Avla på dött sto?

Sv: Avla på dött sto?

Ägg vet jag inte men embryon går att frysa. Vet inte hur de gör i Sverige men i Tyskland tar man ut embryot, fryser ned det och skickar "på förvaring" till ett center i Holland (tror jag det var).

Väl där kan embryot ligga nedfryst länge i väntan på att tinas upp och placeras i mottagarstoet.

Ägg vet jag inte men embryon går att frysa. Vet inte hur de gör i Sverige men i Tyskland tar man ut embryot, fryser ned det och skickar "på förvaring" till ett center i Holland (tror jag det var).

Väl där kan embryot ligga nedfryst länge i väntan på att tinas upp och placeras i mottagarstoet.

Läskigt :crazy:

Puttar upp lite. vet du vad det kostar?

Det är nog rätt dyrt, kostade inte flippans embryotransfer runt 100 000 kr? Sen om det ska ligga nedfryst också så blir det nog ännu dyrare :crazy:

Jag själv gillar inte tanken på att kunna få kanske 100 föl efter samma sto och äben klona hästar. Tycker det börjar gå för långt! :mad:

Fast det kan ju finnas andra anledningar. Pga skada kanske inte stoet kan bära ett föl en hel dräktighet. T.ex.

Men att frysa embryon går ju inte att jämföra med kloning tycker jag! Det är ju något som görs även bland människor som genomgår provrörsbefruktning. Där befruktas många ägg åt gången och de som inte används direkt kan frysas och sedan återföras vid något annat tillfälle (så mamman slipper genomgå en lång och jobbig hormonbahandling). Dock är gränsen för tillåten frystid 5 år enligt socialstyrelsens regler. Liten parentes men det är inte SÅ konstigt som det kanske låter. :)

Jo det är sant, de fall jag har hört om är till mesta del väldigt framgångsrika ston som de gör det på, och det är ju bra i sig att det är riktigt bra individer det blir fler än normalt av. Men själva charmen och spänningen försvinner tycker jag. :(

Precis. Tyvärr finns det väl alltid folk som missbrukar sånt här, men det kan ju medföra en hel del bra också.

Jaha. då är det väl bara att ge upp......... :cry:

Kan inte ditt sto bära fram ett föl altså? Eftersom du vill frysa in ägg från henne.?

Varför inte kunna få 100 avkommor efter ett och samma sto om det är bra när man kan få tusentals efter en och samma hingst?

Men altså, om man befruktar ägg och sedan fryser embryona så blir ju de ev fölen syskon. De får altså inte alls samma genuppsättning som vid kloning. De blir altså inte mer lika än vad fölen blir om man betäcker med samma hingst flera år i rad.

Nu är jag ganska säker på att detta är väldigt sällsynt på hästar. Det handlar i så fall om stora pengar. Men som sagt vid provrörsbefruktning hos männskor är det vanligt och barnen blir inte mer lika än syskon eller tvåäggstvillingar.

Så att spänningen försvinner förstår jag inte riktigt?

Sen tror jag inte det är något som kommer att bli vanligt bland hästar heller. Människor hormonbehandlar man för att få ut många ägg på en gång och det ligger långt tids dyr forskning bakom. Tror det är svårt att få det samma för hästar.

Jag hade tänkt att göra ET på mitt sto i år o då hde jag skickat ned henne till ett ställe iHolland tror jag det var. Det kostade endast 30000 kr för 3 försök. En flashing tror jag det heter. Det kan bli 3 föl o det kan bli inget. Keros tror jag de heter. De tar alltså ut 3 befruktade ägg för de pengarna om de nu blir befruktade o håller dessutom med mottagarston för de pengarna.

Corland o Indoctro finns färskt att tillgå o säkert några till för ca 9000 kr.

Orkade bara ej ta tag i det hela.... man kan sälja sedan om man vil på speciella auktioner.

Stona kan stå kvar o stona kan tas hem. Man bet då en deposition som man sedan får tillbaka.

Jag skulle gärna frysa ned embryo till senare då jag har ett bra sto o hon är 16...om hennes avkommor blir lyckade o man hittar en bra match. Undrar var man kan gör det!

Men om det bara är charmen och spänningen det handlar om, så kan du ju inte ha något emot att andra gör det????????

kan och kan. hon har artros och jag tror inte jag vågar chansa en gång till. hon fick föl i år och ett 05 båda hingstar. vill så gärna ha ett stoföl :grin:

Jag har läst någonstans att man i Sverige inte får använda sperma efter döda hingstar. Stämmer det ?
Om det skulle stämma, varför skulle man isf få ta föl efter ett dött sto ?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Freazer
·
Avel Travavelshingsten One Too Many har fått somna in. Ägarna hänvisar till djurskyddsskäl efter att han tyvärr drabbats av diabetes.
Svar
2
· Visningar
512
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka