Avliva sto med föl vid sidan?

Sv: Avliva sto med föl vid sidan?

Jag har haft ett sto med föl i samma ålder, där stoet mycket hastigt höll på att dö på betet. Stoet fick kraftiga koliksymptom och blev efter ca tio minuter liggande orörligt på sidan. När hon legat still ett tag gick de flesta i flocken (det var en större flock på ca tio hästar) ifrån henne. Kvar blev hennes föl och en häst till. Stoet kvicknade till och reste sig fölet gick fram och diade, flocken kom tillbaka och stoet rasade ihop igen. Då gick alla ifrån henne även fölet. När veterinären kom så lyckades vi få upp stoet och så småningom även hem henne. Utan att varken flocken eller fölet reagerade. Tyvärr dog stoet ändå, men fölet smälte mycket lätt in i flocken så fort hon accepterat att stoet inte längre kunde stå.

Så om jag var i ditt ställe och jag inte hade möjlighet att dra ut på det med avvänjning så hade jag låtit fölet vara med vid avlivningen. Mycket enklare och lugnare för både sto och föl. Kanske till ock med att jag avlivat stoet i flocken så att fölet helt naturligt kunde följa med de andra vuxna hästarna. Men det beror ju på hur förhållandena är.

Jag beklagar verkligen det inträffade. :(

När mitt sto hastigt insjuknade förra året och fick åka ambulans till Ultuna var fölis fyra dagar. Trots att de gjorde allt vad som stod i deras makt så tvingades vi avliva henne när han var 10 dagar, de hade då stått på intensiven i sex dygn. För mig var det en självklarhet att han skulle vara kvar hos henne under avlivningen, både för hennes och hans skull.

Trots de svåra smärtorna så var hon fullt medveten om hans närvaro och hon hade alltid aktat honom under anfallen. Jag anser att det hade varit kvalificerat djurplågeri att skilja dem åt innan avlivningen och hur fruktansvärt det än var så tror jag att han behövde få vara med.

Personalen var så snälla så de t o m lät henne ligga kvar medan vi hämtade transporten, så han fick två timmar med hennes kallnande kropp för att ta avsked. Jag höll på att bryta ihop när vi kom tillbaka och han låg hopkrupen, ensammen, hos henne, men jag anser att även föl och andra djur bör få ta avsked. :cry: De förstår mer än vad man kan tro.

Mitt andra ungsto som hade förlorat sitt eget föl tre veckor innan adopterade honom direkt utan att tveka och han tydde sig till henne redan från början.

Skilj dem inte den lilla stund de har kvar, låt dem få vara tillsammans till slutet. Jag är övertygad om att även föl måste få ta avsked.

Jag hade nog låtit fölet vara med om man avlivar genom lugnande & sedan avlivningsvätska, men inte om man bultar hästen, tycker det senare alternativet kan bli mer dramatiskt.

Tack alla som delat med sig av erfarenhet. För mig betyder det otroligt mycket att ta del av detta och jag fortsätter gärna höra fler berättelser. Veterinären kommer tisdag nästa vecka och då lär vi fatta ett beslut om hon får ytterligare tid på sig.

Jag hade låtit fölet vara med , för stoets skull.
Om stoet inte är tränat att vara ifrån sitt föl varför utsätta henne för den stressen precis innan ni ska avliva henne?
Att avliva en stressad häst kan dessutom få tragiska följder!

Jag tror det är ett mindre lidande för fölet att vara med, än det är för stoet att skiljas från sitt föl hennes sista stund!

Igår var veterinären här och det är inget kvar att göra. Jag måste börja avvänjning omedelbart och om en månad siktar vi på att avsluta hennes lidande.

Jag grät och lär väl göra igen och igen, men man får väl lära sig leva med sånt här när man har djur.

HPIM1161_thumb.jpg
2008-06-01_hella_thumb.jpg

köp en kanin eller nåt annat som kan "ersätta" bästisen mamman? :) Eller har fölis andra fölkompisar?

Jag beklagar verkligen och hoppas att allt kommer att ordna sig för fölis när dess mor har vandrat över till andra sidan.

*tröstkramar*

Ett föl behöver lära sig att bete sig som en häst, präglas på andra hästar. Det gör den inte av en kanin.

Hej!

Gud så trist!! Fina lilla Iscalda...
Jag fick ju ta bort min älskling i somras (Iscaldas gamla kompis).. Inte roligt alls!

Men ni har iaf ett jättesött föl att ta hand om.

Lycka till med fölisen och pussa lilla Iscalda..

/ Lavinia

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 696
Senast: Habina
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 082
Senast: Dopy
·
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 505
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka