fettso

Trådstartare
Det verkar som om dom flesta tar någon/några kullar på sin/sina honor och sedan steriliserar man?
Finns det inte ngn som behåller katten fertil hela livet??

Är det samma med hanar??

Sv: Avla??

Nej, ingen seriös uppfödare håller en hona fertil hela livet. Det är en hälsorisk helt enkelt, då får man antingen ta kull på katten varje årt eller ha den på p-piller långa tider, båda alternativen är otänkbara för den som är lite insatt. för det mesta vill man kastrera så fort det bara går.

Hanar kan gå att hålla fertila hela livet, men det är ytterst få av dem och det finns ju ingen som helst anledning att götra det när katten mår bättre av att vara kastrat. Det finns ändå inget avelssyfte med att ta många kullar på en och samma katt, och får en hane inte para är det synd om honom...

Min hona fyller tre i höst och ska kastreras efter sin andra kull (som "tillverkas" bakom ryggen på mig just nu). Hanen är lika gammal och kommer förmodligen bara vara fertil ett halvår till. Sedan har han gett de kullar han ska och förtjänar att få njuta av "pension" som kastrat.

Jag tror inte det är brukligt att hålla en avelshona fertil hela livet. Att löpa sliter på katten och kan ge livmodersinlammationer, särskilt om katten löper ofta. P-piller kan ge juvertumörer och livmodersinflammationer. Många som har fertila honor ger katten p-piller en kortare tid om den löper ofta och starkt men att ge p-piller är inte hållbatr i längden utan endast en tillfällig lösning om man inte har andra alternativ.

:bow:Tack båda för era svar, är ej kunnig inom katt och avel alls.

Är det vanligt att man tar 2 kullar på samma hona innan man steriliserar henne??
Samma för hanen då??

Har uppfödarna råd med att "kassera" en riktigt fin katt efter endast ett par kullar??

De flesta uppfödare tar nog fler än två kullar på sin hona innan hon pensioneras. Skulle säga att det är vanligare att man tar en 3-4 kullar innan hon kastreras.

Har man råd att "kassera" en bra avelskatt? Tja, har man varit noga med de kombinationer man gjort så har man förhoppningsvis iaf fått en bra katt att behålla i avel efter henne. Vill man komma framåt med sin avel måste man ju arbeta sig framåt från generationer till generation.

I optimala fall får hanar och honor lika många avkommor, men så är det oftast inte. Ofta får hanarna fler avkommor än honorna, men de hålls i regel inte fertila lika länge heller. En hane som börjar revirmarkera vill man kastrera helst igår. ;)

Börjar dom inte revirmarkera direkt:o??
Eller är det först när dom fått para??
Marly kissar inte nu iaf,eller kan dom revirmarkera genom nr2 också??:angel::rofl:

Börjar dom inte revirmarkera direkt:o??
Eller är det först när dom fått para??
Marly kissar inte nu iaf,eller kan dom revirmarkera genom nr2 också??:angel::rofl:

En del börjar revirmarkera så fort de blir könsmogna, en del revirmarkerar inte alls, några markerar efter de fått para... finns lite olika varianter.

Om man skulle vilja para sin hona med ngn annans hane hur går man då tillväga och vad brukar det kosta??
Vart kan jag hitta tillgängliga hanar(nästa år)???

Din ras' rasring har säkert hanar på sin hemsida. Man kontaktar ägaren till hanen, dom som är utannonserade är ofta kunniga och vet vad som ska göras. Vill man hitta icke utannonserade hanar så får man ringa runt till uppfödare eller prata med ägarna på utställningar osv.
Priset ligger ungefär på vad en kattunge kostar. Inom min ras kostar hanarna i parningsavgift vid levande ungar runt 5000:-. Sen tillkommer förstås resa dit osv.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
667
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur