Avliva blind katt!!!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare skumpan2000
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 6 757
S

skumpan2000

Har hittat ett magert gammalt kattskrälle där vi hyr in våra hästar. Katten är ca 17 år gammal och vi har nu fått reda på att den tillhör ägaren till stallet som så gott som aldrig är hemma. :mad: Då katten inte ser något kan den ju därför inte heller jaga själv, inte så konstigt att den nästan bara är ben på den alltså. Jag har börjat ge den mat dagligen och ska avmaska den nästa gång den dyker upp. Det jag undrar är om en blind katt kan leva ett drägligt liv? Självklart ska vi höra med ägaren vad fan han håller på med nästa gång han är hemma och tills dess fortsätter jag givetvis att ta hand om stackaren men då det verkar som om inte ägaren bryr sig vill jag bara veta vad ni tror är bäst för honom/henne. Vi bor bara någon kilometer från stallet och blir det så att han får fortsätta sitt liv tar jag hem honom till oss när vintern kommer, tycker att en så pass gammal katt behöver lite värme och kärlek och i vinter kommer vi antagligen inte ha kvar hästarna i det stallet.

Så, vad tror ni?
Skulle också behöva tips på vad man kan ge den för att den ska öka i hull så snabbt som möjligt!!

Väldigt tacksam för svar!!! :bow:

Sv: Avliva blind katt!!!

Överlever gör den säkert med så sjysta stalltjejer som matar den.
Men drägligt liv tycker jag inte den verka ha.Stackarn kanske inte heller kan försvara sig om det skulle behövas.
Men får den komma till dig få mat bli avm,värme och kärlek,blir livet annorlunda för kissen : :bow:

Glömde skriva att blötfoder aaltså burkmat blir dom feta av :D har en katt som vetrinären sa att hon var innanfet efter steriliseringen.Det kanske är lätt för kisse att tugga blötfoder då den är till åren.annars ska man nog variera foder med torrfoder :bow:

En blind katt är ganska utsatt i utomhusmiljö, men med ett bra hem kan en gammal blind katt absolut leva ett drägligt liv, men ett bra hem verkar ju denna katt sakna. Finns det inte någon i stallet som är villig att erbjuda katten ett bra hem?

strumpan skrev:
Glömde skriva att blötfoder aaltså burkmat blir dom feta av :D har en katt som vetrinären sa att hon var innanfet efter steriliseringen.Det kanske är lätt för kisse att tugga blötfoder då den är till åren.annars ska man nog variera foder med torrfoder :bow:

Feta av blötfoder? Absolut inte. Det är snarare torrfodret de blir feta av. Sen jag bytte torrfodret mot blötfoder går mina katter ner i vikt snabbare än jag skulle önska.

Jaha där ser man veterinärer har fel,man ska inte tro på dom :angel:

strumpan skrev:
Jaha där ser man veterinärer har fel,man ska inte tro på dom :angel:

Vad man än tror på så springer knappast katterna runt och jagar pelleterade möss... :smirk:

Blötfoder liknar mer katternas ursprungliga föda (möss och andra smågnagare t.ex.)än vad torrfoder någonsin kommer att göra, sedan finns det såklart bättre och sämre varianter utav blötmat. De bästa innehåller bara kött, köttbiprodukter och mineraler.

Hör med kattägaren om denne skall ha katten. Vill han inte ge bort så ge han en femtilapp och ta hem kissen. Ge katten en chans hemma hos dig, märker du att det inte går så får den gå vidare.

Så hade jag gjort i varje fall..

Då är det bättre att ta bort katten direkt. En så pass gammal och blind katt ska absolut inte tvingas byta omgivning och ägare utan bör få somna in om den verkar må dåligt. :crazy: Blinda katter klarar sig ofta bra i sin egen hemmiljö där den hittar, så länge skaderisken är låg.

Vår bästa råttfångerska är helt blind på ena ögat efter en olycka som liten. Hon har visserligen full syn på det andra ögat. Hon har anpassat sig väldigt bra och jag tror att katter använder de andra sinnena bättre än sysnen.
Så om denna kisse får komma till en mer skyddad miljö så kan den nog ha ett bra liv ett tag till.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
733
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 348
Senast: ameo
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
896
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 132
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?