Avliva häst

sthu

Trådstartare
Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt nu.

Jag har ringt veterinär för intyg till försäkringen. Kan man få ett sånt på grund av ålderdom? Veterinären ska givetvis komma ut och titta på honom först.
Försäkringsbolaget tar avlivningen om intyg finns.

Alldeles oavsett vad veterinären säger kommer jag ringa Lantbrukstjänst.
Jag vet inte hur jag ska lösa det bara. Var vi ska vara, vem som ska hålla. Jag vet inte om jag klarar att hålla själv..
Antar att de vill att man ger lite lugnande först? Kan man göra det själv eller måste man ha ut veterinär?

Min fina gamla traktor :heart
IMG_20220508_095127.webp
 
Jag fick lugnande utskrivet av veterinär när det var dags, domosedan. Beklagar det du ska gå igenom, hästlivets baksida :(
 
Alldeles oavsett vad veterinären säger kommer jag ringa Lantbrukstjänst.
Jag vet inte hur jag ska lösa det bara. Var vi ska vara, vem som ska hålla. Jag vet inte om jag klarar att hålla själv..
Antar att de vill att man ger lite lugnande först? Kan man göra det själv eller måste man ha ut veterinär?
Lämplig är om det är gräs där man gör det om man bultar så blodet försvinner ner i gräset. Men det måste också vara bra för bilen att stå så den kan lyfta upp hästen sen så det får man kolla på.
Om man själv inte vill/kan hålla så måste man fixa någon annan.
Läser man på Lantbrukstjänsts hemsida så uppskattar dom lugnade men det är ju inget krav. Det kan du fråga veterinären om.
Jag kommer inte ge lugnande till min som tas bort på onsdag.
Jag beklagar :(
 
Han är lugn som en filbunke, så kanske inte behövs lugnande. Har läst på lantbrukstjänst hemsida men vet ändå inte hur jag ska lösa det.. jag har liksom ingen som kan hålla.. Får väl göra det själv men jag kommer ju bryta ihop fullständigt..

22 år fick vi tillsammans :heart
 
Han är lugn som en filbunke, så kanske inte behövs lugnande. Har läst på lantbrukstjänst hemsida men vet ändå inte hur jag ska lösa det.. jag har liksom ingen som kan hålla.. Får väl göra det själv men jag kommer ju bryta ihop fullständigt..

22 år fick vi tillsammans :heart
Ingen bonde eller sånt i närheten som du känner?
Jag har frågat min kusin som är jägare och frågat kobonden om han kan om det skulle köra ihop sig
 
Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt nu.

Jag har ringt veterinär för intyg till försäkringen. Kan man få ett sånt på grund av ålderdom? Veterinären ska givetvis komma ut och titta på honom först.
Försäkringsbolaget tar avlivningen om intyg finns.

Alldeles oavsett vad veterinären säger kommer jag ringa Lantbrukstjänst.
Jag vet inte hur jag ska lösa det bara. Var vi ska vara, vem som ska hålla. Jag vet inte om jag klarar att hålla själv..
Antar att de vill att man ger lite lugnande först? Kan man göra det själv eller måste man ha ut veterinär?

Min fina gamla traktor :heartVisa bifogad fil 149741
Beklagar! ❤️
Jag har inte varit med om att någon fått försäkringen att täcka avlivning pga åldrande.
Hur man gör med lugnande eller ej beror väl på individ. Jag hade tex en elev som hade lite huvudskygg häst. Där ville man ju inte att sista stunden skulle bestå av rädsla och kamp. Så det var väl mer givet att han fick lugnande.
Min gamle ponny var inte alls brydd över sånt. Men kunde däremot bli stressad av sederingen. Så han fick bara stå med huvudet i en hink fylld med favoritmaten. Det gjorde att han inte märkte något negativt.
Lantbrukstjänst har alla gånger jag varit med under avlivning varit fantastiska alla de olika personer jag stött på. Mycket stor respekt inför både människa och djur och hanterat allt både fint och proffsigt.
Har du någon stallkompis/stall-personal som kan vara med om du inte orkar?
Jag har varit med istället för ett par elever som inte orkat.
När jag tog bort min ponny efter 20 år ihop var jag med tills han var borta. Sen orkade jag inte det praktiska efter. Så det skötte min pappa. Så kan man ju också göra om man vill vara med delvis.
 
Min livförsäkring övergick till ”katastroflivförsäkring” när min fyllde 24
(Agria), så om du har liknande misstänker jag att de inte tar pga ålderskrämpor. Men ring och fråga försäkringen exakt vad de kan ta gällande ev livvärde och avlivning/kremering, så vet du ju i förväg om det är lönt för veterinär att skriva intyg.

Jag beklagar!
 
Vid de tillfällen jag varit med vid avlivning med Lantbrukstjänst har hästarna inte fått lugnande innan. De har varit lugna ändå, även en häst som jag minns som var ganska stressad i hanteringen annars. Den fick stå och beta, killen från Lanbrukstjänst kom och pratade, kliade i pannan, gav knäckebröd, och så var hästen borta. De är proffs på att ta det lugnt och få hästar (och människor) lugna och trygga, skulle jag säga.

Om man tycker att det är svårt/obehagligt att hålla själv, är det bättre att få hjälp med det. Hästarna känner ju av vår sinnesstämning, och även om vi kan "hålla masken" utåt, så märker de nog på en om det är något på gång. Det finns ingen i bekantskapen du kan fråga? Stallkompis/stallgranne? I "värsta" fall, om det är en trygg ponny, kanske det går att fråga i någon lokal facebook-grupp om någon kan ställa upp? Jag tycker att många brukar vara väldigt hjälpsamma i sådana situationer! Eller om det finns någon snäll bukefalos-användare som kan hjälpa dig?

Jag har ju ingen aning om var du bor, och jag kanske inte är den bästa hjälpen just nu då jag har en skadad axel, men om det skulle vara i närheten av där jag bor och absolut ingen annan kan, så skulle jag alternativt mannen kunna hjälpa till.
 
Ingen bonde eller sånt i närheten som du känner?
Jag har frågat min kusin som är jägare och frågat kobonden om han kan om det skulle köra ihop sig
Nä jag känner ingen som kan/vill.
Man måste betala före dom går ur lastbilen. Går att betala direkt på nätet eller när dom kommer men dom går inte ur bilen förrens det är betalt.
Bra att veta!
Ja en hink med havre eller annat gott är bra. Tror man betalar osv före så efter är allt "klart" liksom. Du behöver inte kolla när de lastar.
Ok, trodde de var tvungna att hålla upp huvudet. En hink musli får det bli i så fall! En stor hink.

@tuaphua ja jag tror säkert de är jättebra. Har aldrig hört något negativt om dem.
Surt om försäkringen inte tar det, jag pratade med dem i förra veckan och då sa de att om jag har veterinärintyg tar de det. Annars hade jag ju kunnat skippa ett steg (och ett par tusenlappar..).
 
Min livförsäkring övergick till ”katastroflivförsäkring” när min fyllde 24
(Agria), så om du har liknande misstänker jag att de inte tar pga ålderskrämpor. Men ring och fråga försäkringen exakt vad de kan ta gällande ev livvärde och avlivning/kremering, så vet du ju i förväg om det är lönt för veterinär att skriva intyg.

Jag beklagar!
Livvärde finns inte. Han har en pytteliten försäkring som i princip bara täcker avlivning. Enligt de jag pratade med ska det ingå. Men att det beror på vad veterinären skriver i intyget..
 
De gånger jag tagit bort med lantbruksstjänst har inget lugnade behövts, inte ens till den hetsiga.

Jag har tagit bort på grusplan. Det blir en del blod men det går att spola bort.

Betalning före.
Jag har hållt i grimskaft, haft med gottehink, gått upp med hästen till platsen, sen när det smällde (var beredd på att det kan låta) släppte jag bara grimskaftet och gick bort eftersom jag inte vill se sprattlet. Bröt nog ihop där också.

Och personalen har varje gång varit fantastiskt. Respektfull både mot djur och människa.

Jag beklagar 💔
 
Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt nu.

Jag har ringt veterinär för intyg till försäkringen. Kan man få ett sånt på grund av ålderdom? Veterinären ska givetvis komma ut och titta på honom först.
Försäkringsbolaget tar avlivningen om intyg finns.

Alldeles oavsett vad veterinären säger kommer jag ringa Lantbrukstjänst.
Jag vet inte hur jag ska lösa det bara. Var vi ska vara, vem som ska hålla. Jag vet inte om jag klarar att hålla själv..
Antar att de vill att man ger lite lugnande först? Kan man göra det själv eller måste man ha ut veterinär?

Min fina gamla traktor :heartVisa bifogad fil 149741

Ingen av mina två behövde lugnande. De stod båda med mulen i en hink med havre och pappa höll i grimskaftet :heart De kände pappa så de var trygga med honom. Han var dessutom van eftersom han var slaktare. Båda stod på gräs för att blodet skulle kunna rinna ner.

Jag önskar jag bodde närmare, det är ju verkligen inte roligt men jag hade absolut ställt upp och hjälpt till :(
 
Han är lugn som en filbunke, så kanske inte behövs lugnande. Har läst på lantbrukstjänst hemsida men vet ändå inte hur jag ska lösa det.. jag har liksom ingen som kan hålla.. Får väl göra det själv men jag kommer ju bryta ihop fullständigt..

22 år fick vi tillsammans :heart
Jag tog bort min gamling med hjälp av Lantbrukstjänst i vintras. Fråga dem vad de tycker om lugnande. I vårt fall sa de att det inte behövdes om ponnyn var lugn och inte huvusskygg.
Hon fick stå och äta havre. Jag höll. Släppte grimskaftet, vände och gick in i samma ögonblick som hon föll. Ville inte se avblodning eller uppvinchning.
Det bästa slutet: Med munnen full av havre eller gräs. Det går på en millisekund.
 
Tack allihop. Jag dubbelkollade med försäkringen nu och jo, den täcker om veterinären bedömer att det är det bästa för hästen. Så nu hoppas jag att veterinären gör samma bedömning som jag.

Får fundera på hur jag ska göra. Hålla själv eller ta någon annan (men vem?). Tror han skulle stå still bara han fick mat, även om jag inte håller i grimskaftet. Men det är så klart inte okej.

Usch vad jobbigt det är!
 
Jag har inte använt lugnande på någon av mina hästar som behövts avlivats. Det har gått lugnt och snabbt till.

Det kan se dramatiskt ut när hästen trillar men de är borta innan dess. Det går så snabbt.
Sen kan man gå undan om man vill. Eller vända sej om strax innan det sker.
Ingen häst jag varit med vid har varit upprörd eller blivit orolig innan.

Det är absolut det absolut jobbigaste med hästlivet. Det är en viktig uppgift men man känner sig som en bödel.
Vet inte vart du bor men jag hade ställt upp och hjälpt till om det behövts 💕
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
538
Senast: WildHorse
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
912
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 534
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fejkljus
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Sundsvall?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp