Avliva eller inte?

sandralarsson

Trådstartare
Mitt sällskapssto är en varmblodstravare på 16 år.

Jag köpte henne för 1,5 år sedan, och hon har sedan dess skrittats ut på kortare turer lite sporadiskt. Har nu senaste tiden upplevt att hon vilat ett bakben väldigt mycket, och igår när hon blev verkad på ena frambenet så stod hon bara på 2 ben! Ville alltså inte sätta ner ena bakbenet och stödja på det.
Jag tog hit en kompis idag som sprang med henne efter att jag gjort ett mildare böjprov på 60 sekunder. Hästen haltar på alla fyra benen rejält. :(

Frambenen så hoppade hon iväg. Såg ut som hon skulle börja galoppera, sen haltade hon rejält hela springsträckan. På bakbenen var hon lite mindre halt på h.b och ganska halt på v.b.

Denna häst har en del andra problem, såsom pälsfällningen funkar inte helt hundra, hon faller ur extremt periodvis och hon kändes ofräsch i vintras också.

Jag vill inte ha något utdömande nu, men jag tänker inte ta hästen till veterinär, för jag tänker inte behandla henne.

Vad skulle du göra?

Sv: Avliva eller inte?

Att låta hästen ha ont utan att behandla den är djurplågeri och olagligt. Alltså behöver du ta avliva den omgående.

Varför vill du inte behandla?

Det finns ju olika sorters behandlingar och det är olika konvalecens efter.
Om du inte ens låtit en veterinär kolla vet du ju heller inte varför hästen mår som den gör. Det KAn ju vara ngt lättåtgärdat.

Oavsett måste du låta hästen få hjälp. Genom avlivning eller vård.

Varför vill du inte behandla?

Det finns ju olika sorters behandlingar och det är olika konvalecens efter.
Om du inte ens låtit en veterinär kolla vet du ju heller inte varför hästen mår som den gör. Det KAn ju vara ngt lättåtgärdat.

Oavsett måste du låta hästen få hjälp. Genom avlivning eller vård.

SJÄLVKLART ska jag göra något åt situationen. Men som jag skrev i trådstarten vill jag inte bli utdömd. Det enda jag ville ha svar på var; Avliva eller inte? Finns det någon som har en liknande sällskapshäst? Tittar man på henne i hagen så är hon som vilken häst som helst. Hon är glad, busar och både ligger ner och rullar.

Min första tanke var avlivning efter det jag såg ikväll, och jag ville väl helst ha medhåll, för detta är mitt livs svåraste beslut. Jag älskar henne så sjukt mycket, och vill inte att hon ska lida, Men hur ser man att en häst lider? Vart går gränsen?

Om hästen har ont och du inte vill ta den till veterinär finns det väl inget annat val än att avliva ??

Det är väl ingen som varit hård mot dig heller tycker jag?

För att veta om hästen lider eller inte får du nog ta ut en veterinär.
De kan hjälpa dig kolla om hon lider eller ej.
Anser de att hon lider får du väl avliva om du inte vill behandla.

Du älskar henne så sjukt mycket, men du tänker inte låta behandla henne??? Du kan inte mena allvar?

SJÄLVKLART ska jag göra något åt situationen. Men som jag skrev i trådstarten vill jag inte bli utdömd. Det enda jag ville ha svar på var; Avliva eller inte? Finns det någon som har en liknande sällskapshäst? Tittar man på henne i hagen så är hon som vilken häst som helst. Hon är glad, busar och både ligger ner och rullar.

Min första tanke var avlivning efter det jag såg ikväll, och jag ville väl helst ha medhåll, för detta är mitt livs svåraste beslut. Jag älskar henne så sjukt mycket, och vill inte att hon ska lida, Men hur ser man att en häst lider? Vart går gränsen?

Det är väl inte frågan om du ska bli utdömt utan om hästen ska bli det.
det är lite svårt att förstå hur du menar. En så pass halt häst är väl inte glad och busig i hagen?

Jag hade tagit hem veterinären för att få veta vad det är för fel på hästen och om/hur mycket den lider. Därefter kan man fatta ett beslut om man anser att det är någon ide att behålla den i livet. Jag kan förstå att man inte vill lägga ner massor av tid och pengar på en häst som man köpt som sällskapshäst och som kanske har en lång och besvärlig behandlingstid framför sig.

För ett par år sedan var jag i en liknande situation. Vårt gamla varmblod , ca 25 år, blev dålig och vi misstänkte att vi skulle behöva köra honom till klinik. Det var en häst som vi tog hand om för många år sedan. Han hade då varit med om en hel del i sitt liv men var hos oss i många år som promenadhäst och senare endast sällskapshäst. Vi ville inte utsätta honom för resor till klinik och behandlingar och ansåg inte heller att det var meningsfullt att lägga ner pengar och tid på en så gammal häst. Men det är klart att vi tog hem veterinären!! Jag hade aldrig kunnat tänka mig att välja att ta bort en häst utan att ha tagit reda på vad som var fel. För vår häst slutade det med att veterinären som kom hem bedömde att hästen borde köras till klinik om vi var beredda på att göra det. Han ansåg inte själv att det var så meningsfullt.

Kort skrivet, jag tycker alltså att du ska ta hem veterinären!
Jag är ganska säker på att man är skyldig att göra det som djurägare om djuret far illa.
nu är det alltid svårt att avgöra ngt på ett forum men
Din beskrivning av en halt häst som inte fäller ordentligt och lätt faller ur verkar inte vara så bra.

Senast ändrad:

Om jag var du skulle jag lägga allt vad heter levande varelser på hyllan så länge du låter ett djur lida och frågar hellre på nätet än anlitar veterinär. :mad:

Stackars häst. :(

Min första fråga är: KAN du verkligen göra böjprov? vet folk som gjort fel så in helskotta vilket resulterat i att hästen haltat rejält för att dom gjort fel :mad:

Sen har jag en känsla att om man inte vill ta ut veterinär att ens kolla så måste det nästan ha med pengar att göra. ingen normal människa struntar i det annars. så jag antar att hästen är oförsäkrad och att pengarna tiden och intresset helt enkelt inte finns hos dig.

Att inte göra något åt situationen är djurplågeri enligt svensk lag och jag hoppas innerligt att du gör något åt det snarast. I mina öron verkar du inte ha kunskapen att ha häst så du borde nog lägga det på hylla för för alla bästa framöver.

Jag må ha en hård ton just nu men såna här inlägg och hästhantering gör mig bara ledsen och förbannad!:rage:

Stackars lilla häst :cry:

Om jag var du skulle jag lägga allt vad heter levande varelser på hyllan så länge du låter ett djur lida och frågar hellre på nätet än anlitar veterinär. :mad:

Stackars häst. :(
Jag håller med..

Att inte ta ut veterinär är djurplågeri och då ska man verkligen inte ha djur!
Jag tycker det är hemskt att avliva utan att ge hästen en chans men det verkar ju vara enda valet. Skaffa inte fler sen.

Jag förstår att det är väldigt lätt att sitta där bakom era datorskärmar och döma mig. Men ni vet ingenting om mig, och ni vet heller ingenting om hästen.

Jag ville bara höra om det var rätt beslut att ta bort en häst som visar hälta på alla ben, men i övrigt inte verkar lida så länge hon bara går i hagen.
Hon går på bete nu och beter sig precis som vilken häst som helst. Hon busar i hagen och hon både rullar och ligger ner.

Och min tanke med att inte ta till veterinär är för att jag tänker inte lägga ut stora summor på att försöka laga en häst som endast är till för sällskap. Kan slå vad om att det finns väldigt många fler som tänker likadant. Men att ta hem en veterinär som får avgöra om hon lider av att bara gå i hagen, det kan jag göra. Det jag skrev i trådstarten var att jag inte tänker ta hästen till en veterinär för att behandla henne.

Jag skrev här för att få lite kött på benen av andra hästägare som kanske fått avliva en häst förut. Jag har nämligen aldrig behövt ta det beslutet förut. Sen är det några av er som går till personangrepp på en gång, och tror sig veta en hel del om mitt liv, men jag kan säga direkt till er att ni har fel, och mer tänker jag inte försvara mig. Att jag ens skriver här, är för att jag vill hästens bästa.

Jag har nu tappat tråden i denna trådstart, och blir faktiskt arg på mig själv också, för att jag inte förstod hur detta skulle bli. Människor tar alltid chansen att döma ut och skriva på näsan, och några av er har utifrån en liten text sagt att jag är en okunnig hästmänniska som inte ens ska äga en häst. Så, jag lämnar tråden.

Fast du har ju fått svar på din fråga också...

Nu kanske du inte ens läser detta om du lämnat tråden, men hur som helst. Om jag var du skulle jag ta ut veterinär (jo...) för att göra ett ordentligt böjprov, det är inte lätt att göra rätt om man inte är utbildad. Sedan skulle jag diskutera med veterinären om hästen kan gå kvar som sällskapshäst, utan behandling, eller om det är bäst att avliva den. Jag skulle göra klart för veterinären att någon dyr behandling inte är aktuellt utan det är avliva eller ha kvar som sällskap som gäller.

Och skulle jag av någon anledning råvägra att ta ut veterinär ens för en sådan bedömning och rådgivning, då skulle jag omedelbart låta avliva hästen så att den fick slippa lida.

Fast du har ju fått svar på din fråga också...

Nu kanske du inte ens läser detta om du lämnat tråden, men hur som helst. Om jag var du skulle jag ta ut veterinär (jo...) för att göra ett ordentligt böjprov, det är inte lätt att göra rätt om man inte är utbildad. Sedan skulle jag diskutera med veterinären om hästen kan gå kvar som sällskapshäst, utan behandling, eller om det är bäst att avliva den. Jag skulle göra klart för veterinären att någon dyr behandling inte är aktuellt utan det är avliva eller ha kvar som sällskap som gäller.

Och skulle jag av någon anledning råvägra att ta ut veterinär ens för en sådan bedömning och rådgivning, då skulle jag omedelbart låta avliva hästen så att den fick slippa lida.

BÄSTA svaret hittills! Tack!

Jag tänker ta ut en veterinär som får avgöra. Det kan ju vara så att hästen inte lider om hon får ta det lugnt i hagen, äta och må gott. Men efter igår när vi upptäckt hältan på alla benen så kändes det helt hopplöst.
Jag vill självklart ha kvar henne, men inte om hon lider av det. Sen var det en annan jag pratade med som tyckte jag skulle avliva, INNAN hon blev sämre. Detta är ett svårt beslut, och man vill inte ångra sig när det är för sent.

Och min tanke med att inte ta till veterinär är för att jag tänker inte lägga ut stora summor på att försöka laga en häst som endast är till för sällskap. Kan slå vad om att det finns väldigt många fler som tänker likadant. Men att ta hem en veterinär som får avgöra om hon lider av att bara gå i hagen, det kan jag göra. Det jag skrev i trådstarten var att jag inte tänker ta hästen till en veterinär för att behandla henne.
En häst är värd lika mycket oavsett vad den används till, tycker det är hemskt att tänka att en sällskapshäst inte förtjänar vård.

Men ta ut veterinär då, det borde du gjort direkt du märkte att hästen var halt.

En häst är värd lika mycket oavsett vad den används till, tycker det är hemskt att tänka att en sällskapshäst inte förtjänar vård.

Men ta ut veterinär då, det borde du gjort direkt du märkte att hästen var halt.

Också dömer vi igen!

Det finns anledningar till att hon blev en SÄLLSKAPSHÄST. Men det tänker du inte på? Genom att få komma till mig så fick hon ändå en ny chans i livet. Ta reda på fakta innan du yttrar dig...

Också dömer vi igen!

Det finns anledningar till att hon blev en SÄLLSKAPSHÄST. Men det tänker du inte på? Genom att få komma till mig så fick hon ändå en ny chans i livet. Ta reda på fakta innan du yttrar dig...

Jag dömer inte, men jag förstår inte hur du menar. Rid och tävlingshästar ska ha veterinärvård, men inte sällskapshästar? Kan du förklara skillnaden?

Är det samma sak som bruks och tävlingshundar och sällskapshundar? För DÄR ser i alla fall jag att både bruks och tävlingshundar samt sällskapshundar är älskade djur som förtjänar veterinärvård i första hand och inte en kula i huvudet om de har ont någonstans.

På ditt första inlägg lät det som att enda alternativet var avlivning utan ett veterinärutlåtande. Det var nog det folket här reagerade på.

Kram och lycka till med din häst.

Jag har varit beredd att avliva min häst tre gånger senaste året. Men tagit ut veterinär varje gång för att höra om det är dags att ta farväl och han har sagt att varför ska du det? Hon äter, kissar, bajsar, ligger, reser sig, ser pigg och glad ut. Ge henne ett par veckor och hör av dig så tar vi beslutet då. Och ja, hon har överraskat alla varje gång med att visa att hon trots sina 29 år vill vara med ett tag till.

Senast ändrad:

Men jösses!
Hästen är väl INTE halt?
Den reagerade på böjprov, en himmelsvid skillnad.

Och jag förstår TS precis. Att åka iväg och behandla leder på en ren sällskapshäst är verkligen onödigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 951
Senast: Jamtland
·
T
Hästvård Det är såhär att min häst har haft otur med sina ben de senaste veckorna och jag får ingen rätsida på det. Hade varit mycket tacksam om...
Svar
2
· Visningar
956
Senast: TaylorSwift
·
Hästvård Jag åkte ju in med mitt halvblod till en ATG klinik efter att jag sett att han vrickat sig i hagen och sedan varit halt vä bak. Det kom...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: Ireland
·
Hästmänniskan Jag tog hem en häst (oreg varmblodstravare, aldrig travtränad, född -99, valack) runt 10 januari 2007. Vi gjorde av någon dum (korkad är...
Svar
5
· Visningar
1 183
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka