FrittePower

Trådstartare
Det började med en stelhet och hälta i vänster bakben. Hästen blev mera orörlig och belastade dom andra benen.

Hältan gick över till höger framben och hon belasta endast två ben och låg ner mycket. (Var svullet och som geleklumpar ovanför kotan ca 1dm)

Veterinär kom och trodde på fång eller hovböld. Fick antibiotika men blev ej mycket bättre (kanske hjälpte lite)

Sattes i rasthage med utebox till (måtten ca5x7m) Men låg ner för mycket i det kalla och hon fick enbart vara i boxen.

upplever att svullnaden gått ner i vänster bakben men nu är höger bakben mycket, mycket svullet ca 1,5dm på kotan och ovanför. Känns "fast" och hon har uppe benet. Benen är väl nog ansträngda men inte så svullna i övrigt.

Vi uteslöt fång då hon ej är varm eller har typiska symptom..och det började ju på ett bakben!?! Hovslagaren kom och tog av henne skorna, fick bara av tre och skon på vänster bak sitter kvar. Uteslöt hovböld så hovarna var fina och han undersökte dom noga.

Hon var trött förra veckan och gick ner mycket i vikt. Nu igår började hon äta mycket bra och har stor aptit. Hon rör sig i boxen och står mera och försöker röra sig och visar stor längtan av att få gå ut.

Men dom har gett henne en vecka och i helgen om svullnaden ej gått ner ska hon troligen avlivas hemma på gården.

Ingen som vet vad det kan vara.....
Har någon NÅN aning? :confused: Det är en stor fjording.

Sv: avlivas?

Jag tycker inte dom ska avliva honom/henne utan att veta vad det är!! det borde utredas och sedan undersöka vad man kan göra!! inte bara säga en vecka osv.. illa..

Varför inte ta ut en annan veterinär, eller hellre åka till ett djursjukhus? Menar du att dom tänker avliva utan att ta reda på vad det är för fel på hästen?

Hästen är ej försäkrad (+ oregistrerad)och är 17½år. Dom älskar verkligen denna häst och distriktveterinären har full koll över den.
Men jag antar att det inte är lätt att hitta orsaken sådär "ute på plats".

Jag vill verkligen hjälpa för jag är själv väldigt fäst vid denna häst (har mina på samma ställe) men jag tror hon skadat sig genom att hon halkat i hagen. Hon skoddes för första gången i sitt liv och troligtvis vart det plötsligt halkigt och hon måste gjort nånting. :cry:

Men hur långt kan man gå? lider hästen......? Frågan är hur länge dom ska vänta....när hon var som värst skulle hon avlivats igår..men sen blev hon ju piggare.

Hur skulle ni göra? Vad tror n hon kan ha gjort?

Har de inte röntgat henne?
Hur länge har hästen varit halt?
En griffelbensspets kan lätt brytas av och frakturer på strålbenen har tyngre raser lättare för att få.

Kanske sammanlagt tre veckor nu har hon varit halt. men kanske 1½vecka på detta ben som nu är så svullet.
Jag kan gissa att hon ej är röntgad.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka