Avlivad var de rätt??

R

rat_girl_4ever

Idag fick vi avliva en av råttorna... han har hafft löss i över ett år o de fanns inget att göra åt de... vi har testat ALLT!! men inget funkade... sen så upptäckte vi en knöl... vetten trodde att de va en tumör men de kunnde ju lika gärna ha vart en fett knöl... jag tyckte iaf att de kändes som de.... men vi fick väl tro på vetten så vi avlivade honom :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: gjorde vi rätt?? han va ca 2- 2.5 år gammal... så operera va inte att tänka på... :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Jag tycker du gjorde rätt! Det kan ju inte ha varit kul för råttan att ha "kroniska löss" (ni förstår nog vad jag menar).
2-2,5 år är väl ändå rätt hyfsat för en råtta.
Än en gång, jag personligen tycker du gjorde rätt.

okej men på nått sätt kändes de helt fel... ja har vart me o avlivat många av våra förra råttor men de har likksom inte kännts lika fel som nu..

Men vad hade du testat med för att bli av med lusen? Jag menar.. det är näst intill omöjligt att inte bli av med lus när man använder Ivomec....
Kanske låter kritisk men jag litar inte på de flesta veterinärers utlåtande när det gäller råttor. Men han var ju ändå gammal men jag tycker det är skumt att han gick med lus i över ett år om ni testat allt.

nee de va nog de enda vi inte hade testat... men vetten sa att de ent va nån ide me de... eftersom att han hade en knöl som hon trodde va en tumör... ja själv trodde att de va en fett knöl... ja vet ju hur tumörer känns o de kändes inte som en tumör likksom.... o operera en sånn gammal råtta va ju inte heller nån ide eftersom att vi inte visste hur hjärtat och lungornaa va på honom heller.... :confused: :cry: :confused: :cry: :confused: :cry::confused: :cry: :confused: :cry: :confused: :cry::confused: :cry: :confused: :cry: :confused: :cry::confused: :cry: :confused: :cry: :confused: :cry::confused: :cry: :confused: :cry: :confused: :cry::confused: :cry: :confused: :cry: :confused: :cry::confused: :cry: :confused: :cry: :confused: :cry:

Han hade väl inte gått med knölen i ett år? i så fall fanns det god tid för honom att bli av med lusen med hjälp av Ivomec. När råttor får knölar när de är så gamla är det onödigt att operera om råttan inte är i väldigt god kondition. Men man bruka vänta med avlivning tills man ser att råttan börjar lida utav knölen. För är det bara en fettknöl eller varböld så växer den sig inte så stor att den blir till ett lidande för en råtta.

Lite försent att tänka på nu men det är bra att veta till nästa råtta. :)

nee han har inte haft knölen i ett år... joo ja vet att de e väldigt onödigt att operera en gammal råtta... man vet ju likksom aldrig hur lungor o hjärtat e på dom när dom e gammla likksom....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka