Avliva på klinik...

Jen80

Trådstartare
japp, då var det dags - mardrömmen, igen.
En liten undran bara...förstår att det är Mycket individuellt...men lite ungefärligt kanske jag kan få besked på.
Kostnad för att avliva på klinik, vad brukar det ligga på? ca? Ska prata med vet. om några timmar, men kanske vet någon annan innan dess..

När Lilla O avlivades på Strömsholm gick det på ca 1400. 1061 för medicin/material och 358 för avlivning/omhändertagande. Sen tillkom hämtning, destruktion osv från något slakteri. Hon avlivades med Somulose.

/ Maris

Jag kollade 1998 och då varierade priset för själva avlivningen mellan 1500 - 2000 kr. Och så hämtning för ungefär lika mycket.

Nu vet jag inte vilken försäkring du har, men jag vet i t ex Agrias utökade så ersätts avlivning och hämtning/destruktionskostnader i livförsäkringen om det är pga att hästen blir utdömd och livförsäkringen löste ut. Så de betalade 80% av Cactus avlivning.

Sveland har inget motsvarande skydd men vet inte hur Folksam (för det var väl de du hade?) har men det kan ju vara värt att kolla så slipper du oroa dig för kostnaden?

Men jag blev (tyvärr) chockad över hur dyrt det faktiskt var på klinik, att hämtningen enkom gick på lika mycket som om man tog bort hemma och de tog med kroppen direkt.

*kram*

Inte mer? Oj...trodde det skulle bli jättedyrt.... (det där lät nog lite fel, men du förstår vad jag menar, hoppas jag..).
Tack!

Japp, jag har Folksam, vet inte hur de gör...så jag får nog sätta mig och ringa nu...med klump i halsen :crazy:
Hm...du får nog ett PM strax...

Nä det var inte så mycket, men sen blev det betydligt dyrare med hämtning och så vidare, det som tillkom på det var 4600 kronor! (utryckning, destruktion och transport).

/ Maris

Jag vet ju vilken klinik då är på och G var extremt snäll mot mig när vi fick ta bort Axina (-99) han tog 900kr för avlivning och bortforsling av kroppen. De brukar bara ta precis så mycket betalt som de själva kostar dem, han anser inte att det är något som man ska tjäna pengar på.

Säkert lite dyrare nu ju, men det rör sig ändå inte om några stora summor.

Var gör han av kadavrena då? Gräver ner dem hemma eller? Det finns knappast något annat sätt att bli av med en död häst för det priset...

varför inte avliva hemma på så smärtfritt sätt som möjligt, det hela går ju mkt fort*tur det* å sedan gräva ner? det har jag gjort med mina 2 som inte längre finns:(

Min häst har aktiv spatt och kan inte få smärtstillande, hon blir sjuk av det också. Spatt är grymt som fan när det sätter igång, så jag tar Inte hem henne från kliniken. Dessutom...jag måste ju få ut trotjänaren också om hon måste bort, och det ska ske inom det snaraste. Med tanke på att hon har ont så Vill jag inte vänta.

Min andra häst tog jag bort hemma, då kom de från slakteriet och lät henne somna...vackert som fan, säger han som höll henne - jag var inte med sjlv.
Gräva ner, jovisst - men jag måste ha tillstånd och mark. Har inget av det.

okej på så vis. vad jobbigt:(

okej jag var med när min vi var tvungen att ta bort min älskade första häst. Kunde inte förmå mig att läman över henne i någon annans händer. Otroligt jobbigt har itne kommit över det ännu trots de 3 år som gått men det kändes otroligt bra att få begrava henne hemma på dne plats hon älskade mest.

Okej jo jag vet man måste prata me vetrinär . försäkringsbolaget,länsstyrelsen och komunen.

Hade 4 vittnen som kunde undertäckna att hon begravdes.

När Mc avlivades (med Somulose) gick det totalt på 5-6.000 kr nånstans (kommer inte ihåg exakt), och det täcktes av försäkringen, så 20% betalade jag av det (hade ju redan betalat självrisken).

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat