Avla på sto som varit buköppnad

Z

Zeena

Går det att avla på ett sto som varit buköppnad för 3,5 år sedan, pga tarmvred.
Född -92

Sv: Avla på sto som varit buköppnad

Mitt sto har också varit buköppnad. 2 år senare fick hon ett underbart hingstföl. Inga som helst komplikationer med henne. Är seminerad i år igen.

Leylas sto (här på forumet) har genomgått flera bukoperationer och har fått 1 föl och semineras i år igen.

Leylas syster här!
Vi har ett sto som har blivit buköppnad tre gågner pga tarmupphägning, samt fått tarmen ner medicinerad ett ex antal gånger (under ett par års tid). Och föra året fick hon sin förhoppingsvis räddande operation (titthåls operation som är ny vetenskap).
Innen den operationen så fick hon ett välskapt sto föl, dock två veckor efter nedkomsten så fick stoet åka in och buköpnas pga tarmupphägning igen (tredje gågnen).

Nu lär det förhoppnigsvis aldrig mer inträffa, och stoet håller på att bli inseminerad med Sandakan.

Stoet är en -89

Hej!

Vi hade ett sto som vi fick ta kejsarsnitt på för några år sedan. Veterinären (Ultuna) sa att det gick att betäcka om redan samma säsong men vi valde att vänta till nästa år. Dräktig på första försöket!

Mvh / Fia

Har inga egna erfarenheter av detta men jag skulle nog höra med min veterinär för säkerhets skull (eller snarare den veterinär som gjorde ingreppet) för det kan nog skilja en del i olika fall men jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem så här långt i efterhand.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd