Avliva eller inte avliva?

Linda_77

Trådstartare
Hej igen!

Har skrivit en hel del tidigare om mitt lilla 3-års sto som har en besvärlig senskada bak. Hon är opererad, men det vill inte läka så nu är hon utdömd :(.

Veterinären sa att om jag ville kunde man avvakta några månader till för att se om hältan går ner såpass att man kan T-märka, men han var tveksam till om hon någonsin skulle hålla för ridning. Känns så himla tråkigt att behöva avliva en underbar unghäst som inte ens är inriden ännu. Nästan lika tråkigt är det att behöva sälja henne (eftersom jag själv vill ha en tävlingshäst), samt att hon kanske ska gå och halta i nån hage i kanske 20 år till. Hon har inte heller nån vidare stam, så det vill ju till att man hittar ett seriöst hem också.

Funderar på att ge henne sommaren, om hon nu inte blir sämre, för att se hur det utvecklas. Vad hade ni andra gjort? Borde jag tänka mer "ekonomiskt"??

Sv: Avliva eller inte avliva?

Har du inte möjlighet att behålla hästen själv för egen räkning, avliva. Tyvärr finns det alldeles för många som inte kommer att ta hänsyn till hästens tidigare skada, något som hästen kommer att bli lidande av.

Jag tycker du gott kan ta bort henne om hon har ont. Jag fick ta bort min 17-åring som var superpigg som en unghäst, men med senskador. Hon hade ont och haltade av att vara i hagen. Jag hade tagit bort henne om hon vore 3 i det läget då jag såg smärtan hon hade.
Det är inget lätt beslut, men om du ändå inte kan ha henne och ge henne uppmärksamhet så kommer hon inte ha ett roligt liv om hon dessutom har ont... Hon förtjänar inte att behöva gå och ha ont, och ingen häst far illa av att inte finnas.
Bara en själv.

I nuläget funderar jag som sagt att låta henne gå på bete med en lugn kompis och se huruvida det läker eller ej. Hoppas ju på någon sorts mirakel om hon får mer tid på sig, men det kanske inte är nån idé? Kommer nog iallafall att avliva henne om hon inte blir märkbart bättre...

Usch, vad tråkigt :cry: stackars er!!
Jag hade defenitivt gett henne sommaren ifall hon inte lider och bör avlivas av humanitära skäl (säger man väl kanske inte om häst men, men....). Men det är ju jag det, är så himla blödig.
Tragiskt när så unga hästar skadar sig, de har ju hela livet framför sig. Jag hade en fin 6-åring som skadade sig med lång konvalecens som följd. Hon återhämtade sig fint, men jag sålde henne till en bra och klok familj som ska använda henne som avelssto samt ridning i den mån som går och, sakta men säkert, känna efter var gränsen går. De betalade absolut inte överpris för henne, men de har hjärtat på rätta stället och det avgjorde saken. Detta sto har mkt bra stam, exteriört fin bra temp osv med merit. möderne så det var självklart att hon skulle avlas på. Hennes skada är inte genetisk eller medfödd heller. Hoppas det kan lösa sig på ett bra sätt för ditt lilla sto också, men du ska veta att de lider ju inte på de evigt gröna ängarna och man ska ju inte vara egoistisk i sina beslut gällande djuren. Hoppas det ordnar sig. Kram

Jag hade tagit bort henne.
Det låter kallt, men vad är vitsen med att t-märka?
Du kan aldrig få några garantier för att eventuella köpare kommer vara lika god och hänsynstagande som du är.

Personligen är jag fullständigt anti till att t-märka och sedan planera avel. Saker och ting ärvs ner som inte är önskvärda, hästen har inget egentligt avelsvärde för hon har inget presterat på banorna och kommer heller inte att göra. Du skriver själv att stammen inte är något speciellt, ytterligare en faktor.
Dagens avelsprogram blir bara tuffare och tuffare och det verkar snart inte lönt att avla på ston som inte gått lägst msv, åk ut och lyssna på speakern på bruksprov, premieringar och hingstvsningar så förstår du vad jag menar.

Världen är full av konstiga hästar med en ännu konstigare defekter, för att det finns en massa människor som inte orkar ta det mycket tunga beslutet (har själv tagit det och mådde pyton)att ta bort sitt utdömda sto. Man inbillar sig att där finns ett avelsvärde och man stödjer det på hästens utseende, härstamning, temprament, ålder osv
Man tänker inte en sekund på hur tung belastning en dräktighet faktiskt är för ett sto och möjligheterna till att sälja avkomman funderar man ännu mindre på.
Vem sjutton köper ett föl där man vet att stoet är utdömt pga senskada? Inte jag i alla fall.
Det spelar ingen roll om det har varit en olycka, ordet senskada är olycksbådande och får folk att backa.

Det låter hemskt, kallt och okänsligt, men jag vet precis känslan av att stå med en utdömd häst och jag vet hur skit man mår när man tar beslutet att ta bort en häst. Man letar desperat efter strån för att hålla den vid liv och i ditt fall finns där några fler än i mitt, men tro mig när jag säger att det inte är värt det.
Ta bort henne och tänk att du gjorde det medan hon fortfarande var underbar och älskad.
Hur länge förblir hon en levnadsglad häst när hon aldrig kommer kunna springa eller lattja runt med sina kompisar i vilda lekar för att benet inte håller?
Hon slipper få sin personlighet ändrad pga evig smärta och påfrestningar som hennes ben inte kommer klara av, hon slipper gå som en besvikelse och missköp för att hennes ben inte höll för avel/ridning.
Hon slipper bollas mellan olika ägare med olika idéer och med olika kunskap om hästskötsel?

Det kan vara tröstande tankar och det var det som fick mig att fatta mitt beslut.
Att placera min häst, som älskade att arbeta och levde för varje sekund han bar en ryttare på ryggen, i en hage tills hans ben slutligen upphörde att bära honom , var ett alldeles för grymt öde för hans del. Han hade gett så mycket att han förtjänade att slippa det.

Det känns säkert överjävligt just nu men tar du bort henne nu kommer du garanterat komma ur sorgen med känslan att du har gjort det rätta och det är väldigt stärkande. Du kan skaffa en ny häst med vetskapen att du klarar av att ta tunga beslut och sätta hästens välmående före dina egna känslor och du kommer upptäcka att det är en fantastisk tillgång. Du slipper leva med känslan att där ute någonstans finns den där hästen som jag ville tävla med och den kanske har ont. Man har tyvärr alltid en liten gnagande känsla kvar om man har lämnat ifrån sig en häst som ej är helt frisk.

Apo

Har du möjlighet att ge henne sommmaren så varför inte göra det och se hur hon är till hösten? (dvs åka in till klinik igen och kolla hur det har gått) Är hon inte bättre då, (eller om hon blir sämre nån gång under sommmaren), så tycker jag nog däremot att det är dags för din häst att få somna in. Jag har ju behållt min promenadhäst, men det är ju bara för att hon är kvar hos MIG som är medveten om problemet och kan rida henne efter hennes förmåga. Dessutom har jag en häst till som jag kan träna och tävla. Jag skulle ALDRIG sälja henne, inte ens med triangelmärkning, eftersom det inte finns några garantier för att hästen inte flyttas vidare till ägare som inte tar samma hänsyn. Man kan heller inte skriva något lagligt bindande kontrakt med en eventuell köpare när det gäller hur de ska hantera hästen. När de väl äger den så gör de som de vill, oavsett vad som står i kontraktet.

/JES

Jag instämmer med tidigare. Ge henne sommaren om du vill, men var beredd på att snabbt gå från tanke till handling om hon visar tecken på att inte trivas alt bli sämre.

Jag skulle INTE avla. Jag förstår att du vill, men att avla på en oinriden treåring utan någon stam att tala om, känns inte vettigt för mig.

Sälja skulle jag heller absolut inte göra, för då förlorar man kontrollen, och det finns tyvärr fler än en person därute som kulle kunna tycka att 'jamen den bord eju hålla/ja men den verkar ju rätt fräsch nu' osv.

Jag har en T-märkt valack (som jag var HELT inställd på att ta bort när han blev utdömd, jag hade haft flera månader att tänka. Men hur det nu blev chockade jag alla, och mest mig själv, genom att prova T-märka. Och han är - än så länge - en glad promenadhäst/förtidspensionär. Men sälja kommer jag aldrig att göra. Han är idag mot alla odds ohalt på böjprov och fungerar bra i det lilla arbete jag kräver av honom, och VILL mer. Men jag, och veterinären, vet att öka träningen och han går sänder igen. Och jag kan säga dte till en spekulant, spekulanten kan verka förstå. Men så sitter de där och tycker att 'ja men bara lite dreyyr, han är ju så fräsch' och sen är det igång igen. T ex. Eller så säljer jag till den PERFEKTA spekulanten, som går och dör, eller det händer något, och NÄSTA ägare kanske inte är lika perfekt.. t ex..

Linda_77 skrev:
Hej igen!

Har skrivit en hel del tidigare om mitt lilla 3-års sto som har en besvärlig senskada bak. Hon är opererad, men det vill inte läka så nu är hon utdömd :(.

Varför inte kontakta Djursjukhuset Strömsholm och anmäla henne till deras senforskningsprogekt. Min galoppis är med i den forskningen och denna nya metod som man använder sig av har på humansidan visat sig helt överlägsen på elitidrottare.

Peppar,peppar så verkar även min "gräshoppa" rehabelitera sig makalöst snabbt.

Bara ett tips, lycka till.

Det är en mycket svår fråga......
Jag sitter själv i samma båt :crazy: Har en 5-åring som för 4 veckor sedan opererades i ett bakknä pga skadad minisk/ledband. Min ståndpunkt när de gick in i knät var 1 - gör allt som går att göra för att få honom frisk ifall det finns en möjlighet 2 - ifall han bara kommer att hålla för att promenadridas/lätt träning så ska han omedelbart T-märkas 3 - ifall han bara håller för att gå i en hage hela livet - låt honom somna in..... Gissa om dagen när op skulle vara var den värsta i mitt liv....hua..... Nu såg det rätt så ok ut när de väl gick in o tittade så hästen kom hem med lång konvalecent med hopp om att kunna bli min tävlingshäst i framtiden. Nu när vi har börjat promenera lite så har jag börjat fundera faktiskt om det inte hade varit bättre att låta honom somna in när han väl var nedsövd..... Hemska tanke...men hästen lider som det är nu :crazy: Han är som din - älskar att träna - blir helt hopplös med allt när det inte går att rida ordentligt.... Så tänk igenom oddsen för just din häst. Min hade inte mått bra av att bara gå i en hage o skräpa. Medans min gamleman som idag är 29 år och som har varit promenadhäst sen han var 13 år mår alldeles utmärkt av det ;) Så de är ju så olika som individer!

Lycka till vilket beslut du än tar, men som sagt var det är du som lider av att ta bort hästen....inte hästen :crazy:

Jag tycker du ska ge henne sommaren och blir det inte bra så avliva henne.
Det vore ju synd om hon skulle hamna hos fel människor....

Du har fått många väldigt vältänkta råd.
Jag skulle antagligen ha tagit bort henne om jag varit du eftersom du inte kan /vill (du vill ju tävla) ha henne kvar. Om du tycker det är mycket jobbigt nu och hon inte har alltför ont kan du ju alltid prova att ha henne på bete och sedan ta bort henne till hösten. Fast det blir nog inte lätare när du än tar bort henne - om du väljer att göra det.
Tror tyvärr inte heller på att sälja - om det inte är till din "bästis" som du vet tycker och tänker som du om hästen.

En så ung häst tycker jag dessutom ska ha möjlighet att just vara ung - spinga, hoppa, bocka - om inte annat så i hagen. Klarar hon inte det (inom rimlig tid) känns det ganska kört även om du skulle behålla henne själv...

Lycka till !

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 361
Senast: Bison
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 134
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett sto på 10 år som är väldigt speciell. Alltid haft stark flyktinstinkt vilket har medfört ett par rejäla avtrillningar. Jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 228
Senast: imba
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 515
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka