Avliving av två hästar

alexvb

Trådstartare
Hej,

Jag har två hästar som har alvärdigt besvär mm artros och gammal skada mm. Vet tror att de kan vara sällskapshäst lite till med lindrigt smärtstillande och strular i hagen och mår rätt bra.
Det är dock klart att de ska avlivas när de börjar må dåligt.
De är väldigt fäst med varandra och jag har pratat med någon fråm trotjänare-avlivning om att ta de bort samtidigt, när en av de bli mer dåligt (eller båda) för jag vill inte att en ska stanna kvar ensam med mycket stress som säkert kommer med detta.
Han sa att det var bäst att ta ut båda hästar och avliva de utan att separera de först för det bli för mycket stress till de.
Men bli det inte mycket stress till hästen som bli avlivad efter de första? Har ni erfarenhet med detta?
Jag hoppas att de har det bra en tid till, men det är väll bäst att förbereda sig själva så at man vet hur man ska göra när det är dags. Då bli det ju lite knepigt met emotionar mm.
Tack för svaret

Sv: Avliving av två hästar

Jag skulle inte ha den andra hästen bredvid den första vid själva bultningen. Jag skulle ta en först och sedan den andra på ett ställe där den inte ser den första.

Du kan ju be veterinären att ge dom lugnande före så kanske dom inte stressar upp sig så mycket.

Jag tycker det vore oetiskt att bulta den ena medan den andra ser på. Varit med om samma läge där hästarna blev stressade av att separeras vilket innebar att lugnande behövdes.
PL

Jag var i somras med och tog bort två hästar, som gått tillsammans länge och var mycket tighta. Vi tog dem samtidigt och valde att börja med den som var mest beroende av den andra. Under tiden stod den andra 10 meter bort med huvudet i havrehinken och rumpan mot kompisen, och så fort den första var bultad och avblodad togs han direkt där han stod.

Det gick helt odramatiskt och stressfritt till, men ändå snabbt. Den vi tog som nummer två reagerade överhuvudtaget inte på bultningen av den första, den var nöjd med att stå med huvudet i sin havrehink och visste att kompisen var i närheten. Jag är helt säker på att det hade blivit mycket mer ångestladdat för dem båda om vi hade separerat dem. Ingen av dem fick lugnande.

Ärligt talat skiter jag i om det var oetiskt att ta bort dem inför varandra, sas, mitt enda mål var att det skulle bli bra för hästarna.

Jag har tagit bort flera hästar samtidigt. Vi har gjort så att vi har tagit ut en först och den andra sedan. Men vi har gjort som om det var vanlig promenad till hagen, så ingen av hästarna har varit stressad. Sedan har vi inte tagit bort dom på precis samma stället utan en bit från varandra.

Du har ju chansen nu att införa den rutinen att du går ut med den ena en stund och sedan hämtar den andra. Så när det är dags kommer de inte att tycka att det något konstigt när den ena går iväg en stund innan den andra.

Senast ändrad:

Har också tagit bort 2 samtidigt. Den som hade mest kontrollbehov först. Ut med henne, klart. Ut med nästa en bit ifrån. Klart.
Inga problem om man nu själv fixar att gå och hämta nästa utan att få bryt.

Tack för svaret. Tyvärr är det så att det bli allt jobbigare att ta en häst ut hagen nu för tiden. Antagligen hänger det ihop med de problem de har. Nu för tiden stresser den annan häst sig väldigt up, när hon även känner att kompissen ska lämna hagen. Det var inte så här innan. Det bara blev så siste tiden. Kan inte säga att det är skillnad vilken häst går ut hagen först.
Men jag är tacksam att ni har delat info och kommer säkert att fundera om detta.

Men kan man inte ta två vetrinärer och söva dom samtidigt ?

Mia

Fast det låter som om ts ska låta dem bultas. Det är svårare att få ut två från trotjänaravlivningen samtidigt =/

Har varit med och bultat två gamlingar som kännt varandra i flera flera år.
Landbrukstjänst hade inget emot att ta dem samtidigt och han som kom ut till oss har vi tidigare erfarenhet utav att vara döds lugn sas.

Tyvärr så misstolkade vi hästarna lite och tog "fel" häst först.
Så häst nr två blev rätt stressad.
Men inte utav 'skottet' reagareade dock på pruttarna som kommer när den skjutan kroppen spände sig - ropade på sin kompis och fick inget svar.

Bultmannen upplevde det som osäkert att använda bulten för att ta bort sista hästen, men berättade att dem alltid har en bössa i bilen oxå (större impaktyta på dem) och den hästen gavs ännu mer havre, fick lite tid på sig att lugna sig och sen kopplades en longerlina på (vill inte stå för nära när det är hagel som används) och hästen stod still 1-2 sek max på samma ställe men med haglet så fick han in en fin fin träff och hon fick avsluta hon oxå.

Har även varit med då ston ska avlivas med föl vid sidan samt två trotjänare som va kompisar, då har dock lugnade medel satts in.

Men trotts dessa upplevelser skulle jag rekommendera att ta bort dem samtidigt om de är väldigt beroende utav varnadra.
Det kommer att gå bra och det är ett klokt och modigt beslut som ger hästarna en sista värdigt tid i livet.

Tack igen. Jag upskatter era åsiktar och erfarenhet.
Det är ingen idé att avliva en häst när de blir dåligt, för de båda har allvärdiga problem och om en bli avlivad, bli de andra kvar för kanske några veckor eller månadar med stor stress och sörj.

Kanske låter det modigt, men jag kommer säkert att gråta en hel del när det bli dags. Hoppas att det tar lång tid innan des. Men jag tror att det är bäst att veta hur man ska göra när det är dags. Jag tror inte att jag klarar av att fundera på logisk sätt, när beslutet måste tagits

Ingen personlig erfarenhet men jag har en vän som fick bulta en häst mitt i hagen där hela flocken gick, utan (negativ) reaktion. Jag kommer ihåg det för jag blev så otroligt förvånad över att man "kunde" göra så.

Min d-ponny avlivades bakom stallet. I stallet stod kompisen. Hon såg inte själva dödsfallet, däremot måste hon ha sett när han lastades på traktorflaket och kördes iväg. Hon blev , tråkigt nog, ensam under ett par veckor och hade svårt att vara ensam häst. Efter detta reagerade hon alltid väldigt starkt när traktorn (som körde bort d-ponnyn) kom efter vägen.... Sprang fram och åter, och gnäggade hysteriskt. Trots ny kompis i hagen/stallet.
Så man ska nog ha respekt för hästars känsloliv...

Klart att du kommer gråta och det kommer du göra även om du tar bort dem en och en, helt naturligt. Det är härliga djur du känt under en längre tid men eftersom de har skravanker båda och är beroende av varandra ser jag att du fattat ett bra beslut, en häst som inte mår bra ska inte behöva förlora bästa kompisen, när den är gammal, sjuk och eller skadad.

Sitter lite med samma funderingar, min dotter och jag har varsin äldre häst och de har varit tillsammans dagligen i ca 15 år, dotterns häst är dock i toppskick just nu men min har lite krämpor, vill för allt i världen inte dela på detta par. Har följt med dottern när hon velat byta stall osv även när det inte varit så bra för mig. Men jag hoppas också att den dagen är långt borta.

Men min take till TS är kan man inte få lugnande utskrivet av veterinär som man kan ge innan, även utan veterinär närvarande när det är dax, behöver ju inte vara något starkt men som ändå kan hjälpa lite speciellt att ge till häst nr 2.

Jag är säkert att vet har ingen problem med att ge lugnande om jag önskar detta. Det är altid lite svårt att ta beslut hur man ska går till vägen. En gång fick vi bulta en häst med cancer, som var mycket fäst med en av stoarna som finns kvar här och är nu en av de jag har skrivit om. Vi tåg hästen backom stallet, och han blev bultad då. Silja, var sto, skrikade. Hon såg ingenting men kände kanske att något var fel. Jag kommer aldrig mer att glömma detta. Hemsk.
En shettis här blev avlivad pga en allvärdigt ledproblem. Han klarade inte mer av att går och vet kam in i hagen och shettis fick en spruta, även om andra hästar finns. Tyvärr fungerade det inte helt bra och det tåg långt innan hästen var verkligen borta (jag kommer aldrig mer att avliva en häst på det sätt... fy,... jag vet att det brukar går bra, men det här var hemsk, även om vet sa att shettis kände ingenting mer) Hästar blev lite på avstånd, gick sen .när allt var förbi- till shettis, snyffade lite på honom och sen var allt bra.
Det känns om det är bäst när hagekompissar förstår att deras vänn döds och vet att h*n inte kommer tillbaka.
Men det är visst en annar situation.
Äntlig han fråm trotjänneravlivning, är det bäst att ta ut båda hästar samtidigt. Kanske har han rätt... evt kan jag ju använda lugnande medel. (eller mycket gott mat?)

Simply me... känns även jobbigare när de inte kan vara utan varandra, och en är frisk. Efter 15 år bli det ändå jobbigt att skilja de, Känner till någon som hade mor och dotter. De blev båda gammal, men en blev sjuk. Han har avlivad då båda hästar för han ansåg att det var ingen idé att en av de blev kvar ensam, efter att vara en hel liv tillsammans.
Jag vet inte vad jag skulle göra. Jag vet bara att det var jättejobbigt när vi tåg bort silja's kompis. Hon blev aldrig helt och hållet samman igen, kam inte bra överens med andra hästar, till vi fick var Hälga. Med henne trivs hon. (och hälga med silja) Men tyvärr har de båda allvärdiga problem.

förresten.. jag har en avtal med min vet att hon säger till när hon tror att det räcker... i fall jag inte ser själva när det är dags. Känns bra att det är någon som håller koll.
Jag har tyvärr en till som är sjuk; en mini med cushingsyndrom även om han är bara 7.
Ibland tror man att det skulle vara bättre med trähästar.

förresten.. jag har en avtal med min vet att hon säger till när hon tror att det räcker... i fall jag inte ser själva när det är dags. Känns bra att det är någon som håller koll.
Jag har tyvärr en till som är sjuk; en mini med cushingsyndrom även om han är bara 7.
Ibland tror man att det skulle vara bättre med trähästar.

Tror inte det....dom kan ju få trämask eller råka på en hackspett ;)

De förstår döden mkt bra som du säger .

Jag har tagit bort bästa kompisar bakom stallet medans bästis gått i hagen framför stallet . Haft kompis som blivit kvar som inte ens varit van att gå själv i hagen (även om andra hästar gått vägg i vägg i hagar bredvid så helt ensam har ju hästen inte varit i sig ) .
De har vetat precis ändå , när kompisen bakom stallet varit borta . Helt lugna , inte ens gnäggat eller varit oroliga. Gått själva några dagar efter i sin hage och inte sagt ngt alls .lugna och stilla men väldigt lågmälda .
De vet .

Det är sant. Jag tror att det skulle säkert hända här, med alla tur jag har haft siste år. :grin:
Lyssna på den som jobbar på trotjänaravlivningsfirman. Han har gjort detta så ofantligt många gånger och vet säkert vad som brukar fungera bäst. Mina hästar har farit runt en del i hagen när vi bultat deras kompisar (har gjort det två gånger) men de har lugnat sig väldigt fort faktiskt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 058
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 668
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna