Avla på "struppipare"?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Garagefynd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 575
G

Garagefynd

Mitt sto e. Gigolo 965 ue. Uttini, fick i somras "diagnosen" struppipning. Hon är inte den typiska modellen som får då hon är ganska liten(165) och smäcker, det var tydligen vanligt hos stora hästar. Hennes var inte spec allvarligt utan korrigerades med en enkel operation.

När jag köpte henne skulle jag ha henne främst som tävlingshäst för att senare (nu: snart) ta föl på henne då hon är trevligt byggd med bra rörelser.
Vad jag undrar är om det är okej att ta föl efter en häst som är struppipare? Man vet inte om det är ärftligt vad jag förstått, vilket alltså innebär att det lika gärna kan vara det..

/Hanna

Sv: Avla på "struppipare"?

I hingstreglementet finns struppipning med som en kassationsorsak. Det står så här: "Struppipning kass för avel. Biljud vid bruksprov ska utredas vid klinik." Läs gärna själv på sidan 21: http://www.svehast.se/allm/2008Hingstregl.pdf
Är det inte ok att använda hingstar med struppipning, så skulle iaf jag avstå från att avla även på ett sto som har det. Men jag kan INTE uttala mig om ifall det är tillåtet eller ej.
Mvh
Anne

Jag fick åka in till kliniken idag och passade på att prata med vet. Han sa att det var ok att avla på ston, men förstod att hingstar plockades bort eftersom de får en väsentligt många fler avkommor än ston. Han tyckte gott att vi kunde betäcka även fast hon är struppipare.
Tack för besväret i alla fall!

Vi har ett sto i stallet som fick 3 avkommor som blev strup-pipare.
Fick sedan veta att hon själv opererats för det som unghäst.
Fast det kanske va hon som nedärvde det väldigt hårt.

Jag tycker det är fel att avla på en struppipare. Precis lika fel som att avla på sto med OCD. Det är trots allt en Defekt. Men det är min åsikt. :smirk:

Skulle personligen inte avla på ett sto med defekter som KAN vara ärftliga (och särskilt inte dem som leder till kassaktion av hingstar), men det är ju upp till var och en... Varför riskera ytterligare en struppipare??? :smirk:
Om du tänkte sälja fölet så var noga med att informera om att stoet är struppipare, och att fölet kan ha ärvt det, samt var beredd på att detta är något som drar ner priset på avkomman.

Jag hade tänkt ha fölet själv, men man kan ju inte veta hur framtiden ser ut..

Men vem i hennes släkt har haft struppipning? om det är ärftligt måste det väl finnas längre bak eller? hennes mamma eller pappa är det inte. Hon är som sagt e. Gigolo 965 och ue. Uttini. Någon som vet?

Jag vet att det är en defekt, men eftersom veterinär på kliniken ändå sa att det var OK.. Hingstar plockas ju ur avel pga. av det som sagt och nyligen togs ju First Wish också ur..

Det blir nog inget föl för min lilla dam.. :(

Tycker jag är ett klokt beslut .
Man ska avla på friska hästar .

Mia

Struppipning behöver inte ge märkbara symptom alla gånger. Speciellt inte på ston som inte alltid visas fram på samma nivå som hingstarna.

Har hört att det finns misstanke om att ston nedärver struppipning starkare än hingstar. Det finns mkt som talar för att du bör avstå från avel på ditt sto, jag är verkligen inte för att avla på defekter och liknande. MEN om du bara tar ett föl som du ämnar behålla själv, då tycker jag att det trots allt kan vara OK. TÄnk på att välja en hingst som inte har ngn häst i stammen som haft struppipning. Lägg ner jobb på att utreda detta. Ta bara ett föl även om inte den skulle bli struppipare så ska du ändå inte utmana ödet och betäcka en gång till. Hoppas du förstår mina tankegångar. Det blir ett mellanting mellan att avla och inte avla på ditt sto.:smirk:

jo jag förstår dina tankegångar, de låter ungefär som mina här gått. Men sen kan jag ju inte vara säker på att fölet kommer stanna hos mig, förhållanden ändras ju... Mitt sto har en syster som inte blivit struppiare och jag vet inte varifrån min häst har fått sin struppipning men jag antar att den finns längre bak nånstans. Jag har dock hört många olika orsaker till struppipning och att den inte behöver vara ärftlig. Hon fick ett slag på ryggen och halsen ca. ett halvår innan struppiningen uppenbarades (fastande under väggen i transporten) så jag funderar på om det kan han något med saken att göra.. Jag vet ändå inte om jag vågar ta ett föl, men det var planerat från början så det är lite sorgligt. Att leta ut en hingst som helt sakande anlag för struppipning är ju en självklarhet! :)

hur menar du? att hon hade det från början men inte märktes? eller något helt annat? jag är kanske virrig men jag förstår inte :P

Som jag tolkar Corax så är det så att ett sto kan ha det kanske hela livet utan att märks. För att ston ofta inte behöver prestera på samma sätt som hingstar. Det tar ju inte lika mycket att gå med ett föl vid sidan eller promenadridas i skogen som att tävla i eliten.

aah det var det jag mest gissade också, men hon blev det för vi kollade luftvägarna med en såndär kameraslang innan vi köpte henne och då fanns inget att notera. Och man hörde hur det kom och växte. Men det är helt sant som du säger, bara inte i vårt fall :)

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
970
Senast: viltmilla
·
A
Avel Hej! Någon som har ett sto som används i avel, som sen fått fång (foderfång)? Undrar hur ni gör efter det, fortsätter ni att avla? Ni...
Svar
8
· Visningar
1 181
Senast: Pisan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Tråden för spår