Avla på en häst med cystor

alltidhvit

Trådstartare
jag har en arab med cystor i båda bak knäna. Enligt veterinären var cystorna inte så extremt stora. Tycker hon har varit tjorvig i ridningen ända sen jag köpte henne i maj 2015, så valde att kolla upp henne nu i mars 2016. De va då man märkte cystorna. Har inte ridit henne sen klinik besöket, hon har gått endast i hagen och verkar må bra. Har börjat fundera på att ta ett föl efter henne som jag ska behålla själv. Vet att de finns risk att de ärvs vidare, men tänkte röntga fölet vid 2 års ålder för att de om den har cystor på de vanligaste ställena. Tänkte betäcka med en pre hingst, stoet är ett arabiskt fullblod. Vad tycker ni om de? Jag vetatt de kan ärvas vidare men hur stor risk är de är ärftligt?
 
Vad får dig att vilja ha ett föl efter just detta sto? Hon har en defekt som gjort att hon inte funkar i ridning, och defekten är ärftlig - hur stor ärftligheten är spelar väl inte så stor roll, det räcker väl med att det är ärftligt? Vad skulle röntgen av avkomman som 2-åring spela för roll? Vad händer om den visar sig ha cystor?

Jag hade inte gjort det, utan istället köpt en ny ridhäst som du kan röntga innan köp för att se så den är ok istället för att chansa och ev avla fram en häst med ärftliga skador och riskera att stå med en till som inte funkar som ridhäst. Saker kan alltid hända, hästar skadar sig och blir oftast bra men ibland inte, men man avlar inte på en häst med kända ärftliga fel -saker händer ändå....
 
Varför inte bara köpa en två åring som du tycker är fin?

Du har ridit på din häst knappt ett år och hon har under den tiden inte gått så bra. Du vet alltså inte hur ridbar hon är plus att hon har cystor.

Vad gör du om avkomman har cystor också? Ställer den i hagen också?

Köp säger jag istället för att chansa. Finns många fina och den korsningen du vill ha finns det till salu.
 
Jag säger nej direkt.

Inte bara för att hon kan nedärva det vidare. Du har ridit henne i knappt ett år och det höll hon beviserligen inte för. Hur tror du att hon kommer må om hon då får bära på föl i magen?? Jag hade inte betäckt av bara den anledningen.

Cystor är komplicerat, näst intill omöjligt att behandla så det hade jag inte avlat vidare på oavsett. Hade det varit en benbit i någon led så hade jag kunnat prova, och sedan röntgat avkomman i tid och plockat bort ev benbitar. Men cystor är väldigt mkt mer komplicerat. Och när det är båda bak så ser du dessutom inget förens hästen har snoront.

Nej, köp en ny unghäst/föl om du vill ha det istället.
 
Frågan är oxå vad planen är om avkomman får samma problem som stot? Hästar till sällskap finns i överflöd och kommer inte minska inom en snar framtid.
 
I slutet på januari tog jag bort en knapp 1.5 år gammal jättefin häst. Pga knäcystor BB.

Han fick aldrig en chans, och den smärta han levde med sin sista tid är inget jag någonsin vill uppleva igen eller att någon häst någonsin ska behöva uppleva. Behöver du ett skäl att inte avla kan du få ett videoklipp taget för att visa för veterinär och försäkringsbolag ang hur ont han fick när han slappnade av och inte gick på adrenalin och inte fick smärtis. Filmen visar en häst som desperat sparkar och försöker hugga sig själv mot/i bakknäna för att få bort det onda.

Som du gissar är mitt svar NEJ. Dubbelsidiga cystor och arab - du har helt klart en ärftlighet där. Och cystorna har med största sannolikhet varit smärtutlösande för mamman. Varför riskera att hon nedärver? Varför riskera stå med ett tungt sto som är högdräktig och har så ont i knäna att hon inte vet var hon ska ta vägen?
 
Om de hade visat sig att fölet hade cystor hade jag nog tagit bort den. Enda anledningen till att jag funderar på att ta ett föl är Att jag vill ha en häst till mig själv, o har ej råd att köpa. Alla pengar har jag satsat i stoet o har försökt att köpet ska gå tillbaka men säljaren vägrar så de hade varit enda chansen att kanske få en fungerade häst o framtiden.
 
Om de hade visat sig att fölet hade cystor hade jag nog tagit bort den. Enda anledningen till att jag funderar på att ta ett föl är Att jag vill ha en häst till mig själv, o har ej råd att köpa. Alla pengar har jag satsat i stoet o har försökt att köpet ska gå tillbaka men säljaren vägrar så de hade varit enda chansen att kanske få en fungerade häst o framtiden.

Kan du tänka dig en ren arab igen så är det betydligt billigare att köpa ett föl än att tillverka ett föl. Föl säljs ofta för 15-20 tkr om de inte är något speciellt.
 
Om de hade visat sig att fölet hade cystor hade jag nog tagit bort den. Enda anledningen till att jag funderar på att ta ett föl är Att jag vill ha en häst till mig själv, o har ej råd att köpa. Alla pengar har jag satsat i stoet o har försökt att köpet ska gå tillbaka men säljaren vägrar så de hade varit enda chansen att kanske få en fungerade häst o framtiden.

Du riskerar att lägga ännu mer pengar och stå med två obrukbara om du betäcker.

Så du tar bort åringen om den har cystor? Eller ska du kosta på den foder etc tills den är äldre och se om cystorna ger besvär?

För betäckningskostnad och kostnaden föda upp från föl till fyraåring kan du köpa en jättefin pre/arabkorsning!
 
Om de hade visat sig att fölet hade cystor hade jag nog tagit bort den. Enda anledningen till att jag funderar på att ta ett föl är Att jag vill ha en häst till mig själv, o har ej råd att köpa. Alla pengar har jag satsat i stoet o har försökt att köpet ska gå tillbaka men säljaren vägrar så de hade varit enda chansen att kanske få en fungerade häst o framtiden.

Hur tänker du nu? Du har inte råd att köpa en häst, men du har råd att betäcka, hålla ett dräktigt sto och betala för en unghäst tills den blir två år?
 
Hur tänker du nu? Du har inte råd att köpa en häst, men du har råd att betäcka, hålla ett dräktigt sto och betala för en unghäst tills den blir två år?
Ja de har jag, har inte råd med kostnaden att köpa en häst och de är betydligt billigare att betäcka.
 
Om de hade visat sig att fölet hade cystor hade jag nog tagit bort den. Enda anledningen till att jag funderar på att ta ett föl är Att jag vill ha en häst till mig själv, o har ej råd att köpa. Alla pengar har jag satsat i stoet o har försökt att köpet ska gå tillbaka men säljaren vägrar så de hade varit enda chansen att kanske få en fungerade häst o framtiden.

Det kostar mycket, mycket mer att föda upp en häst själv än att köpa en häst. Det tar minst fyra år från betäckning tills du kan rida på den och därefter ytterligare ett par år innan den kan ridas fullt ut. Fram tills dess har den säkert kostat dig 100 000:- bara i foder och vaccinationer och annan nödvändig vård. Blir den sjuk kostar det förstås mer. Känns väl onödigt att riskera att slänga så mycket pengar i sjön, det är bättre att köpa en färdig häst.
 
@alltidhvit
Men ta då och spara de summorna, både vad det skulle kosta att betäcka - inte bara språngavgift utan allt runt omkring, som transporter, dräktighetskontroller, extra mat till stoet mm. Fortsätt sen lägg undan vad fölet/unghästen skulle kostat dig; stallplats, strö, foder, avmaskning, försäkring, hovslagare...

Du får snabbt ihop en summa som räcker till en frisk häst...
 
Om de hade visat sig att fölet hade cystor hade jag nog tagit bort den. Enda anledningen till att jag funderar på att ta ett föl är Att jag vill ha en häst till mig själv, o har ej råd att köpa. Alla pengar har jag satsat i stoet o har försökt att köpet ska gå tillbaka men säljaren vägrar så de hade varit enda chansen att kanske få en fungerade häst o framtiden.

Jag förstår inte, vill du ha en häst som går att rida på är väl att tillverka ett föl det sämsta valet?
Först kostar det pengar i form av betäckningsavgifter mm
Sen måste du vänta ett år innan det ens kikar fram
Efter det måste du vänta 3-4 år innan du ens får sitta på det en första gång.

Håller med @yennork om att spara pengar är en bättre lösning. Tar du dessutom bort stoet (vilket inte känns orimligt med tanke på att hon har ont och en obotlig åkomma) borde du kunna spara ihop pengar på kanske ett år eller två, alltså mycket kortare tid än vad det kostar att gå från betäckning till ridhäst.
 
Ja de har jag, har inte råd med kostnaden att köpa en häst och de är betydligt billigare att betäcka.
Om du har flyt och aldrig behöver ta ut veterinären, och dessutom väljer en ruskigt billig hingst. Vi säger 2500 kr, och uppstallning och allt ingår. Hingsten är givetvis inte mkt till hingst, för kvalité kostar. Stoet har du ingen aning om ridbarhet alls. Så fölet kan rent tekniskt bli hur dåligt som helst. Och då bortser jag ändå från cystorna nu.

Då kan du kanske komma undan med 15-20 tkr när fölet ska vänjas av. För mamman behöver 3 ggr så mkt protein som i vanliga fall när hon ger som mest di. Och det ska vaccineras, och verkas var 4:e vecka. Registreras och chippas.

När fölet sen vänjs av vid 8-9 månader oftast så äter den då med rejält mkt och kostar betydligt mer i mat än en vuxen häst. De är dessutom känsligare för proteinbrist, och blir det ett dåligt år med dåligt med protein i grovfodret så blir det DYRT.

Lägg här till nu att du dessutom ska röntga avkomman, och det finns en stor risk att du har kastat alla pengar i sjön.

Det blir billigare att köpa en färdig häst. Mkt mkt billigare. Ska man räkna på när fölet går att rida så är det bortåt 100 000 som gäller, och det förutsatt att den aldrig blir skadad. Och hur många hästar blir aldrig skadade eller sjuka under sin uppväxt??
 
Ja de har jag, har inte råd med kostnaden att köpa en häst och de är betydligt billigare att betäcka.
Nej där tycker jag du ska tänka om.
Räkna på alla kostnader dvs för betäckning, mat etc tills dess du ens kan börja rida. Det är dessutom en chansning då du inte ens vet om du får ett föl som lever.
Det är betydligt billigare att köpa en häst.
Så spara pengarna du skulle ha lagt ut på betäckning etc. dvs vänta ett eller ett par år och då köp istället.

Dessutom... ditt sto kommer kanske inte ens må bra av att få ett föl. dvs extra vikt på en häst som inte är frisk nu.. Vill du utsätta henne för det?
 
Och då har vi som svarat räknat krasst ekonomiskt. Att få ett föl man följer från första stund, under hela uppväxten och sen konstaterar att tyvärr, den kommer aldrig att bli frisk och ridbar.

Den känslomässiga kostnaden kan bli lika stor som den monetära.
 
Och då har vi som svarat räknat krasst ekonomiskt. Att få ett föl man följer från första stund, under hela uppväxten och sen konstaterar att tyvärr, den kommer aldrig att bli frisk och ridbar.

Den känslomässiga kostnaden kan bli lika stor som den monetära.

Den blir nog större kan jag tänka mig. Kämpat och kämpat i år, och sen bara näpp.

Det är ju även fullt möjligt att stoet blir så dålig som dräktig att hon inte kan gå dräktigheten ut och måste avlivas. Eller att hon ändå klarar fölning men måste avlivas så fort fölet är ute, då kan vi snacka dyrt...
 
@alltidhvit Om du sparar 500 kronor i månaden i 2,5 år (den tiden det tar innan man normalt kan börja sitta på sin unghäst) så har du 15000:- och kan köpa en hel unghäst.
Lägg undan 1000:- under samma tid så har du 30000:-
Eller varför inte det som en unghäst kostar i månaden i 2,5 år.
Min (som är såld nu) hade jag från 8 månader tills det att han var 3 år. Jag la närmare 80'000:- på honom i bara foder, utrustning, kastrering, boxplats. Låt säga att det var 100'000:- från födsel till 3 år. Det är 2700:- i månaden i snitt. Fullt rimligt att lägga undan och då har du på 1,5 år råd med en vettig unghäst.

Så snälla tänk om. Resonemanget är vansinnigt. Det är inte inköpet/betäckningen som är dyrt när man har häst utan de löpande kostnaderna.
 

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 979
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp