Avliva eller inte?

Sv: Avliva eller inte?

Ta har skrivit att hon inte tänker klinik utreda hästen . Så innan man drar på stora släggan kan man läsa ordentligt .

Ts skrev ju i första inlägget:
men jag tänker inte ta hästen till veterinär, för jag tänker inte behandla henne

Om ts har ändrat sig och tänker kolla upp/se till att hästen får smärtstillande ifall den har ont så är det ju bara bra, men då måste jag ha missat det, helt enkelt.
Och i så fall ber jag om ursäkt.

Ts har tydligt förklarat i tråden hur hon menar . Om du inte läst alla hennes inlägg är det ju inte hennes fel eller hur ? Man läser väl noga innan man svarar ? Men det är ju inte bara du som missat så det är inte meningen att fokusera på just dig från min sida alls !

Jag kan ha skumläst - och därför ha missat det - det är fullt möjligt, kanske kan du, eller någon annan, citera där ts skriver det jag (och kanske fler) missat? (därmed inte sagt att jag misstror - men för att jag ska slippa tolka själv igen) :)

Det var inte förrän inlägg #14, efter diverse undringar, som TS skriver:

Och min tanke med att inte ta till veterinär är för att jag tänker inte lägga ut stora summor på att försöka laga en häst som endast är till för sällskap. Kan slå vad om att det finns väldigt många fler som tänker likadant. Men att ta hem en veterinär som får avgöra om hon lider av att bara gå i hagen, det kan jag göra. Det jag skrev i trådstarten var att jag inte tänker ta hästen till en veterinär för att behandla henne.

I inlägg #1 var det inte ens tal om att ha något med en veterinär att göra. Jag förstår varför folk reagerade som de gjorde. Det är möjligt att TS menade annorlunda än hon skrev, men de flesta av oss är ju inte tankeläsare.

Sedan tycker jag egentligen inte att det är någon större vits med att ta ut en veterinär. De kan aldrig göra mycket nytta ändå. Åk till en BRA klinik och låt dem undersöka hästen. Utifrån det, fatta beslutet om avlivning eller att låta hästen leva vidare.

Fast även efter hon förklarat sig fortsätter ni ju .

Varför skulle klinik vara nödvändigt utifrån ts position ? Det finns ingen logik i ditt resonemang öht .

Varför skulle klinik vara nödvändigt utifrån ts position ? Det finns ingen logik i ditt resonemang öht .

Va?! Var någonstans fattas logiken, menar du? Jag har själv varit med om att ta ut distriktsveterinärer pga hälta och aldrig någonsin har det gett något av värde. Det kostar bara onödiga pengar, och faktum är ju att det kan bli klart dyrare att undersöka en häst hemma än på klinik om man räknar med extrakostnader för utkörning som distriktsveterinär lägger på. Då är det väl bättre att inte alls undersöka hästen utan bara avliva med en gång. Om man ska prata logik alltså.

Men hur svårt är det att läsa vad tråden handlar om ? Ts vill inte utreda ! Hon kan tänka sig ta ut en vet som bedömer graden och hästens välmående , ev skriver ut smärtstillande antiinflamatoriskt , eller ger rådet att avliva hästen . Punkt .

Men hur svårt är det att läsa vad tråden handlar om ? Ts vill inte utreda ! Hon kan tänka sig ta ut en vet som bedömer graden och hästens välmående , ev skriver ut smärtstillande antiinflamatoriskt , eller ger rådet att avliva hästen . Punkt .

Då har du och jag läst annorlunda, helt enkelt. TS har sagt att hon inte vill behandla, du säger att TS inte vill utreda. Det är (antar jag) helt okej att ha olika åsikt om saker och ting. Jag tycker helt enkelt inte att man får ut tillräckligt av en veterinär som kommer ut och tittar på hästen, om de inte också råkar ha mobil röntgen och ultraljud tillgängligt. Och, som sagt, pengarna rinner iväg mest för ingenting. Därför skulle jag åka till klinik om jag ville ha reda på hur min häst mådde, vare sig jag sedan valde att behandla eller inte. Men det är inte alla som tycker som jag, och så ska det ju vara här i världen... Eller hur:)?

För att man hoppas få stöd i sina funderingar. Det är ju ändå ett väldigt stort beslut att ta bort en häst.

Fast vad du tycker är ju fortfarande inte relevant för ts det är ju poängen .
Jag förstår öht inte att man insisterar på saker som ts inte är intresserad av som alternativ . Ang att utreda tycker jag det framgår mkt klart och tydligt att ts inte är intresserad av , vet inte om det går att tolka det fel öht faktiskt ?

Att tycka olika saker är ju inte grejen i sammanhanget anser jag ?

Senast ändrad:

Våran står nästan alltid på 2 ben när han skos, har han gjort under dom 7 år som vi har haft honom, är övertygad om att han inte gör det för att han har ont.

Då har du och jag läst annorlunda, helt enkelt. TS har sagt att hon inte vill behandla, du säger att TS inte vill utreda. Det är (antar jag) helt okej att ha olika åsikt om saker och ting. Jag tycker helt enkelt inte att man får ut tillräckligt av en veterinär som kommer ut och tittar på hästen, om de inte också råkar ha mobil röntgen och ultraljud tillgängligt. Och, som sagt, pengarna rinner iväg mest för ingenting. Därför skulle jag åka till klinik om jag ville ha reda på hur min häst mådde, vare sig jag sedan valde att behandla eller inte. Men det är inte alla som tycker som jag, och så ska det ju vara här i världen... Eller hur:)?

Fast det finns duktiga veterinärer med mobil röntgen, en sådan använde jag när min häst skulle hältutredas. Hon slapp åka till klinik (en lite lättstressad dam) och jag fick reda på felet.

Våran står nästan alltid på 2 ben när han skos, har han gjort under dom 7 år som vi har haft honom, är övertygad om att han inte gör det för att han har ont.

Precis. Eftersom hästen inte visar hälta utan böjning, så tror jag inte alls det behöver ha ett samband.

Alltså nu vet jag inte om den här hästen brukar bli öm efter verkning... men det låter ju som hästen blivit öm efteråt.. Inte avlivar man hästen då??

Så gör två av våra också i olika omfattning när framhovarna verkas/skos. En av de gamla damerna tenderar också att stå på två fötter vid verkning av framfötterna - bakfötterna. Ont? Nä. Ouppfostrad? Ja.

...och min förra häst stod på två diagonala ben när han skoddes, tämligen obekvämt både för häst och hovslagare... (mkt OT...) Fört övrigt håller jag med moirans förra inlägg om att någon gång behöver man bestämma sig för när det är nog. Ibland kanske det är bättre att göra det innan något hänt. Jag har en tämligen frisk äldre häst som jag beslutat mig för att avliva om hon blir såpass dålig att jag anser att hon lider av det, eller om jag av någon anledning inte kan ha henne kvar, detta kommer att ske oavsett om omgivningen eller veterinär anser det eller inte.

Precis. Eftersom hästen inte visar hälta utan böjning, så tror jag inte alls det behöver ha ett samband.

Tänkte samma sak. Hur kan en lekman avgöra att en häst är halt på fyra ben? Och eget böjprov? Nej, det är inte tillförlitligt. Man kan böja fel, för mkt etc.
TS, tänk hur det är om du sitter på huk en minut, spring sen. Haltar du? Har du alltid ont för det?
Jag skulle aldrig avliva en sällskapshäst pga eget böjprov. Om den inte haltar när den går, äter och busar så mår den säkert helt ok. Om den slutar vara med och busa har den nog försämrats så att avlivning vore aktuellt, men en 19årig häst måste ju få åldras också...sålänge den rör sig obehindrat borde den må bra.
Om det är en ny hälta kan den väl ha vrickat sig i hagen som vilken häst som helst?
Låt veterinär bedöma den om du vill ha den kvar.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 072
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 106
Senast: Jamtland
·
T
Hästvård Det är såhär att min häst har haft otur med sina ben de senaste veckorna och jag får ingen rätsida på det. Hade varit mycket tacksam om...
Svar
2
· Visningar
972
Senast: TaylorSwift
·
Hästvård Jag åkte ju in med mitt halvblod till en ATG klinik efter att jag sett att han vrickat sig i hagen och sedan varit halt vä bak. Det kom...
Svar
9
· Visningar
1 620
Senast: Ireland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka