Avla på älsklingshästen

Hon ska inte avlas på. Det får stanna vid en söt och nostalisk tanke om att få en generation nr 3 och hur den fölungen blivit om möjligt ännu vackrare och ännu mer underbar. Dels är hästen inte lämplig som mor och dels är jag absolut inte lämplig som uppfödare. Jag tog mig vatten över huvudet redan då jag köpte den häst jag har och tror mig inte kunna uppfostra och utbilda ett föl och en unghäst på ett bra sätt.

okai.. jo anledningen till osäkerheten på att avla på korsningar är att jag fick höra en skräckhistoria om en som hade en fin korsning mellan ardenner och någon annnan ras, så när hon valde en halvblodshingst fick fölet helt plötsligt halvblodsbakdel och halvblodsframben och ardennerbog-hals och huvud, avlivades vid 2 års ålder pga att frmabenen inte orkade med tyngden.. :cry:

Jag ställer mig alltid helt frågande till de som korsar två raser som är totalt olika varann och tror sig få ett perfekt mittemellan. Kanske kan man få det, men riskerna måste vara stora? Vet en tjej som gång på gång försökte få sin nordsvensk, en tung sådan, dräktig med en arab! Det tog sig aldrig, men om nordsvensken nu var så helt fel gällande den exteriör ägaren ville ha så borde hon ju ändå köpt sig en arab eller något liknande?

När jag drömmer om min pållas fantastiska föl så hade jag i så fall valt att korsa henne med en lipizzaner av samma familj som hennes far var. Även om hennes mamma var väldigt liten så är mammans släktingar betydligt större och kraftigare så det finns inte bara små hästar att brås på när man ser på varmblodssidan.

Vet inte om bilden syns, men visst är hon fin :love: (tycker matte för hon är en riktig, riktig älsklingshäst)
[bild]http://us.f1.yahoofs.com/users/4c1f69ee/bc/9acf/__sr_/3dfb.jpg?ph_E9FBBDZLepsuR[/bild]

jo.. ibland undrar man vart vissa vill komma.. själv skulle jag inte vilja korsa raser sådär extremt.. men att få fram lite tygre tävlingshästar/lite lättare kallblod skulle vara kul..
tänker mest då på russ/fjording och halvblod/fjording.. älskar färgen men man måste juh kolla på stammen hur föräldrar och nästa generation ser ut..

Hon va mäkta fin hästen din :love: ser ut som av avkomma till mina två ridskolefaoriter Lippizanervalack och ett grått kantigt korsningssto.. Hon hade Hilmas rygg och hals men Flippens huvud.. underbart fin häst, jag är så avundsjuk på dig.. :crazy:

Jo, halsen är väl ganska varmblodig. Lite för lång och smal för det stora huvudet. Annars är hon mattes älskling och det känns som det vore i går som jag första gången inspekterade henne som fuktig och nyfödd, såg ut som en liten svart älgkalv. :love:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka