avlastningsproblem

E

ettan00

Jag hoppas någon här kan hjälpa mig.
Jag har en häst (-07) som gärna kliver på transporten, Men han vägrar kliva av. Funderar på att byta släp men har precis köpt ett nytt så jag vill helst slippa byta. Problemen är att han inte vill backa av, vid de senaste tillfällerna har jag flyttat mellanväggen max och sedan har han vänt sig halvt om och hoppat ut vilket givetvis är förenat med enorm skaderisk. Någon som har haft detta problem och kan komma med tips?

Sv: avlastningsproblem

hur är hästen att backa på plan mark? är hästen osäker även då så är det nog bara att träna på att backa och få hästen att lita på dig på plan mark först.

min häst är såhär ibland, antingen så ska hon inte ut alls eller så kastar hon sig bakåt såfort man tar bort bak bommen :/
föredrar när hon står kvar i transporten facktiskt.

Är den imp?

Min unghäst på 4 år är imp, jag har exakt samma problem.
Han går på utan några problem, men vägrar gå av.
Fronturlast fungerar utmärkt (förutom att han hoppar över rampen), men tyvärr har jag inte det på min.
Den förklaringen jag har fått utav alla dom olika människor som har varit med
ett bra tag är att 85 % utav dom imp hästar som vägrar gå ur är för att dom enbart har åkt lastbil och inte har en aning om hur dom ska göra, alt att det har hänt någonting så det är därför dom varken vill backa ur på grund utav rampen, eller som min som hoppar ur en fronturlast.

Det enda jag kan säga är det att man får helt enkelt träna. precis som man lastränar en häst inte går på. Upp på rampen, backa ner, upp, ner osv.
Någonting som jag även ska testa är att ta med hans kompis i transporten (lasta in och sedan nästan direkt ur hemma) och se ifall han backar ur när hans kompis gör det.

Det är väl det enda jag kan säga om saken. Hoppas att nått hjälper!

Kan hästen backa korrekt på kommando från marken?
Hästar som inte backar ur transporten upplever jag ofta som osäkra. Kan den då backa ordentligt från marken först, går det snabbt att lära dem backa ur transporten också. Ta ett steg i taget, ett steg bak - ett steg fram.

En annan anledning kan vara att hästen aldrig backat ur, utan bara åkt front- eller sidutlastning som någon annan skrev.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka