Avla på temperament...?

Sv: Avla på temperament...?

Lamborghini har funnits i mina tankar, är bara rädd för att han ger stora avkommor...? Annars är jag ju himla förtjust i honom, Ganesco är ju min favorithingst nummer ett...

Men tycker ni alltså att jag ska välja en "dressyrhingst" till henne i stället för en hopphingst med bra steg...?

//E

Det är ju fullt möjligt. Fast å andra sidan kanske det han inte mildrar det hos stoet då? Hon är mkt snygg iaf det stoet. Har dålig koll på halvblodsstam annars

Ingen av Lambourghinis avkommor är ju färdigvuxna ännu, så man vet ju inte riktigt hur stora det blir!

Välj antingen en dressyrhingst med bra hoppförmåga eller en hopphingst med bra gång! Ditt sto har ju svårklasshästar i hoppning som pappa och mormorsfar, och en dressyrhingst som åtminstone var uppe i msv som morfar (vet inte hur högt han tävlades efter exporten), så hon har ju mycket hopp i sig själv!

Precis, hennes stam är ju en bra stam på papper iaf. Och visst märks det att kapacitet finns det full tillräckligt... Kan inte låta blir att gräma mig över att hon inte "upptäcktes" tidigare, hon kunde blivit en liten Mynta...

Lambourghini ligger bra till... Vad tror du om mina funderingar på de svenska toppstammarna i hoppning...? Typ Irco Mena, Irco Marco-blodet..? Jag är inte så insatt i dem, kan bara de gamla dressyrstammarna :angel: Har ju haft ett Trofésto också...

//E

Har faktiskt aldrig tänkt på temperamentet när jag betäckt :o

Det har egentligen flera orsaker men främsta anledningen är väl egentligen att det är shetlandsponnyer vi föder upp och de brukar vara ganska coola i skallen med "go" vilket bara är positivt när man ska jobba med dem.

Det finns dock hingstar/hingstlinjer som jag undviker som jag vet lämnat knepiga avkommor.

Mitt eget sto är ju dräktig med Feliciano, som jag bl a valt p g a hans temperament, men han har ju Utrillo till farfar, så det blir kanske lite mycket? Jag har sett Irco Marco och Feliciano, men hann inte se Irco mena innan han dog. Måste också erkänna att jag inte har så stor erfarenhet av avkommor till honom.

Lambourghini har jag sett och han gjorde ett väldigt gott intryck. Det var på en hingstvisning förra våren, de andra hingstarna var lite skuttiga och hade en hel del skrot i munnen, medan Lambourghini var hellugn på bara vanligt tränsbett! Han är en av hingstarna jag är intresserad av till mitt sto!

lady_vip skrev:
Lamborghini har funnits i mina tankar, är bara rädd för att han ger stora avkommor...? Annars är jag ju himla förtjust i honom, Ganesco är ju min favorithingst nummer ett...

Men tycker ni alltså att jag ska välja en "dressyrhingst" till henne i stället för en hopphingst med bra steg...?

//E

Stora? :confused: de jag har sett efter honom är snarare åt det lilla hållet... och inte rör de sig så märkvärdigt heller... :crazy: hoppas de blir kanoner på hoppbanorna.... :D

Görel skrev:
Mitt eget sto är ju dräktig med Feliciano, som jag bl a valt p g a hans temperament, men han har ju Utrillo till farfar, så det blir kanske lite mycket? Jag har sett Irco Marco och Feliciano, men hann inte se Irco mena innan han dog. Måste också erkänna att jag inte har så stor erfarenhet av avkommor till honom.
QUOTE]

Hade starka funderingar på Feliciano till vårat Cortez sto iår... men det blev som bekant en annan hingst med collt temperament- Camaro M...

Har haft tre hästar genom åren på gården med Irco marco i blodet, alla har varit jättesnälla att ha att göra med, med lite kvicka i reaktionerna... lite gammaldags typ har de haft...
Irco Mena har jag ingen erfarenhet av, men Meneleks*'* temperament är ju trevligt på de jag träffat med honom i stammen...

Jag vet inte riktigt, jag är inte säker på om min häst är vinklad i hasen. Men gissar att det slår lite här o lite där som med allt. Vissa får säkert det, andra inte.

Jag kan ju visa nån bild på mitt sto här får du se om du kan se om hon är vinklad. Jag vet inte som sagt :crazy: kanske lite..

bild 1
bild 2

Det är lite svårt att se från sidan, hade varit lättare att se rakt bakifrån :)

Aha, ja men bakifrån är hon ju rak.. kanske lite uttåad men jag tror inte hon är vinklad isf. de sade ingenting om det när jag visade henne som fölis, vi får väl se vad de säger i vår på 3-års.

En dum fråga? Vad innebär det rent konkret? Jag har alltid trott att det varit att de liksom är lite fransyska bak, typ uttåade fast från hasen om du fattar hur jag menar.

Senast ändrad:

Den behöver inte röra sig märkvärdigt, bara galoppen är bra egentligen...

//E

lady_vip skrev:
Men hon går över folk, är störig, ska alltid höras. Om hon får en åthutning glömmer hon lika kvickt, tålamod biter inte på denna dam.

Hmm, det lät inte helt olikt vårt sto e. Cardento - Bonaparte. Hon är absolut inte elak, men har svårt att respektera "personlig sfär" både när det gäller andra hästar och människor. Hon har varit jobbig att rida in och kräver fortfarande en del av ryttaren.
Hon hoppar dock mycket bra, har diplom (50p), gått final fyraårschampionat etc. Kanske lite lång i ryggen precis som du skriver om din häst, men det är i och för sig inte något som hon fått anmärkningar på.

Vårt sto har en avkomma e. Camaro M, som visserligen inte är så gammal ännu, men han är mycket mer försynt än sin mamma, t.o.m. lite försiktig ibland.

Har stoet många kvaliteter och fungerar bra på tävlingsbanan så tycker jag absolut inte att temperamentet ska vara något hinder, om det nu är tävlingshästar man vill få fram. Men man bör kanske tänka lite extra på det när man väljer hingst.

md5krist skrev:
Vårt sto har en avkomma e. Camaro M, som visserligen inte är så gammal ännu, men han är mycket mer försynt än sin mamma, t.o.m. lite försiktig ibland.

Hur är "han i skallen"??? Hoppas på sansad och trevlig, eftersom de jag sett efter CamaroM varit det... och bägge mina ston är dräktiga med honom i år...

md5krist skrev:
Har stoet många kvaliteter och fungerar bra på tävlingsbanan så tycker jag absolut inte att temperamentet ska vara något hinder, om det nu är tävlingshästar man vill få fram. Men man bör kanske tänka lite extra på det när man väljer hingst.

Precis!!! Vårt Cortezsto har varit på lite "omvägar" innan hon kom till oss, så hennes självförtroende på tävling är "+-0"... :crazy: på träning däremot hoppar hon höghus med glädje...
Hon har ett mkt meritera´t möderna(inkl hel o halvsyskon)...
Vi har valt att betäcka hen´ne iår för att hon ska få varva ner och landa i lite... och hon är cool nu och mår mkt bra av att vara dräktig... underbart att se henne.
meningen är att hon sedan ska sättas igång igen, och förhoppningsvis våga hoppa även ute bland folk i framtiden...

Exteriör, gång och temperament är det jag tittar på. Mitt blivande avelssto har ett supertemp och var det avgörande när jag köpte henne. Det spelar ingen hur vacker och begåvad hästen är om den är besvärlig att hantera och inte är samarbetsvillig och intresserad. Tycker jag, men då tänker jag avla på en ras där temperamentet är en viktig egenskap (PRE).
/Juvelen

Han är två år gammal nu och vi är hittills väldigt nöjda. Han är som sagt lite försiktig av sig, kanske lite rädd för nya saker och så. Men han är samtidigt lätt att resonera med och tar tillsägelser på ett väldigt bra sätt. Han är trevligare i sättet än sin mamma tycker jag.

Än så länge har vi inte gjort så mycket med honom, vi har löshoppat honom över småhinder någon gång och det såg _riktigt_ bra ut. Han har skaplig skritt och trav och riktigt fin rund galopp i "uppförsbacke". I övrigt är han kortare i ryggen än sin mor. En nackdel är att han har ganska "tjock" hals.

Vill du se bild (som är sedan hösten -04 i och för sig) finns det på www.frisegarden.cjb.net under Våra hästar, Titan

Lycka till med fölen!

Hon är ju snäll på ett sätt, hon är ju inte elak och ond, utan mer det här att hon är störig. Jag lastar henne själv och gör allt själv med henne, hon står stilla på tävlingsplats när jag själv tar på henne utrustning och så. Men det är ju en del i det att hon har en stor respekt för mig, med andra så går det inte. Mitt lilla sto däremot funkar likadant, MEN hon skulle aldrig drömma om att gå över en människa. Eller som Bonaparte stoet kan göra, "råka" trycka in någon i en vägg...

Dock tror jag ju att hästen är grund och botten snäll, men har blivit så himla bortskämd och klemad med för att den förra ägaren var rädd för henne...

//E
//E

Vi har haft flertalet avkommor efter Highlight som samtliga har haft ett underbart temperament fastän mamman varit väldigt hispig och de hoppar mycket bra, den första fick 8-8 på treårs i hoppet fastän hon förtjänade mer. Systern till henne blev femma på fölriks och ska visas på treårs nästa år hon hoppar också super. Highlight avkommorna blir sällan stora men har en tendens att bli grova så det går bort om du har ett mkt grovt sto. Camaro M lämnar mkt bra hopp och gång men de blir tyvärr ganska heta i pannan och många har haft problem vid inridning. Våran förstnämna highlight fölade med camaro i år och lämnade en riktig guldunge. Bra temoerament, vacker som en dag och nia på galoppen. Men mamman där är stabil i psyket så...
feliciano lämnar inte heller så stora avkommor och där brukar temperamentet falla igenom och bli bra, robin Z tillika.

Har också ett Bellini-sto, mer eller mindre hyperaktiv vid de flesta tillfällen..men ändå väldigt tålmodig, eftersom hon alltid vill vara till lags...men ibland kokar det över ^^

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 163
Senast: Korekatten
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 083
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 140
Senast: Lickety
·
Ridning in häst är jättemysig å alla sätt men han blir rädd(några av er kanske läst mina tidigare inlägg om detta problemet) men han blir jätte...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: NightRain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka