Avliva gammal häst?

Filur F

Trådstartare
Min syster har en 25 årig gammal travare, hur pigg som helst men man märker att han har börjat falla ur. Han reds fram till ett halvår sen och började efter det bli väldgt stel i bakbenen. Och han har alltid haft svårt att hålla hullet trots det kraftiga betet och plus att han har dåliga tänder(kollas varje år).
Och på senaste tiden har han blivit mer och mer utsött av de andra hästarna, vilket jag tycker är väldigt tråkigt.

Min syster vill verkligen inte avliva honom pga han är så pigg som han är men man ser att han tappat gnistan.

Hur länge ska man vänta innan man fatta beslutet?(jag tror knappt att han klarar vintern)
Ska man rågfråga med vet innan beslutet??

Sv: Avliva gammal häst?

Jag tycker att om man ser att han tappat gnistan så borde ha få somna in. Att rådfråga veterinären först känns inte nödvändigt. Är man dock osäker på det där med gnistan, och tror att det finns en simpel orsak bakom kanske det kan vara värt att kolla upp honom. Men jag hade nog låtit honom gå.

Det enda hon är osäker på är att han kanske är för pigg :(

Visst han är pigg men han är en sådan häst som inte bara kan gå och skrota i en hagen och i och med att han inte rids så har han tappat allt.

Hon har ju blivit väldigt hemmablind och ser inte att han inte har gnistan kvar, hon hade ju dessutom förväntat sig att han skulle klara sig i alla fall till nästa sommar, vilket är tveksamt

Har man börjat se att det går utför ska man nog inte vänta för länge. Skulle ge hästen en sista härlig sommar och låta honom somna in innan vintern.

Det är väl bättre att ta bort hästen medans han mår hyfsat bra och är pigg. En död häst lider inte och kan man så bör man nog ta bort dem innan de är jätterisiga. När det gäller gamla hästar så kan det gå väldigt fort utför... Hade det varit min så hade jag nog övervägt att ta bort hästen innan vintern precis som föregående talare föreslog.

det är inte så himla ovanligt att gammla hästar blir hackkycklingar i en flock... låt den gå med en snäll kompis istället och se om inte humöret blir bättre.

om inte det hjälper så är det nog dags.

Kanske bör en veterinär titta på hästen, inte för hästens skull utan mest för din systers skull, det kanske är lättare att ta bort hästen om veterinären ser att den börjar tappa hull och falla ur.
Din syrra kan slippa mycket funderingar om vad som är rätt och fel då.......bara en liten tanke jag fick :)
Synd om hästen om de andra i hagen blir stygga vid honom, det brukar ju vara ett tecken i djurens värld att något är fel.

Min gamla häst som jag hade (25 år) blev utstött i flocken också men han tyckte det var skönt att slippa "busa" runt som dem andra gjorde..Han hade livsglädjen kvar och var hur fin som helst i hullet och älskade maten.
Jag red på honom fyra dagar i veckan både skritt, trav och galopp, men för att komma till saken var att han hade två konstiga tänder där "rötterna" började titta fram och det luktade inte hallontårta i munnen precis..:crazy: Tog ut veterinären flera gånger och sista gången så sa hon att han troligtvis hade cancer i munnen till 99 % och jag hade två allternativ: antingen åka akut till ultuna och dra ut alla tänder i överkäken eller låta han gå..:cry:

Jag bestämde mig för att låta han gå men fy sjutton vad det var jobbigt att ta bort en häst när han var så pigg för trolivis så hade han inte ont, det var var vet sa i alla fall, och hade jag tagit bort tänderna så hade han aldrig kunnat ätit gräs och han skulle få äta "slavs" mat som rinnande vatten. Sen hade cancern kanske blossat upp igen...
Men jag förstår verkligen att det känns jobbigt att ta bort en pigg häst, men samtidigt så är det nog skönare för hästen att få somna in i slutändan i alla fall.

Hoppas att det löser sig på bästa vis även om det känns jobbigt dagsläget.

Jag hade en gammal travare född -85 som blev sparkad väldigt illa och inte hämtade sig efter det.
Benen stelnade då jag inte kunde rida honom pga hälta.

Han blev sparkade någon dag innan sista april och han fick gå till början av juli innan jag avlivade honom =(
Han tappade livsgnistan långt innan och jag ville göra det redan i maj men pga en till ägare som inte ville inse hur det låg till så blev det juli. hn fick gå och lida alldeles för länge.

Tycker hon ska ta bort honom så snart som möjligt för hästens bästa. Det är jobbigt men man gör de ju för att djuret ska slippa lida.

jo vi har funderat på att göra det, flocken är på fyra hästar och precis alla ger sig på honom :( så jag vet inte om vi har någon snäll häst som vi kan ha tillsammans med honom

Han håller sig på bra avstånd och de andra hästarna låter honom vara bara han håller minst 10 m i från dom.

Man märker att han hellre flyr än stannar och fightas

Kanske bör en veterinär titta på hästen, inte för hästens skull utan mest för din systers skull, det kanske är lättare att ta bort hästen om veterinären ser att den börjar tappa hull och falla ur.
Din syrra kan slippa mycket funderingar om vad som är rätt och fel då.......bara en liten tanke jag fick :)
Synd om hästen om de andra i hagen blir stygga vid honom, det brukar ju vara ett tecken i djurens värld att något är fel.

håller med..

Hon tog för inte så länge bort sin häst som bara var 12 år, och det beslutet fick hon fatta alldeles själv och det var nog det svåraste beslut hon någonsin tagit, då hästen ej hade någon sjukdom eller ngt utan bara var trött på livet... och ändå bara var 12 år gammal!!! :(

Han har egentligen alltid varit lite utstött men har blivit det mer nu och även hela hans allmän tillstånd har försmämrats..
Idag orkade han knappt springa :(
usch så synd om honom....Men man får ju tänka på att han har haft ett väldigt bra liv :)

Ok var ska jag börja. MAn ska ta bort en häst om man anar vart det leder, innan den är helt slut, hästen ska få ett värdigt slut inte sluta sitt liv då den knappt kan stå upp. ägaren får tänka på hästen och inte sig själv. Vi har möjligheten att ta det beslutet, vi äger hästar och kan och ska ta beslutet, det är vår skylldighet mot dem. Hästen kan inte ta beslutet själv, han kan bara visa vad han känner och tycker. Jag tycker att det låter som om den gett upp helt och då kommer den bara att tyna bort, långsamt eller fort. MIn gamla travare tynade bort på bara 2 månader, hon var likadan och gav sedan upp helt, vi tog beslutet snabbt och hon somnade in hemma i lugn och ro. Vi är skylldiga att tänka på hästen , inte på oss själva.
Lägg inte en bild, lättare att komentera då.

Ok var ska jag börja. MAn ska ta bort en häst om man anar vart det leder, innan den är helt slut, hästen ska få ett värdigt slut inte sluta sitt liv då den knappt kan stå upp. ägaren får tänka på hästen och inte sig själv. Vi har möjligheten att ta det beslutet, vi äger hästar och kan och ska ta beslutet, det är vår skylldighet mot dem. Hästen kan inte ta beslutet själv, han kan bara visa vad han känner och tycker. Jag tycker att det låter som om den gett upp helt och då kommer den bara att tyna bort, långsamt eller fort. MIn gamla travare tynade bort på bara 2 månader, hon var likadan och gav sedan upp helt, vi tog beslutet snabbt och hon somnade in hemma i lugn och ro. Vi är skylldiga att tänka på hästen , inte på oss själva.
Lägg inte en bild, lättare att komentera då.

Jag har tyvärr ingen bild på honom men ska försöka ta det idag... så ni får se världens snällaste travare :)

Han har verkligen tynat bort bara på de senaste veckorna.. Men hon har idag fattat beslutet att inom tre veckor ska han bort..

Ett klokt beslut, men också ett fruktansvärt svårt beslut :(
Men som djurägare är man ju tvungen att se till djurets bästa och mår hästen inte bra så är det tyvärr kanske den bästa lösningen.

Tror säkert han är snäll, har träffat många travare och de är oftast otroligt vänliga och snälla :)

Har ett 18-årigt sto som jag ska låta somna in i höst efter avvänjning från föl. Är pigg och "klar", äter bra osv, men har varit sjuklig till och från en längre tid plus att hon nu även har börjat falla ur rejält pga det och har svårt att hulla på sig igen.
Beslutet, tagit tillsammans med vet, känns rätt men det är såklart fruktansvärt jobbigt ändå och jag får en klump i halsen bara jag tänker på det...:cry:

Det är rätt beslut hon tar, det är svårt men det bästa för hästen. Jag har tagit det beslutet ett par gånger och det gör lika ont varje gång. Ge en kram från mig.

Imorgon kl halv 10 försvinner gamla gubben :cry:

det blev akut nu pga han bara sprang runt i hagen(stressad) och hade fått ett JÄTTE stort öppet sår på skapet... :(

Fick springa i dag en sista gång på ett jätte stort bete, har aldrig sett honom så lycklig..

Kan vi få se en bild på denna pålle, som en sista hyllning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 804
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
3 000
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 139
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31