@iNHALE Jag funderade vidare på det där med "neutral ståndpunkt" och att vara inställsam gentemot sina grannar som ny i bygden efter att en granne var här och snackade lite skit (och innan vi åkte till ytterligare en granne och hämtade en såmaskin). Nu vet jag inte var du kommer ifrån eller var du bor, men här finns det ju liksom fortfarande fejder bönder emellan för att någon för 137 år sedan fällde en tall på fel sida av gränsen.
Jag upplever att folk hjälper varandra ändå?
Men om det skulle vara så att en behöver göra avbön och avkall för att blidka sina grannar - var drar man gränsen? Ska man säga upp sig från jobbet som tv-producent och programledare? Stänga ner sina konton på sociala medier? Absolut kan det finnas en poäng med hur man väljer att uttrycka sig, men jag kollade kommentarsfältet senast igår och såg inget att direkt anmärka på, från någons sida. Men på tal om att uttrycka sig, så finns det givetvis bönder som är både rasister, homofober, kvinnohatare etc. Om det råkar vara ens granne, ska man stå tyst då och låta orerandet passera, för ens neutrala ståndpunkts skull? OBS, detta är givetvis ett sidospår och mer KL än riktat till just dig, jag tyckte bara det var en intressant avstickare i tråden!
Jag och sambon kommer utomsocknes. Ingen av oss är bönder eller uppväxta på lantbruk. Vår gård lades inte ens ut för försäljning, eftersom det blev en privat affär mellan oss och de dåvarande ägarna. Det finns minst två grannar som trodde att gården på ett eller annat vis skulle tillfalla dem när den tiden var inne. Gårdar och mark här är mycket eftertraktat. Redan där ligger vi ju liksom enormt mycket minus. Givetvis vill vi ha en god relation med våra grannar, det säger jag inget om. Men jag tänker ju liksom inte ha dem i åtanke när jag väljer vad jag publicerar på instagram, eller väljer nästa arbetsplats, eller stå tyst när höbonden förklarar hur muslimerna kommer ta över världen eller grisbonden som anser homosexualitet vara en synd. Hittills har det inte påverkat våra samarbeten ändå. Jag tror det är jätteviktigt att kunna lägga privata åsikter åt sidan och det verkar ändå de flesta klara av. Sen kan vi diskutera vem som är mest idiot över en kopp kaffe när jobbet är gjort.