Avla på en häst med cystor

Har haft häst länge så vet vad de kostar. Har de hemma på gården så betalar ingen hyra eller något sånt. Har kontaktat försäkringsbolaget så får se vad de säger om hon kan bli triangel märkt i värsta fall, just nu står hon i hagen o verkar inte ha ont är hur glad som helst. Men jag vet inte vad jag ska göra med henne så tänkte att om hån får ett föl så kostar hon inte i onödan eller vad man ska säga. Den jag köpte henne av har sagt att hon har fungerat hur bra som helst o ridningen tills jag tog henne då. Men vill inte bara låta henne stå i hagen o nu när hon inte verkar må dåligt så känns de konstigt att ta bort henne.
 
Har haft häst länge så vet vad de kostar. Har de hemma på gården så betalar ingen hyra eller något sånt. Har kontaktat försäkringsbolaget så får se vad de säger om hon kan bli triangel märkt i värsta fall, just nu står hon i hagen o verkar inte ha ont är hur glad som helst. Men jag vet inte vad jag ska göra med henne så tänkte att om hån får ett föl så kostar hon inte i onödan eller vad man ska säga. Den jag köpte henne av har sagt att hon har fungerat hur bra som helst o ridningen tills jag tog henne då. Men vill inte bara låta henne stå i hagen o nu när hon inte verkar må dåligt så känns de konstigt att ta bort henne.
Har ni bedövat bort ena knät och sett hur pass halt hon blir?? Jag skulle göra det först och sen ta beslut om avlivning eller triangelmärkning. Jag hade själv en häst som var halt på 3 ben. Rörde sig ok enligt många, men jag visste bättre. När vi började bedöva så kom hältorna, rejäla sådana. Kan vara värt att göra innan du tar ett sånt beslut. Araber är bra på att dölja smärta.
 
Att utsätta henne för den påfrestningen och det onödiga lidande som den extra vikten som en dräktighet innebär känns inte bara vansinnigt, utan grymt. Stoet kan väl inte rå för att hon 'kostat i onödan' med sina cystor? Hela resonemanget som förs är så otroligt skevt.

Och då har jag inte ens talat om det ekonomiska - så många före mig har redan nämnt det att det borde nått fram vid det här laget. :crazy:
 
jag har en arab med cystor i båda bak knäna. Enligt veterinären var cystorna inte så extremt stora. Tycker hon har varit tjorvig i ridningen ända sen jag köpte henne i maj 2015, så valde att kolla upp henne nu i mars 2016. De va då man märkte cystorna. Har inte ridit henne sen klinik besöket, hon har gått endast i hagen och verkar må bra. Har börjat fundera på att ta ett föl efter henne som jag ska behålla själv. Vet att de finns risk att de ärvs vidare, men tänkte röntga fölet vid 2 års ålder för att de om den har cystor på de vanligaste ställena. Tänkte betäcka med en pre hingst, stoet är ett arabiskt fullblod. Vad tycker ni om de? Jag vetatt de kan ärvas vidare men hur stor risk är de är ärftligt?

Med den ärftliga belastning vad gäller cystor på araber är det totalt vansinne att avla på henne. Ärftligheten är som sagt inte helt utredd men vissa arabhästlinjer är överrepresenterade gällande problem med cystor. Jag vet också fullt friska araber som fått avkommor med cystor. Att då avla på en häst som har problemet är idioti.

Det är som flera skrivit inte ett dugg billigare att föda upp en häst jämfört med att köpa ett föl.

Sedan tillkommer ju aspekten att stoet kan mycket väl bli så risig att hon inte klarar dräktigheten och behöver avlivas. Jag skulle heller inte kallt räknat med att hon är ok när hon inte rids utan rekommenderar att hon kollas upp ordentligt på klinik där det finns en veterinär som är duktig på cystor.

Har du inte råd med det ska du heller inte ge dig in i det dyra spelet med avel. Då är det bättre att ta bort henne direkt.
 
Sedan ska du även tänka på Djurskyddsbestämmelserna
"3 § Nötkreatur, svin, hästar, får och getter,
som visat sig nedärva letalanlag, defekter
eller andra egenskaper som medför lidande
för avkomman eller negativt påverkar
avkommans naturliga beteende eller som
med stor sannolikhet nedärver sådana
anlag, defekter eller egenskaper, får inte
användas för reproduktion"
 
Sedan ska du även tänka på Djurskyddsbestämmelserna
"3 § Nötkreatur, svin, hästar, får och getter,
som visat sig nedärva letalanlag, defekter
eller andra egenskaper som medför lidande
för avkomman eller negativt påverkar
avkommans naturliga beteende eller som
med stor sannolikhet nedärver sådana
anlag, defekter eller egenskaper, får inte
användas för reproduktion"

Jo, vi har ju den "bagatellen" också :grin:
 
Jag räknade på vad min idag 3-åring kostade innan han föddes. Han gick på den nätta summan av 60000:- (minns inte om det var inkl. eller exkl. registreringen jag kan ha räknat in den kostnaden). Då använda jag en hingst som är dyr för att vara arab men även om jag plockar ner den kostanden till mer normalt för rasen så gick ungen på minst 50000:-.
Varför tror folk att föl bara kostar vad hingsten kostar? Det är asdyrt att avla och jag har många gånger undrat om jag är idiot som inte bara gjorde det en gång utan dessutom gjorde om dumheten för 4 år sedan (den unge jag beskrev ovan) och då ser till att det blir ännu dyrare.
I ditt fall med dåligt med pengar så undrar jag verkligen hur du tänker. Även om du har märren hemma så kostar det. Du har ingen aning om hur resultatet blir. Mina 2 ungar tagna på samam märr men efter olika hingstar är som natt och dag både exteriört och mentalt. Till det ska du lägga att du har en ärftlighetsfaktor i cystorna. Bara för att din märr inte har farliga cystor, och uppenbarligen har hon ju ont av dem, finns det inget som säger att ungen skulle klara sig undan ett helvete. Det uppkommer cystor även på avkommor till friröntgade hästar. Varför ta risken att sprida skiten vidare?
 
Kopierat från SJVs sida. Det är ej lagligt att avla på din häst.

Avel får inte medföra lidande för hästarna

Avel som kan medföra lidande för hästar är förbjuden. En häst får inte användas i avel om det medför en hög risk för dödfödslar, defekter hos fölen eller någon annan egenskap som kan riskera att djuren utsätts för lidande eller hindrar djuren att bete sig naturligt.
 
Har oxå hästarna hemma och tar eget grovfoder men det är inget som drar ner kostnaderna när det kommer till utgifter som vetrenär, registrera eller annat som tillkommer.

Köpte ett sto för avel i höstas men väljer att inte ta föl på henne i år även om jag har pengarna för fölet och avgifter runt fölet om allt går enligt boken men inte råd med mycket om det börjar krångla, skada, sjuk eller andra inte planerade utgifter då min häst buffet har gått en del back under senaste året med 2 avlivade hästar, inköp av en häst som det behövs fixas lite på och första vintern utan eget hö.

Så kort fattat hur mycket jag än vill blir det inget i år och detta på en frisk häst.
 
Kopierat från SJVs sida. Det är ej lagligt att avla på din häst.

Avel får inte medföra lidande för hästarna

Avel som kan medföra lidande för hästar är förbjuden. En häst får inte användas i avel om det medför en hög risk för dödfödslar, defekter hos fölen eller någon annan egenskap som kan riskera att djuren utsätts för lidande eller hindrar djuren att bete sig naturligt.

:bow::bow::bow:
 
Jag har hästarna hemma. Det hjälpte inte när den dåvarande åringen fick kastreringskomplikationet och en separat sårskada med lymfangit. Jag betalade 25 000 kr på två månader. Kastreringen kostade 2500 kr. Komplikationerna (inga allvarliga) totalt 10 000 kr.

Sårakadan kostade totalt 5000 kr i självrisk (2500 kr) samt massvis med bandagematerial, alsolsprit, medicin och vets resor.

25 000 kr. På två månader. Och en kastrering som landade på 12 500 kr.

Och så åt han ju mat som vanligt, verkades som vanligt och hade försäkring som vanligt. Behövde vaccineras i samma veva. Ja du fattar.

Jag hade kunnat köpa en kastrerad åring BARA för pengarna jag betalade i kostnader för honom under de två månaderna.

När han togs bort fick jag tack vare försäkringen bort vad jag köpt honom för som föl. Det var en piss i havet. Och då kostade avlivningen 5500 kr.

Men han kostade mig den tid jag hade honom (drygt ett år) över 100 000 kr.

Jag födde upp ett arabföl som fick en rejäl luftvägsinfektion som några v fölunge. Hon var dessutom skev i ett framben. Båda gick fint att åtgärda men när hon var 6 månader hade hon mellan födsel och den dagen kostat mig mer än vad det kostat att köpa en inriden och utbildad femåring.

Man föder inte upp för att spara pengar. Vill man spara pengar köper man någon annans uppfödning när den är vuxen!
 
jag har en arab med cystor i båda bak knäna. Enligt veterinären var cystorna inte så extremt stora. Tycker hon har varit tjorvig i ridningen ända sen jag köpte henne i maj 2015, så valde att kolla upp henne nu i mars 2016. De va då man märkte cystorna. Har inte ridit henne sen klinik besöket, hon har gått endast i hagen och verkar må bra. Har börjat fundera på att ta ett föl efter henne som jag ska behålla själv. Vet att de finns risk att de ärvs vidare, men tänkte röntga fölet vid 2 års ålder för att de om den har cystor på de vanligaste ställena. Tänkte betäcka med en pre hingst, stoet är ett arabiskt fullblod. Vad tycker ni om de? Jag vetatt de kan ärvas vidare men hur stor risk är de är ärftligt?
 
Som skrivet innan är det troligen brott mot Djurskyddslagens 3 paragraf att betäcka detta stoet.
Dessutom är ts klart medveten om att det finns ärftliga defekter hos stoet, vilket inte direkt är någon förmildrande omständighet.
Tänk på att brott mot Djurskyddslagen kan leda till djurförbud förutom bötet/fängelse.
Så är verkligen värt att chansa och dessutom p g a dålig ekonomi?
Speciellt som man kan spara pengarna som betäckning och dräktighet kostar och istället köpa en färdig häst för dom.
 
Finns ju oxå möjligt att ha ett sto på foder som du kan ta föl på om det är just att föda upp egen om det är det vill.
Men även då behövs en buffet för skador/sjukdomar.
 
Har bestämt att jag inte ska ta ett föl på stoet. Jag trodde hon va bättre men longerade henne idag o tycker inte hon rör sig bra alls med bak benen. Ska försöka få henne utdömd om de går på försäkringen, annars får jag fundera på om de är bäst att ta bort henne fast försäkringsbolaget inte går med på de.
 
Har bestämt att jag inte ska ta ett föl på stoet. Jag trodde hon va bättre men longerade henne idag o tycker inte hon rör sig bra alls med bak benen. Ska försöka få henne utdömd om de går på försäkringen, annars får jag fundera på om de är bäst att ta bort henne fast försäkringsbolaget inte går med på de.

Klokt beslut.
 
Det du pratar om är betäckning, inte avel.

Trots det ska man alltid tänka sig för, oavsett om det är frågan om betäckning eller avel, om stoet/hingsten kan bidraga med något till nästa generation.

Man kan väl lite elakt säga att betäckningar oftast är egoistiska och aveln mer oegoistisk.

Så, för att gå tillbaka till ursprungsfrågan och ge några frågor tillbaka.

Vad kan ditt sto bidra med? (Då ska man inte bara se vad avkomman kan ge dig personligen)
Du vet inte eftersom hon inte gått att rida tillräckligt bra. Hon kan bidra med cystor vilket inte heller är bra. Hon kanske är snäll? Det finns många andra snälla hästar. Har hon exceptionellt bra gång? Det vet du ju inte heller. Typen? Om det är det enda så är det ju inte mycket.

Att betäcka ett sto som med verkligt stor arvbarhet på något som cystor och som kan ge hemska smärtor, kan bara ses som väldigt egoistiskt.
När man kommer till avel/betäckningar så ska man inte vara så egoistisk och dessutom ska man vara realistisk och veta vad saker kostar innan man ger sig in på sådant. Det är verkligen inte billigare att betäcka än att köpa en färdig häst.

Bara för att man inte betalar hyra för sina hästar så kostar det inte ingenting.
Du kommer ju få en försäkring till, mer mat till både sto och föl/unghäst. Kanske fler hagar och mer underhåll.
 

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 979
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp