Avliva häst utan pass?

Sv: Avliva häst utan pass?

Avlivade 2 hästar i augusti, det var sv lantgrukstjänst som kom, han tittade inte på passen. Frågade honom då om hur det funkar om man har en passlös häst, "ingen skillnad" fick jag till svar. Han/de bultar och tar med kroppen med eller utan pass.

Eftersom lantbrukstjänst och liknande företag skickar kropparna till destruktion dvs kremering så behöver dom inte passet.
Det behövs bara om man slaktar för att använda köttet.

Så nej TS behöver inte passet för att avliva hästen.
Däremot så ska ju hästen ha pass medans den lever med det är ju lite OT.

Avlivade min häst i Februari, Anlitade Svensk Lantbrukstjänst. Dom krävde inte något pass eller någon form av ägarbevis. Dom bultade och tog med sig henne. 5 000kr kostade kalaset..

Lånar knapp och tackar.

Samtal har fått dröja pga att min 2 åring skadat sig och hamnat på kliniken.

Idag ringde jag svensk lantbrukstjänst. 5000 kr totalt kommer det kosta och de kommer inom tre dygn.
Tant som ska få somna blev halt igår så står i sjukhagen så hon får lite smärtstillande så länge.
Fy fan va tungt samtal men är rätta för henne :(

KL: När jag avlivade min häst (Stockholms nödslaktservice) Kontrollerades passet innan avlivning. Från passuppgifterna skrevs hästens namn osv. upp har jag för mig. Bra och föredömligt tycker jag. Hästen gick till destruktion.

Senaste hästen hade faktiskt avlidit för egen maskin, men jag fick visa passet vid hämtning av kadavret. De var mycket noga med att påpeka att de inte kunde utföra tjänsten om jag inte hade passet med mig när de kom. Och då får jag nog dra slutsatsen att passet absolut hade behövts vid en avlivning.

Enligt instruktionerna ska ju passet ogiltigförklaras av slakteri/avlivare (stämplas/makuleras) och det blir ju himla svårt om inte passet kommer fram vid det tillfället hästen avlivas.

Enligt instruktionerna ska ju passet ogiltigförklaras av slakteri/avlivare (stämplas/makuleras) och det blir ju himla svårt om inte passet kommer fram vid det tillfället hästen avlivas.
Ja så minns jag det också. Kommer dock inte ihåg om han skrev något i passet, hittar det inte nu så jag kan inte titta efter...

VÄNTA LITE NU, så du vill avliva din häst bara för att den inte har något pass och har flyttat runt mycket? allltså va? varför inte ist'llet baa behålla den nä du sälv kan ebjuda ett hem till den? föstå inte alls logiken i att avliva hästen:eek::cry:

Jag har avlivat två hästar det här året, den första anlita jag Hästambulansen till och dom titta inte ens på passet.. Den andra avlivade vet. och Lantbrukstjänst kom och hämta, dom titta heller inte på passet..

För det första är hästen redan avlivad.

Sen är den inte ridbar, har ont och går inte avla på pga cystor i livmodern. Dvs inte brukbar alls. Och kostar 20 000 per ÅR i kostnader att hålla.
Vad ska jag med en sådan häst till? Har 7 hästar som kostar ändå. Och vägrar sälja för risken är att den hamnar hos nån falsk jävel som förfalskar papper och säljer som tävlingshäst eller liknande. Jag tar ansvar och avlivar för GARANTERA att hon inte får lida mer.

Och hon sover gott nu och kommer aldrig behöva riskera hamna i fel händer.

DVS jag avlivar inte för den inte har pass. Hade jag kunnat ANVÄNDA hästen hade jag skaffat pass. Men skaffar inte pass för x antal tusen när jag ändå ska avliva. Därför frågade jag om man kunde avliva utan pass.

Senast ändrad:

KL
Dessutom får man avliva sina hästar om man vill. Även utan orsak. Att man inte får ut nåt på försäkringen är ju självklart och det är inte olagligt.

Precis.

Tackar alla för all hjälp. Svensk Lantbrukstjänst kom ut och han guidade mig genom vad som skulle ske. Bad inga papper eller någonting och det gick fort. Hon hann inte ens märka av det för maten var mer lockande. Så känns bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025