Sv: Avliva eller inte?
Sorgligt inlägg . Minst sagt . Du borde skämmas . Eller öht tänka.
Kl
Tycker det blir komiskt /tragiskt med många som svarat i tråden . Finns tex flera svaranden vars hästar sällan varit friska en enda dag i livet typ . De står på "behandlingar" och ska hållas vid liv osv .
Skit i buke Mulle experterna säger jag ang sånt här . Du har ett sundare tänk än många som svarat lovar jag
fast ett hett tips är att öht inte anlita buke för råd du lär hamna i expertis världen från de icke diplomerade deluxe . Sorgligt men sant .
Sant, så sant! En sällskapshäst är oftast just en sällskapshäst. Den har problem sedan innan. Problem som gör att den inte håller som ridhäst men som fungerar om de bara får gå och skrota eller möjligen ta nån skrittur då och då. Ålderskrämpor eller andra krämpor som veterinärer bedömer att hästen inte lider nämnvärt av när den går i hagen och som är kroniska.
Som jag förstår det så menar trådstartaren att hennes
kroniskt trasiga häst som sakta men säkert blir
allt trasigare plötsligt blivit
ganska mycket mer trasig. Trådskaparen blir ledsen och känner inledningsvis att det går utför så fort för hästen att det börjar bli dags att tänka på refrängen.
Är det nödvändigtvis det mest djurvänliga alternativet att ge den en utredning och en omfattande behandling som kanske, kanske inte, får hästen helt eller mer symptomfri. Hästen kanske redan lever "på undantag" - hit men inte längre. Kraken var kanske 34, hade sedan innan utslitna tänder, spatt höger bak och en nackskada som hästen bedöms inte lida av vid vila. Brist på pengar, tid och kunskap - ingen av de faktorerna behöver finnas för att välja att inte behandla en krämpa utan avliva rakt av, med eller utan veterinärundersökning.
Och ärligt talat, hur många hästägare har så gott om pengar att de inte skulle tänka efter två gånger inför att ställa in en häst som av andra skäl troligen inte har så många år kvar (om ens något), på klinik för hältutredning? En vanlig distriktare fixar inte att diagnostisera hältor på fyra ben. Är det ett krav att hålla liv i sina gamla eller trasiga hästar så länge det bara är medicinskt möjligt så tror jag att det är dags att de allra flesta hästägare gör av med sina hästar och lägger sina ridhjälmar på hyllan.
När människor blir tillräckligt gamla/sjuka
behandlar man inte krämpor heller, man bara lindrar smärtor och handikappande symptom. Mina hästar ska inte behöva lida sig igenom sin sista tid på butta och boxvila. Jag tänker inte ge dem behandlingar som i slutändan bara förlänger ett liv som redan är på gränsen till lidande och som blir allt sämre. De ska få somna in innan dess.