avla på eksemhäst.

Jiovedi

Trådstartare
jag har precis köpt mig ett hbl sto 10år som är import från holland 2009,
hon är efter no limit - indoctro. när hon kom hem till mig så fick hon sommareksem, vilket hon tidigare inte haft. (entligt förra ägaren) och heller ej i holland. hon har fortfarande vinterpälsen kvar, men jag tror att hon har mask igen, inväntar svar, har precis skickat in kolla masken. (när hon kom från holland hade hon blodmask, men dessa är nu borta)

till min fråga, kan detta ekem kommit från mask eller dyligt? eller har hon utvecklat eksem nu sådär endå? hon går nu med eksemtäcke och de fungerar utmärkt, slutat klia sig och dyligt så hon kommer behålla manen, och dom sår hon kliat upp innan vi förstod att de var eksem, har nu börjat läka.

men till den stora frågan? skall jag undvika att avla på henne? hon var ju till salu som avelssto? hur skulle ni göra?

tacksam för svar.

Sv: avla på eksemhäst.

Inom de flesta raser är det kasserande för avel med eksem Men många smyger med att hästarna har det och avlar ändå.
Det finns en parasit som ger klåda i mankammen. Tror den heter halsbandmask eller något liknade, vet inte om den syns vid vanligt träckprov. Om jag kommer ihåg rätt så är behandlingen för den dubbel dos per gång av ett ivermektin preparat och det ska ges två gånger med 14 dagars mellanrum.

Inom de flesta raser är det kasserande för avel med eksem Men många smyger med att hästarna har det och avlar ändå.
Det finns en parasit som ger klåda i mankammen. Tror den heter halsbandmask eller något liknade, vet inte om den syns vid vanligt träckprov. Om jag kommer ihåg rätt så är behandlingen för den dubbel dos per gång av ett ivermektin preparat och det ska ges två gånger med 14 dagars mellanrum.

hej, har suttit och läst lite nu, och de kan nog stämma att de är mask hon har och inte eksem.
vissa mask sorter kan orsaka håravfall och klåda i man och svans. tur att vi skall ta prover i morgon så vi får reda på vad de kan vara. håller tummarna att de är mask, så hon slipper allt kliande, och att de inte är eksem.

Springmask (oxyuris equi)
Förekomst:
Grågulvita maskar som är 1-10 cm långa. Förekommer främst på vuxna hästar där de vuxna parasiterna lever i hästens tarm. Honorna lägger sina ägg runt analöppningen vilket ger klåda. Symtom:
Mer eller mindre kraftig klåda som ger hudskador och håravfall.
Avmaskning:
Vid uppvisat behov med ivermektin (ex. Bimectin) eller moxidektin (Cydectin).

Nackbandmask (Onchocerca spp.)
Förekomst:
En flera centimeter lång hårtunn mask. Den vuxna masken lever i senor och ligament framförallt i nackbandet. Larverna (mikrofilarier) går via lymfan och sprids till andra hästar via knott.
Symtom:
Vid stor förekomst av mikrofilarier kan hudreaktioner uppstå. Vuxna maskar kan orsaka klåda i hals- och nackregionen samt svullnader och förtjockningar av senor.
Avmaskning:
Vid uppvisat behov med ivermektin (ex. Bimectin) eller moxidektin (Cydectin).

STYNGFLUGELARVER (Gasterophilus spp.)

Men det är rätt vanligt att hollandsuppfödningar inte träffar svenska svidknott och därför får eksem något år efter import. Drabbar tex shetlandsponnyer.

Tyvärr är den vanligaste orsaken till något som ser ut som sommareksem just sommareksem :crazy:

Skulle inte avla på hästen om det visar sig vara eksem som inte orsakats av mask. Alla sjukdomar man troligtvis kan få nedärvt till fölen kasserar i mina ögon för avel.

Tyvärr även vanligt bland Islandshästar.

Fölen förtjänar ett bättre liv än ett liv med eksem!

Bara en fråga, det är inte solen hon reagerar på?

Liknande trådar

S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 465
Senast: Simply me
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 697
Senast: Jaag
·
P
Avel Hejsan! Köpte i Oktober 2008 ett sto import från Holland med holländskt pass.. jag har nu lite frågor kring passet då jag inte förstår...
Svar
11
· Visningar
2 855
Senast: pikoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka