Avliva eller skänka bort ?

S

Sadoji

Jag har en Dponny, som för 2 års sedan hade fång med roterande hovben. Tillägga att han haft fång ca. 6 ggr i sitt liv (14 år). Får fång väldigt lätt. Han går i gräshage. Fast ytterst liiiiite gräs, mest sand. Inne på natten osv. Dessutom har han dåliga luftvägar, vilket innebär ett väldigt bra kvalitet på höet, även att det tvättas + att stallet är luftigt och fint. Han är nu knappt riden sedan han hade fång, därav helt omusklad. Känner nu efter 8 års tid med min ponny att jag har tröttnat på allt som behövs göra för honom (låter tragiskt, men sant). Har haft han ute till försäljning, men jag KRÄVER att det finns folk som vet hur man hanterar hästar med fång/dåliga luftvägar som ska bli ägare till honom har ej funnit någon sådan. Därför ser jag en utväg i det här, genom att avliva min kärlek så vet jag att han slipper allt.
Ett annat alternativ är att skänka/sälja honom för ett billig peng till någon som vill ta sig an han.

Hur hade du gjort ? Har du nån som har varit med om samma?

Sv: Avliva eller skänka bort ?

Om min älskade häst var i så stort behov av krävande omsorg skulle jag inte våga lita på att någon annan skulle vilja/orka om jag själv inte gör det.

Avlivar man vet man säkert att hästen inte fått lida, man kan ge honom ett värdigt och smärtfritt slut. Hästen vet ju inte om att den inte finns mer sedan, är man död så är man liksom. Det är ju bara för oss som är kvar som det gör ont.

Ta du bort din kära häst, och ge honom det finaste som finns. Ett lyckligt slut.

Jag hade avlivat. För att vara säker på att ponnyn hade ett lyckligt slut.

Avlivat, utan tvekan. Du - som har en längre relation med ponnyn - vill och orkar inte ta ansvaret, och genom att avsäga dig ansvaret (försälning/ ge bort) har du inget inflytande över framtiden.

En död häst lider inte.

hur hårt det än låter så har vissa hästar det bättre i himlen än här...

jag skulle avlivat eller "livstids foder" hos någon jag kände väl och hade geografiskt nära.

Jag har en Dponny, som för 2 års sedan hade fång med roterande hovben. Tillägga att han haft fång ca. 6 ggr i sitt liv (14 år). Får fång väldigt lätt. Han går i gräshage. Fast ytterst liiiiite gräs, mest sand. Inne på natten osv. Dessutom har han dåliga luftvägar, vilket innebär ett väldigt bra kvalitet på höet, även att det tvättas + att stallet är luftigt och fint. Han är nu knappt riden sedan han hade fång, därav helt omusklad. Känner nu efter 8 års tid med min ponny att jag har tröttnat på allt som behövs göra för honom (låter tragiskt, men sant). Har haft han ute till försäljning, men jag KRÄVER att det finns folk som vet hur man hanterar hästar med fång/dåliga luftvägar som ska bli ägare till honom har ej funnit någon sådan. Därför ser jag en utväg i det här, genom att avliva min kärlek så vet jag att han slipper allt.
Ett annat alternativ är att skänka/sälja honom för ett billig peng till någon som vill ta sig an han.

Hur hade du gjort ? Har du nån som har varit med om samma?

Du skriver själv att du tröttnat på att vara ägare till den hästen, men funderar ändå på att sälja den till ngn annan?vad är det som får dig att tro att ngn annan orkar vara ägare till den hästen?med roterande hovben hade jag avlivat hästen så fort jag fick reda på diagnosen.För hästens skull.

jag hade avlivat...

kan du inte lita på att någon kan ta hand om hästen är det inte rätt att lämna bort honom.

ge honom ett värdigt slut istället för att skickas runt till folk som inte vet vad det innebär med en fånghäst.

ge honom ett lyckligt slut hemma hos dig, där han är älskad och känner sig trygg...

du har haft honom så länge, du har gjort ditt för att hjälpa honom men ibland går det inte alltid...

ta vara på sista tiden med honom, han kommer vara dig tacksam för att han fick avsluta sina dagar hos dig, än hos någon som inte förstår honom...

Som så många redan skrivit så tycker oxå jag att du sk age din ponny ett värdigt slut istället för att han kanske kommer att få lida eller bli en "vandringspokal". Då kommer du slippa dina skuldkänslor och undra om han har det bra.

Låt din ponny få ett fint slut hos dig som han känner sig trygg och säker med!

För mig finns bara ett alternativ och det är att avliva hästen. Den har gjort sitt och förtjänar ett snabbt och bra avslut där den nu hör hemma!

Kicki :)

Om du inte har någon väldigt nära kompis som kan ha honom och ta hand om honom, så tycker jag som de andra. Avliva.
Det är svårt nog att sälja en frisk häst, att sälja en häst som man vet att det finns en stor sjukdomsbild med, som kommer att ha problem även i fortsättningen.. nja.. det är då den svåra delen för som djurägare in.. Enbart tänka på hästens bästa.

Tack alla, för inläggen!:)

Har nu, bestämt mig för att ta bort min ponny. Då det är för hans eget bästa (mig också för den delen) - På andra sidan vet jag att han har det bra, och slipper lida.

Nu är bara frågan, avliva hemma ? Eller åka till Djursjukhus ?
Och givetvis vilket alt. bult/spruta? (sist nämnda, kommer väl alla ha olika åsikter om)

Jag hade avlivat så att han inte hamnar hos folk som sköter om det hela dåligt med följande svårt lidande för hästen.

/KT

Tycker att du har fattat en mycket klokt beslut.

Vill bara dela med mig av mina erfarenheter. Jag har varit med och
avlivat en kompis häst med injektion av veterinären. Det hela gick ganska snabbt och smidigt dock var det lite pyssel innan kanylen satt ordentligt. Sen har jag hört att vissa hästar kan "snetända" och bli galna innan de dör... men kanske är det bara en skröna. Iaf gick det bra den gången jag var med.

Mina egna hästar har jag gjort lite olika med, de som är vana att åka transport har jag kört till slakteriet. Mycket proffsig personal och dessutom har det varit gratis. Personligen har jag inget emot att mina hästar går till livsmedel, när de är döda spelar det liksom ingen roll längre....
De hästar som varit lite oroliga och inte vana att åka har jag avlivat här hemma, med lantbrukstjänst. Även de känns mycket proffsiga och det har gått jättefort och smidigt. Tror det kostade ungefär 3600 kr och då tog de med sig kroppen.
Det enda jag kan säga är att det självklara för mig är bult eftersom det går så fort. Dock vill jag att någon som har mycket vana utför själva bultningen. (känns ibland som vet inte har den vanan)

Massor av styrkekramar till dig

Sorgligt men ett MYCKET moget beslut.

Man kan även lämna hästen på kliniken så att de fixar allting.Man behöver inte vara med utan minnas hästen som den levande individ den var (om man tycker att det är obehagligt)

Jag skickar stöttnings kramar/Z

Jag tycker det är bäst att göra det hemma, hästen slipper åka iväg och bli stressad.. Bult är bäst det går fort och smärtfritt, om dom får spruta står dom och kämpar för att hålla sig på benen sina sista minuter...

Tack alla, för inläggen!:)

Har nu, bestämt mig för att ta bort min ponny. Då det är för hans eget bästa (mig också för den delen) - På andra sidan vet jag att han har det bra, och slipper lida.

Nu är bara frågan, avliva hemma ? Eller åka till Djursjukhus ?
Och givetvis vilket alt. bult/spruta? (sist nämnda, kommer väl alla ha olika åsikter om)

bult, hemma.

starkt av dig att ta beslutet :bow:

:smirk::smirk::smirk::smirk::smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Tycker att du har fattat en mycket klokt beslut.

Vill bara dela med mig av mina erfarenheter. Jag har varit med och
avlivat en kompis häst med injektion av veterinären. Det hela gick ganska snabbt och smidigt dock var det lite pyssel innan kanylen satt ordentligt. Sen har jag hört att vissa hästar kan "snetända" och bli galna innan de dör... men kanske är det bara en skröna. Iaf gick det bra den gången jag var med.

Mina egna hästar har jag gjort lite olika med, de som är vana att åka transport har jag kört till slakteriet. Mycket proffsig personal och dessutom har det varit gratis. Personligen har jag inget emot att mina hästar går till livsmedel, när de är döda spelar det liksom ingen roll längre....
De hästar som varit lite oroliga och inte vana att åka har jag avlivat här hemma, med lantbrukstjänst. Även de känns mycket proffsiga och det har gått jättefort och smidigt. Tror det kostade ungefär 3600 kr och då tog de med sig kroppen.
Det enda jag kan säga är att det självklara för mig är bult eftersom det går så fort. Dock vill jag att någon som har mycket vana utför själva bultningen. (känns ibland som vet inte har den vanan)

Massor av styrkekramar till dig

Min Ponny har behandlats med sådant läkemedel, att den inte får användas för livsmedelsproduktion

OK ja så kan de ju vara.... men då hade jag valt att ta ut exempelvis lantbrukstjänst och bultat honom hemma.

kram

Bara en allmän fråga, om hästen fått medicin som gör den olämplig som livsmedel får man då inte slakta den alls på slakteriet?
Jag var nämligen på ett slakteri med ett skimmels sto där man visste att hon hade malignt melanom och därför inte skulle kunna användas till livsmedel, men de slaktade henne där.

Min Ponny har behandlats med sådant läkemedel, att den inte får användas för livsmedelsproduktion

Tycker det är ett klokt beslut.
När min häst spräckte en nackkota och vi var tvugna att avliva honom så sa vår vet. att injektionerna ibland inte räckte till för avlivning utan att man i sista änden ändå var tvungen att skjuta dem. Därför valde vi att skjuta honom direkt.
Hade hellre sett att han fick injektion så jag hadfe kunnat vara med men huvudsaken för mig är att han slapp lida mer. För vår del var det lite akut så nödslakt var ute. Kostade 5.000:- och då ordnade de allt med förstöring av kroppen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka