Avliva eller skänka bort ?

Sv: Avliva eller skänka bort ?

Tycker att du har fattat en mycket klokt beslut.

Vill bara dela med mig av mina erfarenheter. Jag har varit med och
avlivat en kompis häst med injektion av veterinären. Det hela gick ganska snabbt och smidigt dock var det lite pyssel innan kanylen satt ordentligt. Sen har jag hört att vissa hästar kan "snetända" och bli galna innan de dör... men kanske är det bara en skröna. Iaf gick det bra den gången jag var med.

Mina egna hästar har jag gjort lite olika med, de som är vana att åka transport har jag kört till slakteriet. Mycket proffsig personal och dessutom har det varit gratis. Personligen har jag inget emot att mina hästar går till livsmedel, när de är döda spelar det liksom ingen roll längre....
De hästar som varit lite oroliga och inte vana att åka har jag avlivat här hemma, med lantbrukstjänst. Även de känns mycket proffsiga och det har gått jättefort och smidigt. Tror det kostade ungefär 3600 kr och då tog de med sig kroppen.
Det enda jag kan säga är att det självklara för mig är bult eftersom det går så fort. Dock vill jag att någon som har mycket vana utför själva bultningen. (känns ibland som vet inte har den vanan)

Massor av styrkekramar till dig

Det är en skröna, varför tror du annars man ger lugnande åt hästen vid avlivning med spruta?

Det är en skröna, varför tror du annars man ger lugnande åt hästen vid avlivning med spruta?

Det är inte rakt av en skröna. På Somnulose, licenspreparatet, så kan hästarna precis innan de dör bli exalterade. T ex gå upp på bakbenen. Är inte så dramatiskt som det låter, men kan se ganska otäckt ut, och är ju inte vad man önskar som djurägare.

'Galna' blir de dock inte, men de kan som sagt bli exalterade.

Lugnande kan man ge, men man vill inte ge för mycket, eller av 'fel sort', då om man dämpar cirkulationen så sprids jua vlivningsvätskan långsammare än man vill i kroppen.

Min dam togs bort med somnulose, hon fick en lugnande coctail av pleg och domosedan innan (hon HATAR kanylsättning, får panik av det), och var rätt långt in i dimman när det var dags, men inte mer än att hon glatt glufsade i sig ur kraftfoderhinken. Hon höjde huvudet, var påväg att ta ett steg men 'kom bara' till att hon satte ut ena frambenet åt sidan, sen stöp hon som på bult. Inga agonala suckar, inga kramper, ingenting. Bara ett stilla porlande, som sjukt nog nästan var rogivande, när det rann urin ur henne.

Jag har innan alltid, alltid valt bult sen jag sett en sprutavlivning med 'gamla' vätskan (pento), och känt att ALDRIG mer.

Men jag skulle utan tvekan använda Somnulose igen.

Men man ska alltid vara medveten om vad som KAN hända. Både vad gäller agonala suckar, att man kan se pulsen slå när de ligger, kramper, tarmtömning etc. Hästar som bultas drar upp tandköttet i dödsögonblicket med och blottar tänderna, kan se lite otäckt ut första gången man ser det. Men även om att det KAN gå snett. Vad gäller somnulose så 'ska' man alltid ha alternativ avlivningsmetod snabbt tillgänglig då det hänt att somnulose inte gett önskad effekt. Alla avlivningar jag har kännedom om med S (i bekantskapskretsen och så) har gått enligt plan och utan problem dock.

OK Bara en allmän fråga, om hästen fått medicin som gör den olämplig som livsmedel får man då inte slakta den alls på slakteriet?
Jag var nämligen på ett slakteri med ett skimmels sto där man visste att hon hade malignt melanom och därför inte skulle kunna användas till livsmedel, men de slaktade henne där.

Bra fråga, har inte en aning. Men det känns som om att det som slaktas på slakterier blir livsmedel. Hmmm, men inte vet jag !
Fast det är inget alternativ, har lämnat en häst till slakt en gång. Tyckte verkligen att det var en obehaglig känsla.

På Tisdag tar vi bort min kärlek!
Helt klart det tuffaste beslut jag fattat, fast bäst för honom!
Tack alla som har kommit med åsikter !

Bara en allmän fråga, om hästen fått medicin som gör den olämplig som livsmedel får man då inte slakta den alls på slakteriet?
Jag var nämligen på ett slakteri med ett skimmels sto där man visste att hon hade malignt melanom och därför inte skulle kunna användas till livsmedel, men de slaktade henne där.

Går att kassera ( = destruktion) hela djur även på slakteri. Kostar ca 11,50kr/kg.

Men det blir ju väldigt dyrt för oss hästägare då allså skulle det kosta 5750 kr att lämna en häst för slakt och destruktion.... (11.5*500kg) Varför är det så dyrt när man själv kört dit hästen?
Lantbrukstjänst tog 3600 för bultning och destruktion....

Men det blir ju väldigt dyrt för oss hästägare då allså skulle det kosta 5750 kr att lämna en häst för slakt och destruktion.... (11.5*500kg) Varför är det så dyrt när man själv kört dit hästen?
Lantbrukstjänst tog 3600 för bultning och destruktion....

För att slakteriet antagligen får ringa lantbrukstjänst och betala 3600 kr för hämtning. Och slakteriet vill ha lite pengar för besväret?

Eller så ringer de någon annan, men huvudgrejen är ju att destruktionshästar måste de 'skicka iväg' för att bli av med, de kan ju inte ta in dem i produktionen.

På samma sätt som när man avlivar på klinik, får man betala för att (iaf här) samma lantbrukstjänst som hämtar hästen här hos mig, istället ska åka till kliniken och hämta kadavret där (vultning ingår som gratisservice här). Och det innebär att kliniken får lite administrativa kostnader för det med, samt att de måste förvara kroppen, och så vill de ju ha för avlivningen. Så priset blir markant högre.

Tycker det va starkt av dej att ta detta beslutet och ge din vän ett sånt fint avslut....Att få stanna hos dethan känner igen som hemma sista tiden....

Hoppas att allt går bra på tisdag....och be ponnyn hälsa till våran gamla Pasad!

Vad tror du det kostar slakteriet att bli av med hästen och sen även kostar slakteriet i de 500kg de förlorar där de istället kunde slaktat en ko som gett 25.000:- ?

11,50:- är destruktionskostnaden, jag tror även det tillkommer ett pris på det för själva "arbetskostnaden".

Vi ligger väldigt lågt i personalkostnad per kg/kött, tror det var 2,40:- sist jag läste någon rapport. Så 500kg häst kostar slakteriet 1.200:- i bara personalkostnad.

KL Slakteriet betalar flera gånger så mkt för att bli av med hela oflådda djur än att bli av med slaktavfall. Detta innebär åtminstone här att det kostar mindre att få en häst uppslaktad o kasserad än att avliva o direkt destruera.
PL

Nu har min ponny fått somna in.
Allting gick väldigt bra, och fort! Vi fick några minuter tillsammans innan det var dags. (Var även med vid själva avlivningen) - klarade dock inte av att hålla honom själv :cry:

Nu går han säkert där på en äng och betar massa mumsigt gräs. :smirk:

Ett värdigt och bra beslut, både för dig och din vän. Även om det kan vara tungt nu, tror jag du kommer att vara tacksam för att du gjorde det om ett tag. :bow:

Ett bra beslut och din ponny fick ett värdigt slut. Det känns tungt. Om några dagar så är det två år sedan min gamla vän fick galoppera vidare till ängarna. Kändes jobbigt ett tag och kan kännas än idag ibland. Finns många som tyvärr inte kan ta ett sånt beslut.

Såg häromdagen en annons om en ponny vars medicin blivit för dyr för ägaren och man ville skänka bort ponnyn som ej kunde ridas. Risken är ju att en sån hamnar hos någon som inte tar hand om den väl.

Såg häromdagen en annons om en ponny vars medicin blivit för dyr för ägaren och man ville skänka bort ponnyn som ej kunde ridas. Risken är ju att en sån hamnar hos någon som inte tar hand om den väl.

Usch, hur kan man vara så fräck mot ett djur?
Man slutar aldrig att förvånas över hurdana människor det finns!

Starkt gjort.Du tänkte på din häst och lät honom få gå vidare.Svårt men rätt.

Skickar lite tröst.

jag hade slängt den på lösdrift på vintrarna iaf, och på somrarna hage uran gräs

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka