Avla på sto med parallelförskjutning?

Sv: Avla på sto med parallelförskjutning?

Parallellförskjutning är ärftligt och kan påverka hållbarheten på hästen. Det är väl inget att rekommendera att avla på. Det finns dock hästar som håller en hel karriär på tävlingsbanorna trots att de är felinskenade.

hästar med paralellförskjutning tillhör absolut en av de saker som amn skall vara mkt tveksam till att avla vidare på. Jag, personligen skulle inte göra det.

Om man har en häst med det vad anser ni om hållbarheten..
hon biljarderar också. Ärd et något man behöver tänka på särskilt i förebyggande syfte. Hovslagaren är fullt medveten om det och håller kollen men är det ngt annat man bör tänka på vid träning. Tacksam för svar

Det viktigaste är ju att hovarna är rätt. Har själv en stor tung (ca 750kg) halvblodsvalack som är parallelförskjuten i sitt ena framben, han har inga problem med detta trots att han gått höga hoppklasser i flera år, han har dock fått en överbenspålagring på den veka sidan av skenan nästan hela vägen, som vet sa kroppen har själv gått in och förstärkt upp för att klara belastningen. Ovanpå detta så är han dessutom rak i kotorna vilket ju gör att det blir en väldig belastning när han landar efter ett högt hinder eftersom kotorna då inte sviktar av lika mkt. Men trots detta har han aldrig varit halt en enda dag på sina framben trots mkt träning och tävling på hög nivå. Men granna är dom inte, man får ju väga för och nackdelar om man skall avla på en sådan, har de tillräckligt mkt annat positivt som uppväger så kan man ju chansa men har de inte det så tycker jag man skall låta bli, sedan beror det ju också på graden av parallelförskjutning. Artist tex är ju godkänd och parallelförskjuten i och för sig så var även den avkomma jag hade till honom det dock mkt lite.

Jag har en med lätt parallellförskjutning som också biljarderar.
Veterinären påpekade det i besiktningsprotokollet och sa att det var viktigt att hålla koll på benet så att hästen faktiskt skulle hålla för ridningen. Bekymrade mig en del för detta och uteslöt alla avelsplaner. Hovslagaren däremot (utbildad, erfaren och anlitad av ett par elitryttare) tyckte att det där lilla verkligen inte var något att bråka om, "sådär parallellförskjutna är ju för sjutton hälften av alla våra hästar". Han menade också att man får väga kvaliteterna mot nackdelarna, och det är ju en fin häst, så...
Meningarna tycks gå i sär. Det finns ju grader av allt, och var gränsen går mellan nöjaktigt korrekt och lätt parallellförskjuten är kanske inte alltid glasklart?

Jag skulle dock välja en hingst som är helt korrekt i benen på henne, om det blir av att avla längre fram.

Hon hade dubbeldiplom som treåring och är nu fem men det enda som påpekadas i de protokollen var att hon biljarderar. Hon är E. Cortez men hennes bror är nu godkänd hingst och han biljarderar också. Det ligger tydligen i släkten men det andra avkommorna har inte haft några problem men man är ju så nojjig själv. Men man kan andas ut lite då. På en del man har pratat med låter det som om det enda de håller för är promenadridning och andra säger tvärtom.
Men det var skönt att bli lite lugnad. Men är det ngt man behöver tänka på i träningen av henne.
Hon har fått ett föl förra året som blev klass ett på fölvisningen.
Jag hade ju tänkt att avla på henne kanske senare efter tävlingsåren.Men då kanske man behöver tänka om... :smirk:

Jag har nu mitt andra sto i avel som är parallell. Det första fick fem avkommor (tre hos mig), fyra av dem var inte parallellförskjutna, den femte såg jag aldrig.

Det sto jag har nu har fått 8 avkommor, är betydligt mer parallell än det förra men ingen av avkommorna har blivit det (alla är officiellt ext bedömda och de flesta/alla med 8:or på benen).

Jag tror att man kan komma undan rätt bra om man bara väljer rätt hingst.

Henne hade jag avlat på, börja med en avkomma är den OK ta nästa osv.
Man kan alltid ta en avkomma och kolla av hur det ser ut. Jag har ett sto som är svårt innåttåad hennes avkommor är mycket bra, hon har dessutom hållt för ett tungt arbete som både ridskolehäst och tävlingshäst i 10 år innan hon blev avelssto!
Värre är det med hingstarna som kan få 300 avkommor på ett år, dom kan spela en roll i aveln!

Min sto är parallelförskjuten i båda frambenen. Jag har visserligen inte tävlat henne i några högre klasser men ridit och hoppat mycket hemma. Hon är tio år och har aldrig varit halt eller skadad pga av parallelförskjutningen. I övrigt är hon ett fint sto som har fått bra poäng på utställning.

Har nu bestämnt mig för att betäcka henne i år.

Tack för era åsikter.

Tack alla för svar :)
Då blev jag lite lugnare.. man är ju så rädd om sin älskling att hon inte ska hålla men då kan jag ta det lugnt..

Du kan vara lugn!
Ingen av släktingarna har fått några problem med sina framben trots att flera har samma tendenser. Flera har tävlat upp till svår klass i hoppning och fälttävlan. Det har heller aldrig hittats några avvikelser vid röntgen av hästarna i familjen. Jag tror att med tiden och med mer styrka så kommer det synas mindre. Hon är ju väldigt stor och det tar längre tid innan hon är färdig. Hennes son har inte minsta tendens till biljardera. Han är helt korrekt i sina ben. Hälsa!

Hej hej.. Ja jag lovar att hälsa just nu är hon i full träning och ska börjas hoppträna på allvar för en tränare den 26 maj.. ska bli spännande hon har äntligen fått upp allt hull igen efter fölis och musklerna.. hon sköter sig perfekt... Du vet ju vem som satt spöken i huvudet på mig därför tog jag upp det här och ville veta lite av folk som är objektiva..
Men nu kan jag koppla av och fortsätta som förut....

Hej
Jag har ett sto som är ordentligt parallell i sina framben. Men hon briljaderar inte. I övrigt en jättefin häst. Bra gångarter med + för galoppen, rör sig i uppförsbacke i alla gångarter. Hon är efter Don Schufro - Elizar. Jag vill så gärna ta ett föl efter henne. Är det någon som kan ge tips på hingst som skulle passa henne. Hon är 167 och har inga fel förutom frambenen. Vill ha en dressyrhäst.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V