Avliva eller inte?

Sv: Avliva eller inte?

Men jösses!
Hästen är väl INTE halt?
Den reagerade på böjprov, en himmelsvid skillnad.

Och jag förstår TS precis. Att åka iväg och behandla leder på en ren sällskapshäst är verkligen onödigt.

Fast TS skrev ju i första inlägget att:

och igår när hon blev verkad på ena frambenet så stod hon bara på 2 ben! Ville alltså inte sätta ner ena bakbenet och stödja på det.

Det tycker i alla fall jag låter som en häst som antagligen har rätt ont...:(

Men jösses!
Hästen är väl INTE halt?
Den reagerade på böjprov, en himmelsvid skillnad.

Och jag förstår TS precis. Att åka iväg och behandla leder på en ren sällskapshäst är verkligen onödigt.

Att tala med veterinär och ta ut veterinär betyder inte med tvång att man måste behandla. Jag tänker inte heller behandla min dam mer än nödvändigt om något händer. Men jag skulle inte förlåta mig själv att ta bort min häst utan att få ett utlåtande från veterinär.

Men om TS redan tycker att det vore bäst att avliva hästen finns väl ingen anledning att ta ut en veterinär?

men jag tänker inte ta hästen till veterinär, för jag tänker inte behandla henne.

Vad skulle du göra?
Hästen skulle jag avliva rakt av...och dig skulle jag rekomendera att byta hobby - schack eller frimärkssamlande t.ex.
Djurplågeri är vad det är! :mad:

Det finns anledningar till att hon blev en SÄLLSKAPSHÄST. Men det tänker du inte på? Genom att få komma till mig så fick hon ändå en ny chans i livet. Ta reda på fakta innan du yttrar dig...
En ny chans till vad?
Fortsatt liv i plågor?
Den hade lidit betydligt mindre om den hade fått somna in innan den kom till någon som inte "vill behandla en sällskapshäst".

Men om TS redan tycker att det vore bäst att avliva hästen finns väl ingen anledning att ta ut en veterinär?
Dumheter.
Hästen borde väl åtminstone få smärtstillande så tiden fram till avlivning blir så smärtfri som möjligt.

Det är inte alls säkert att en häst har ont bara för den reagerar på böjprov.
Själv fungerar jag utmärkt i arbetslivet, med hårt kroppsligt arbete, utan smärta.
Men böjer jag mina leder en stund är jag helt däckad.

Eller att den stressar.

Fast det är väl ändå mindre troligt, med tanke på resten? TS har ju haft hästen i 1,5 år och borde väl känna till hur den brukar uppföra sig med hovis? Det verkar ju inte på TS som om det är normalt för hästen att inte vilja stödja på ena bakbenet. Det är väl ändå inte normalt för NÅGON häst, i och för sig?

Det är inte alls säkert att en häst har ont bara för den reagerar på böjprov.
Själv fungerar jag utmärkt i arbetslivet, med hårt kroppsligt arbete, utan smärta.
Men böjer jag mina leder en stund är jag helt däckad.

Till skillnad från hästen kan du söka vård vid behov.
Den enda (människan) som kan bedöma om en häst lider eller ej är en utbildad veterinär som ser hästen på plats.
Jag har svår kronisk värk och vissa dagar finns det INGENTING som hjälper - men jag måste upp ur sängen ändå eftersom jag får ondare av att ligga kvar.
Med andra ord så har jag onekligen ett fungerande liv, om jag slipper tunga lyft/stress.
Arbete är heller inte aktuellt.

tycker detta låter väldigt likt min kompis häst som har konstansterat Elichia.
Dina symtom stämmer på hans .det konstanteras med ett blodprov och ev behandling md antibiotika.

Jag hade tagit ut vet och låtit göra en bedömning hemma. En butta kur tex på några veckor kanske är allt som behövs .

Jag förstår dig fullt ut att du inte vill klinik utreda .

Sorgligt inlägg . Minst sagt . Du borde skämmas . Eller öht tänka.

Kl
Tycker det blir komiskt /tragiskt med många som svarat i tråden . Finns tex flera svaranden vars hästar sällan varit friska en enda dag i livet typ . De står på "behandlingar" och ska hållas vid liv osv .
Skit i buke Mulle experterna säger jag ang sånt här . Du har ett sundare tänk än många som svarat lovar jag;) fast ett hett tips är att öht inte anlita buke för råd du lär hamna i expertis världen från de icke diplomerade deluxe . Sorgligt men sant .

Senast ändrad:

Hurså då?
Jag tycker inte att man ska "rädda" hästar för att sedan se dem som enbart sällskap som inte får kosta pengar " i onödan".

Senast ändrad:

Jag hade tagit ut vet och låtit göra en bedömning hemma. En butta kur tex på några veckor kanske är allt som behövs .[...]

Precis.

När min häst (numera i Trapalanda) blev halt ville jag åka till klinik, men jag ville ha en speciell veterinär och det var väntetid hos henne. Hästen fick då butta av veterinären som var ut (Ultunas ambulatoriska) och blev ordinerad vila i liten hage. Vi hade en liten ponnyhage (användes för att begränsa grästiden för potentiellt fångbenägna individer) inne i stora hagen så han fick vara där.

Ett par veckor senare stod jag inne på Ultuna med hästen med tid hos den önskade veterinären. Hon gick igenom hästen, kollade protokollet och pratade även med den veterinär som varit ut. Konstaterandet var att hästen svarat mycket bra på behandlingen.

Veterinären, som är en mycket erfaren och erkänt skicklig hästveterinär, konstaterade att antingen kunde vi ge honom ytterligare en kur med butta och fortsätta vilandet i liten hage (jag tror att han skulle skrittas vid hand också) eller så kunde vi dra igång hela apparaten med att bedöva etc. Jag valde det första. Så vi åkte hem och när den andra kuren butta var slut så var hästen helt ohalt och jag kunde börja rida försiktigt.

Det behöver inte alltid vara så dramatiskt att behandla en hälta.

Jag har en sällskapshäst på 25år. Jag har redan bestämt mig för att händer något allvarligt så ska jag inte behandla, utan avliva. Jag skulle dock aldrig utsätta honom för att gå skadad i hagen utan att göra någonting. Avliva eller tillkalla veterinär, det finns inga alternativ för din del. Du har redan sagt att veterinär inte är på kartan, så jag skulle avliva så fort som möjligt. Allt för att minska din häst lidande som du utsätter den för nu.

Jag tycker inte att man ska "rädda" hästar för att sedan se dem som enbart sällskap som inte får kosta pengar " i onödan".

Håller med dig.

Har själv en liten sällskapsdam som är GULD värd:)! Hon förtjänar precis samma vård, omtanke och omsorg som min stora.

Ta har skrivit att hon inte tänker klinik utreda hästen . Så innan man drar på stora släggan kan man läsa ordentligt .

Och min tanke med att inte ta till veterinär är för att jag tänker inte lägga ut stora summor på att försöka laga en häst som endast är till för sällskap. Kan slå vad om att det finns väldigt många fler som tänker likadant. Men att ta hem en veterinär som får avgöra om hon lider av att bara gå i hagen, det kan jag göra. Det jag skrev i trådstarten var att jag inte tänker ta hästen till en veterinär för att behandla henne.

Jag tror också det är många som tänker så, men inte skriver det på Buke....

Sorgligt inlägg . Minst sagt . Du borde skämmas . Eller öht tänka.

Kl
Tycker det blir komiskt /tragiskt med många som svarat i tråden . Finns tex flera svaranden vars hästar sällan varit friska en enda dag i livet typ . De står på "behandlingar" och ska hållas vid liv osv .
Skit i buke Mulle experterna säger jag ang sånt här . Du har ett sundare tänk än många som svarat lovar jag;) fast ett hett tips är att öht inte anlita buke för råd du lär hamna i expertis världen från de icke diplomerade deluxe . Sorgligt men sant .

Sant, så sant! En sällskapshäst är oftast just en sällskapshäst. Den har problem sedan innan. Problem som gör att den inte håller som ridhäst men som fungerar om de bara får gå och skrota eller möjligen ta nån skrittur då och då. Ålderskrämpor eller andra krämpor som veterinärer bedömer att hästen inte lider nämnvärt av när den går i hagen och som är kroniska.

Som jag förstår det så menar trådstartaren att hennes kroniskt trasiga häst som sakta men säkert blir allt trasigare plötsligt blivit ganska mycket mer trasig. Trådskaparen blir ledsen och känner inledningsvis att det går utför så fort för hästen att det börjar bli dags att tänka på refrängen.

Är det nödvändigtvis det mest djurvänliga alternativet att ge den en utredning och en omfattande behandling som kanske, kanske inte, får hästen helt eller mer symptomfri. Hästen kanske redan lever "på undantag" - hit men inte längre. Kraken var kanske 34, hade sedan innan utslitna tänder, spatt höger bak och en nackskada som hästen bedöms inte lida av vid vila. Brist på pengar, tid och kunskap - ingen av de faktorerna behöver finnas för att välja att inte behandla en krämpa utan avliva rakt av, med eller utan veterinärundersökning.

Och ärligt talat, hur många hästägare har så gott om pengar att de inte skulle tänka efter två gånger inför att ställa in en häst som av andra skäl troligen inte har så många år kvar (om ens något), på klinik för hältutredning? En vanlig distriktare fixar inte att diagnostisera hältor på fyra ben. Är det ett krav att hålla liv i sina gamla eller trasiga hästar så länge det bara är medicinskt möjligt så tror jag att det är dags att de allra flesta hästägare gör av med sina hästar och lägger sina ridhjälmar på hyllan.

När människor blir tillräckligt gamla/sjuka behandlar man inte krämpor heller, man bara lindrar smärtor och handikappande symptom. Mina hästar ska inte behöva lida sig igenom sin sista tid på butta och boxvila. Jag tänker inte ge dem behandlingar som i slutändan bara förlänger ett liv som redan är på gränsen till lidande och som blir allt sämre. De ska få somna in innan dess.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 951
Senast: Jamtland
·
T
Hästvård Det är såhär att min häst har haft otur med sina ben de senaste veckorna och jag får ingen rätsida på det. Hade varit mycket tacksam om...
Svar
2
· Visningar
956
Senast: TaylorSwift
·
Hästvård Jag åkte ju in med mitt halvblod till en ATG klinik efter att jag sett att han vrickat sig i hagen och sedan varit halt vä bak. Det kom...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: Ireland
·
Hästmänniskan Jag tog hem en häst (oreg varmblodstravare, aldrig travtränad, född -99, valack) runt 10 januari 2007. Vi gjorde av någon dum (korkad är...
Svar
5
· Visningar
1 183
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka