstigt/ramlat ner i en brant slänt och hade gett upp (avlivades på plats då hon redan var i så dåligt skick och inte var kontaktbar). De andra fölstona och deras föl stod några meter bort och stoets egna föl var med dem men gick fram och kollade vad som hände och sparkade/skrapade lite på sin mamma efter avlivningen.
Hon verkade förstå att mamma var borta och gick lite med de andra hästarna men senare under dagen (stoet fick ligga kvar i några timmar) så stod hon och vaktade kroppen mot både andra hästar och min nyfikna katt..
När kroppen flyttats tydde hon sig till flocken och till sin storasyster (vuxet sto som har ett eget föl) och det gör hon fortfarande (även om hon vet att det är vi människor som kommer med maten
) Storasystern svarade på lillasysters gnäggningar efter mamma och det var faktiskt inga problem att få henne att låta lillasyrran dia någon gång om dagen de första veckorna. Vi fick dock vara med och hålla stoet stilla men hon var snäll och lillasyster fick lite välbehövlig närhet i början. Nu är hon nöjd med ersättningen och att ha någon att ty sig till. En bonusbrorsa fick hon på köpet
Vi letade efter en passande amma i början men då vi inte hittade någon som inte bodde i andra änden av landet och hon åt sin ersättning bra + fick dia lite på systern så bestämde vi oss för att försöka klara det utan amma. Mycket också pga att vi ville att hon skulle få gå kvar i flocken där hon redan var accepterad och hade sina kompisar.
Det har gått väldigt bra faktiskt, hon har ätit bra med mjölkersättning och magen har fungerat hela tiden. Hoppas nu att det fortsätter såhär
*peppar, peppar*
Men usch, det är ingen rolig sits när man är mitt uppe i allt
Det låter ju dock som att er fölis har riktigt goda förutsättningar att klara sig utan sin mamma och jag håller tummar och tår för att allting ska gå bra.
Lycka till!