Avla på häst med sommareksem!!

Russin8

Trådstartare
Jag undrar hur ni ställer er till att det avlas på hästar med sommareksem?
Inom islandhästar så får man ju inte en hingst godkänd om han har sommar eksem (så har jag hört ialla fall).
Men inom andra raser verkar det helt okej att avla på sådana individer?
Jag kan inte förstå hur man kan avla på en häst som har sommareksem, det är ett livslångt lidande för hästen. Det måste väl ligga i allas intresse att försöka få bort eksemen, och då borde det ju vara avelsförbud på eksem hästar?

Vad tycker ni?

MVH Russin8

Sv: Avla på häst med sommareksem!!

Jag anser att man avlar inte på ärftliga defekter oavsett ras, dit räknar jag även eksem.

Som du sa själv så är det inte tillåtet att använda islandshingstar med det så ja, det finns risk för nedärvning.

Det tror jag också att det gör, men jag undrar om det är bevisat att det gör det. Skulle vara bra om det var bevisat. Finns det fler raser där man inte får använda en eksem häst i aveln? Jag har en granne som har en avels hingst och ston som är eksem hästar och används i avel. Det är nu en väldigt ovanlig ras, finns inte många i sverige, så jag vet inte om det gör att dom använder även eksem hästar...

MVH Russin8

Det är inte bevisat i den meningen att man hittat genen, men det är väldigt tydligt att det är ärftligt. Jag skulle inte avla på ett exemsto, om hon inte var otroligt exceptionell, och i så fall skulle jag sluta i samma ögonblick som jag fick en exemfri stoavkomma att avla på istället.

Det är inte bevisat i den meningen att man hittat genen, men det är väldigt tydligt att det är ärftligt. Jag skulle inte avla på ett exemsto, om hon inte var otroligt exceptionell, och i så fall skulle jag sluta i samma ögonblick som jag fick en exemfri stoavkomma att avla på istället.

Men även om du får en eksemfri avkomma så kan ju den i sin tur ärva ner eksem. Eller dennes avkomma, och då har man ju ännu en gång spridit problemet vidare...

MVH Russin8

Mitt travarsto har eksem och avlas på...det var en diskussion om detta för några år sedan här på buke, det fanns INGET förbud mot att avla på henne alls, hennes mor hade inte eksem, inte hennes syskon, inte hennes far och ingen av hennes avkommor heller (6st)

Klart det är/var "synd" om henne, men nu går hon på en "slätt" vid danmarks kust och där finns knappt några flygfän o enl den nya ägaren så går det jättebra för henne. Huvudsaken det.

Japp.

Det är många som struntar i eksemet, tyvärr.

Jag fattar inte hur man kan göra det om man har haft så bara EN enda häst med eksem.

Det är ju fruktansvärt :cry:

Såhär såg hon ut 29 juni 05, höll man bara koll på henne så fixade hon sommaren galant

401431.jpg

Jo visst är det bra att hon har det bra. Men alla hästar med sommareksem kan ju inte bo där!

Tycker du att det är ok att avla på hästar med sommar eksem?

MVH Russin8

Hur är det i andra raser. Jag har för mig att New Forrest hingstar inte blir godkända om dom har eksem.

Dom som har avels hingstar, varför tar man emot ett sto med eksem? Det kan ju inte ge hingsten bra rykte?

MVH Russin8

Man har bevisat att det finns en ärftlig faktor. Har för mig att det var på 14 % men jag är inte säker. Den siffran tror man ändå är en underskattning. Det pågår ett forskningsprojekt om ärftligheten på SLU just nu så förhoppningsvis kommer det mer och mer kunskap inom detta område.

Genen har man som sagt inte hittat ännu, och förmodligen är det inte bara en gen heller utan flera i kombination med en stor miljöfaktor naturligtvis.

Med tanke på vilket otroligt lidande det är för hästar med riktigt exem (nu menar jag inte lindriga varianter utan de som kliar så det blöder) har jag VÄLDIGT svårt att förstå de som avlar på exemhästar. För mig finns det INGA andra egenskaper som kan uppväga den eventuella risken att nedärva exemet.

Det beror väl på VARFÖR dom fått eksem, och vilken ras det är..en islänning skulle jag inte tycka det är ok, en varmblodig travare..är mer ok. Just denna märren hade fått 5 friska avkommor innan jag fick tag på henne...själv skulle jag aldrig skaffa mig eksemhäst någonsin mera, för allt extrajobb det innebär och om jag trodde det var nedärvningsbart så skulle jag heller inte avlat på henne. Nu har hon väldigt bra stam och har lämnat bra avkommor så därför avlade jag på just henne.

På bilden så bodde hon hemma hos mig ( där finns gott om knott o mygg) året efter bodde hon hos nafayette, och där fick hon förstklassig vård och omtanke, och nu bor hon i danmark.

Sen kan det väl vara så att många importer utvecklar eksem vid stressade resor,immunförsvaret för sig en resa, miljöombyte osv...min märr importerades från frankrike

Har för mig att hudproblem är mkt ärftligt, så jag skulle inte avla på hingst/sto med sommarexem.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 523
Senast: Marty
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 434
Islandshäst Nu har ju som bekant även medierna nåtts av hästavlarnas situation. Vi har ju tack och lov inte samma hemska situation som på Irland...
2
Svar
35
· Visningar
4 398
Senast: valvis
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 059
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka