Avla ridponny

cili

Trådstartare
Ni som avlar fram ridponnier, hur "motiverar" ni i era hingstval?
och vad har ni för ston?

hur pass säkra är ni på att avkomman stannar på ponnymått?

Sv: Avla ridponny

Ni som avlar fram ridponnier, hur "motiverar" ni i era hingstval?
och vad har ni för ston?

hur pass säkra är ni på att avkomman stannar på ponnymått?

Ja du om det varit så lätt med hingst val....
Jag har ett New Forest/Fullblod sto på ca 148 cm. Hon lämnar stora avkommor så jag har valt welsh hingst på henne.
Jag har 3 i dagarna 4 helsyskon e: samma hingst 135 cm i mankhöjd.
Med detta facit så ligger alla än så länge på d-ponny storlek.

I början på avel med Rp så är ju storleken mer osäker & självklart finns det risker att få sk "över höjdare".

Jag har valt hingst med bra exteriör pga att jag vill ha en bra hållbarhet, sedan valde jag en hingst som själv presterar bra i både dressyr (tävlas Nationellt) & hoppning (MSV).
Jag tycker att man inte bara ska vara snygg utan även bevisa att man duger.

puttar upp tråden igen nu när betäckningssäsongen är över för de flesta och stona förhoppningsvis står dräktiga

Jag vill inte kalla mig uppfödare men jag hoppas iaf att få ett trevligt ridponnyföl nästa år. Jag vet redan nu att det blir en ponny eftersom stoet är welsh kat B. Stoet har själv bra tävlingsmeriter och har tidigare avkomma som gått bra i årgångschampionaten. Vi har valt en hingst som lämnat mycket bra avkommor i sitt tidigare hemland.

Förhoppningsvis avlöper dräktigheten okej och det ska bli spännande och se vad som kommer ut.

Om det vore så väl... att man vet att man får en ponny bara för att man betäcker med welsh sek B.
Det gjorde jag också. Sto sek B o godkänd(holland o sverige) rp hingst 143cm o står nu med en avkomma på 1 år som är 145cm fram o 148cm bak.
I rp aveln finns ingen garanti på storlek.

Vad skönt o mitt helsyskon född i år är betydligt mindre än brodern. Har ingen aning om vart storleken kommer ifrån.

Man kan aldrig vara säker...

Jag vill inte kalla mig själv uppfödare men har sett på mina egna och även på andras ponnyer att just storleken kan slå otroligt olika även på helsyskon. Självklart blir osäkerheten större ju större föräldrarna är och ju mindre man vet om föräldrarnas härstamning.

Jag väljer hingstar som har samma styrkor som mitt sto och som inte har hennes svagheter. Sedan ska de ha ett mkt bra temperament eftersom ponnyerna ska hanteras och ridas av barn.

OT
Det som gör det ännu svårare är denna otroliga hetts från köpare som ska ha MAXADE ponnyer till varje pris. Men sedan får de absolut inte växa över:crazy:.

Jag kan för mitt liv inte förstå vad 1-3 cm kan ha för betydelse när det gäller prestationen. Det är väl typ, gångarter mm som avgör, iallafall för mig.

Har en slutmätt ponny tillsalu just nu som är 145cm och TRE st som har ringt har inte kommit och tittat för att den inte är MAXAD:confused:. Okej om man tittar och sedan tycker att den är för liten, men att rata den redan över telefonen tycker jag är:eek: och tyder på en otrolig okunnighet.

Vi avlar ridponnier som vi avlar halvblod. Vi använder ston ur förärvningssäkra sto stammar likaså använder vi endast hingstar som kommer ur minst lika starka stostammar.
Vi har köpt in våra stamston, alla utom ett sto, från Holland med Brittiska stammar som går långt tillbaka.
Likaså använder vi hingstar med väl dokumenterade blodslinjer som har prestation men också typen och gångarterna i generna.

Våra ridponnier är avlade i många generationer och då har man mer sällan problem med storleken. Men i England gör man oftast så att börjar dom bli för stora betäcker man med en welshhingst för att dra ned på storleken.
Men det hjälper ju knappast i Kickets fall ;)

Vi använder oss av stammar som nästan uteslutande består av fullblod och Welsh.

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 949
Senast: cirkus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Avel Vet att jag ställde frågan tidigare här i forumet vad som hänt med det svenska halvblodet som inte längre verkar riktigt slagkraftigt...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: athena
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS...
2
Svar
37
· Visningar
3 473
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka