Avla på temperament...?

lady_vip

Trådstartare
Hur mycket tänker ni på stoets temperament när ni betäcker/väljer hingst osv.?

Jag har ett sto (Bonaparte, Carriär, Rote Boldt) som har en fantastisk hopptalang, hon har också hoppdiplom. Hennes kroppsbyggnad är inte den ultimata för en hopphäst då hon har något lång rygg, men hon har det rätta huvudet. Hon ska över, oavsett hur det ser ut och hur högt det är, och tekniken är det inget fel på.

Självklart vill då diverse människor att jag ska avla på henne, vilket så klart surrar i huvudet på mig.
MEN hon är så otrevlig att ha att göra med på marken... Jag köpte henne som väldigt ouppfostrad, både på mark och från sadeln, nu är hon dock rätt trevlig att rida. Men hon går över folk, är störig, ska alltid höras. Om hon får en åthutning glömmer hon lika kvickt, tålamod biter inte på denna dam. Hon är "stoig" och jobbig när hon brunstar, går gärna på andra hästar mer än nödvändigt.
Mig lyder hon och funkar rätt bra med, men så fort jag vänder ryggen till och någon annan ska hantera henne så växer djävulshornen.

Självklart är det en fostringsfråga i mångt och mycket, men jag är rädd för att fölet ska ta efter och i vissa lägen ärva hennes dåliga beteende. Hennes "hårda" huvud till exempel, eller förmågan att stressa upp till tusen för att sedan bli okontaktbar. Jag ser ju på min unghäst som har växt upp hos mig att hon har tagit mammans dåliga sidor också, tex, skrapa med hovarna osv.

Visst, många bra hästar är lite knäppa, men vågar man chansa...?

//E

Sv: Avla på temperament...?

Jag köpte ett stoföl förra året som var efter ett ganska tufft sto. I början (typ första sex månaderna) märktes ingenting av moderns temperament, men så småningom började det visa sig mer och mer. Speciellt efter första brunsten i våras så blev hon en riktig bitch. Detta stabiliserade sig dock i början av sommaren och nu är hon fkt en kanonfin individ. Självklart är hon fortfarande ganska hård i huvudet och vill bossa lite bland kompisarna, precis som sin mamma, men jag ser det bara som en fördel eftersom det är kontrollerbart! Vissa hästar är helt enkelt födda ledare vilket gör dem hårdare i psyket. Men hellre en stark, självständig häst än en svag, osäker pålle... =)

Om hon är hanterbar, och har bra förutsättningar för det ni vill ha fölet till, så tycker jag man kan avla..

Kanske är det det lilla skarpa, som gör att hon ska över till varje pris? Kombinationen fysisk kapacitet och rätt mental inställning är ju den viktiga

lady_vip skrev:
... förmågan att stressa upp till tusen för att sedan bli okontaktbar.
//E

Jag känner ett sto efter Bonaparte som är precis så!! Hon hoppar också som en gudinna. Till skillnad från din är hon dock jättetrevlig att hantera i stall och fungerar utmärkt i de flesta hagkonstellationer.

Inte svar på din fråga, men igenkänningsfaktorn var så hög att jag var tvungen att kommentera... :D

För mig är temperament en viktig faktor vid val av hingst!

Har ett sto e Ceylon (vars farfar Boheme xx är ditt stos farmorsfar) som liknar ditt i beskrivning, jag brukar kalla det för att hon är överhettad i skallen ;) Har träffat många Boheme-ättlingar och känner igen reaktionsmönstret!

Mitt sto är i år dräktig med Feliciano som är känd för att ge avkommor med gott temperament och god samarbetsvilja. Detta bidrog till mitt hingstval. Skulle aldrig använda hingstar som är kända för sitt svåra temperament :crazy: Tyvärr går en del härstamnings- och prestationsmässigt intressanta hingstar bort, men det är det värt!

Jag valde i år en hingst med betoning på temperamentet, eftersom stoet kan vara en aning....vimsigt.... :D

Jag tycker att temperamentet är jätteviktigt,det gör dom till en bra individ att ha o göra med...nu verkar ju inte din dum el.elak för där går gränsen tycker jag,såna ston avlar man bara inte på!
Vet en som har en sån,har anfallit folk,inne i boxen får ägaren freda sig,skenturer m.m .Stoets mamma var oxå dum.Är det till att avla på en sån??

Jag valde Bayron som har 10a på temperamentet och är fruktansvärt hanterbar just eftersom mitt sto, som också är väldigt hanterbar, ridbar och kanon i skallen - MEN - som kan bli okontaktbar vid rejäl stress och med fel uppfostran hade hon blivit en riktig BITCH.

Fölisen blev gudasnäll. Hon är nu 2,5 år och supergo.

Kul att höra om Bayrons temperament! Han står på min lilla lista över intressanta hingstar till mitt sto :)

Vet du hur avkommornas hasar blir? Det står i hans exteriöra omdöme något om att han är vinklad i hasen, det är mitt sto också.

Nu svarar jag på de flesta här.

Rent temperamentsmässigt hade jag valt att avla på mitt ungsto, men med gråa papper så är det uteslutet för mig.

Dite är *hrm* speciell, och jag köpte henne väl med avsikten att så småningom avla på henne, hennes stam är bra, hon är en bra typ (om än ngt för lång i ryggen) och hon har då det här hoppdiplomet. När jag var och provred henne så visades hon av en 14-årig tjej, hon gick inte särskilt bra, markarbetet var väl under kritik, men de ställde upp ett hinder på 135 och hästen bara flög över.

Men hon är stirrig, dock lastar jag henne själv och kör själv till träning osv, så helt bakom flötet är hon ju inte... Är jag ute och rider med ett gäng och det händer något, hon blir rädd för nåt eller liknande så går hon upp så mycket i varv att hon kan galoppera baklänges eller kasta sig in i saker, det är ju inget önskvärt beteende...

Dock har jag hört att "gnistan" och tittigheten kommer från Bonaparte och hopptekniken från Rote Boldt. Men som någon skrev, det är nog just den här gnistan och förmågan att inte slappna av som gör henne till en bra hopphäst, för det är på hoppbanan hon slappnar av och fokuserar.

Hennes gångarter var under all kritik när jag köpte henne, hon hade aldrig jobbats eller behövt bära sig. Nu, efter mycket slit, går hon bra, har fått lite steg i alla gångarter, bär sig själv bra och kan vara lite kul att titta på. Hon skulle nog klassas in i "välriden" kategorin, men dock är det i stort sett bara jag som kan rida henne... Inte för att hon är svårriden, utan för att hon drar en vals med alla, mig har hon en sån respekt för att hon inte testar i onödan.

Det är den där test och sto grejen som gör mig tveksam, jag vill inte avla fram ett monster... Å andra sidan hade jag inte tänkt använda något hett, typ Baloubet eller liknande, utan någon som är känd för bra temprament,

Något tips kanske? Hade jag velat ha mer dressyr i henne hade jag valt Unesco, Ganesco, Bellini blodet, men jag är rädd för att hoppet försvinner...

Alltså en hopphingst med bra gångarter (framförallt galoppen ska vara bra, vägvinnande) som har en tilltalande extriör, gärna med något kortare rygg. Inte för stor, hon är 160 och avkomman får inte gå över 165. Och temperamentet ska vara utmärkt ;)

Har funderat på Hamilton för att han står nära... :angel: Även Szkopul och eller något Irco Mena blod har funnits i tankarna, men än har jag inte satt mig in i det så mycket, då jag har varit tveksam till hennes temperament.
Robin Z blod går bort direkt då hon kan vara jobbig med sitt huvud och det har jag sett många av hans avkommor också vara...

//E

Visst tänker vi på temperamentet när vi avlar.
har en häst som är lite "mesig" hon är för snäll och blir lite osäker på sig själva, tvärr så stoppar de henne att komma upp i klasserna, fast hon har kapacitet. Hon är dock dräktig med en hingst som ger avkommer med vassa/hårda skallar.

De andra stoet som nu tyärr är död, hon var hård i huvudet, det var bara framåt som gällde! Inga hinder var för stora, breda eller farliga, inte ens hältor m.m kunde stoppa denna häste. Hon levde upp till sitt stara psyke även på annat sätt, blan de gånge rhon har varit mkt sjuk. En riktig fighter instinkt.
Dock även en häst som på hemaplan kunde skygga för saker som hon hade sett 100 ggr tidigare m.m och lite humör-
Hingsten till hennes avkomma, är samma som till stoet ovan som är dräktig. Avkoman som nu är 2 år har blivit lik sin mamma, ex tycker om att kela, social. Men hon har även temperament och det hon har vistat här hemma i olika siturationer och på ex löshoppning så har hon med väldigt mkt vilja och go framåt!

Har ett annat sto här hemms, som dcok inte ska betäckas, hon är helt underbar på marken, men blir ganska så jobbig så fort hon beffiner sig borta. Men hon är bara 5 år så det lär försvinna (förhoppningsvis).
Sedan så är det ju så att det är oftast de hästar så är lite speciella ex hårt psyke, mkt vilja m.m som blir bäst!

Temperamentet finns alltid i baktankarna, men är det en hingst man vill absolut ha så stoppar det i alla fall inte mig (det skulle i sådant fall vara att stoet är "galen" och likaså hingsten...)

En tips på hingst! Last Liberty. Dock vet jag inte hor pass höga avkommer han ger, men han förädlar, har själva bra steg, hoppar bra. Du kan själv läsa här.
http://www.heliotropab.se/last_liberty.htm

Mycket, i så motto att heta, nerviga hingstar går bort, den varan har stoet tillräckligt av ;) Dessutom ska de ha MYCKET bra ridbarhet, det har stoet också men det är något jag vill förstärka hos avkomman. Ridbarhet kan man aldrig få för mycket av!

lady_vip skrev:
Hade jag velat ha mer dressyr i henne hade jag valt Unesco, Ganesco, Bellini blodet, men jag är rädd för att hoppet försvinner...

Men du, Bellini hade höga hoppoäng i bruksprovet och vi har haft en Bellinimärr som hoppade 9-10 på talangjakt som det hette på den tiden. Och han lämnar bra gång. Finns visst fruset efter honom kvar eller så tar du någon av hans godkända söner - om du vill åt blodet. Lambourghini hoppade väl ganska bra, eller minns jag fel?

Lambourghini hoppar bra! Däremot ska man akta sig för Black Coffe som bara 4 på hoppning :crazy:

Givetvis så väger man in temperamentet på ston i aveln!!!
Men det finns riktigt bra presttionsston som ligger "högt i blod", och då måste man verkligen välja en hingst med dokumenterat bra lynne!!!

Mitt Electro/** - sto lämnar alltid kanontemperament på sina avkommor... Cortez stoet (som är dräktig för första gången iår) har väldigt mkt i skallen, likaså hennes systrar och mamma/mormor...

Båda två är dräktiga med Camaro M iår, mkt pågrund av att han själv, och de avkommor jag sett har haft ett kanontemperament!!!

Ska bli mkt spännande att se hur mkt skillnad det blir på fölens temperament med två så olika ston...

Temperamentet är EN faktor som vägs in vid hingstval, bland alla andra. Mitt ena sto är av det vassare slaget så där är jag lite mer noga för att slippa få en högexplosiv stridsvagn :smirk: Och att jag väljer att avla på henne beror på att hon i övrigt har väldigt bra egenskaper att föra vidare. Mitt fullblodssto har bra temperament men är lite vimsig (och ouppfostrad :crazy: ), där känns dock temperamentet som en mindre viktig bit än för det andra stoet.

Vi har ett Bellinisto i mitt stall som hoppar utmärkt. Å andra sidan har hon ungefär det temperament som lady_vip beskriver. Hon är "hyperaktiv" och testar järnet, en riktig enmanshäst. Så det kan kanske bli kaka på kaka där :confused:

Har inte full koll på vad som finns mer i det stoet dock

Jag vet krokodil-märr som betäcktes med Acacio och fick en väldigt trevlig avkomma, den fick allt bra från mamman men slapp hennes temperament.

Sen är det ju inte sagt att krokodiltemperamentet ärvs vidare. Jag känner till två Bonaparte-hästar, och bägge är så snälla att det nästan är tramsigt. Bägge hoppar bra, inte för högre klasser kanske (ridskolehästar), men ganska bra teknik. Den ena är lite tittig och skulle behöva mer nerv och mod för att bli en bra hopphäst, men den fysiska förmågan finns där (Bonaparte-Iran).

Fast just Bellini, Ganesco, Unesco är ju kända för att ge avkommor med bra temperament... Så kanske är det inte Bellini som har satt myror i skallen på dem...

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 163
Senast: Korekatten
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 083
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 140
Senast: Lickety
·
Ridning in häst är jättemysig å alla sätt men han blir rädd(några av er kanske läst mina tidigare inlägg om detta problemet) men han blir jätte...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: NightRain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka