flichl

Trådstartare
Jag har ett sto efter Olympic Ahorn som jag funderar på att avla med. Jag är helt oerfaren på detta område och tar gladeligen mot alla tips och råd från er erfarna.
 
Sv: Avla?

Vad är det mer än fadern som gör att du tycker hon ska vara i avel?
Det man ska tänka på är först att stoet i sig ska en hel del som man vill föra vidare till avkomman, så fundera på vad hon har föra vidare. 50% av anlagen kommer ju att komma ifrån henne och resten ifrån hingsten.
Finns det för mycket hos stoet som man inte vill ha hos avkomman ska man inte betäcka henne. Så när du har funderat ut lite mer om henne så återkom för då blir det lättare att komma med mer råd och tips. Plus att man behöver veta mer om stammen på henne än bara pappan.
 
Sv: Avla?

Håller med föregående talare.

Utan mer bakgrundsinfo om möderne och prestationer är det väldigt svårt att råda om vare sig hingstval eller om det ens är lönt att sätta märren i avel.
 

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Shaggy
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 140
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp