Avla på älsklingshästen

mian1

Trådstartare
Det är nog ganska många stoägare som nån gång funderar på att ta föl efter sin älsklingshäst. Och många som gör det. Antingen för att det är sött med eget föl eller för att man vill ha föl just efter sitt favoritsto. Oavsett stoets ras, stam osv.
Dessutom är det väl just dessa älsklingshästföl som blir till korsningar, i vissa fall ganska fantasifulla sådana.

Vad ska man egentligen tänka om man nu bestämt sig att man ändå vill ha ett föl efter sitt älsklingssto?
Val av hingst, om man t.ex. har en ridtravare, en korsning eller en häst man vill ha ett föl efter där man önskar en annorlunda exteriör (större, smäckrare osv)? Vad ska man tänka på vid hingstval om man vill korsa sitt sto med en hingst av en annan ras?
Vad för ston ska man absolut undvika att avla på?

Jag la inte in tråden för att jag själv ska avla på mitt korsningssto eller uppmuntra till blandrasavel på mindre lämpliga ston utan för att det ju är många som gör det och kanske hade nån form av vägledning gjort resultaten mindre illa? Och så tycker jag det självklart är intressant.

Lägg gärna med ett prisexempel på vad fölet beräknas kosta, betäckning + första levnadsåret och vilka förutsättningar man bör ha med stall, hagar etc. för att kunna hålla sto med föl.

det man bör tänka på är väl i första hand att försöka stödja upp stoets mindre bra egenskaper och ev exteriöra fel..
dvs till ett sto med hetsigt humör(man älskar dem ändå trots "lynnesfel") bör man välja en hingst som vanligtvis ger lugna avkommor..
samma sak med exteriöra fel, kort hals motverkas med lång hals..

det kan slå fel men man bör tänka litegrann i dom banorna.. att ha ett låghalsat sto med lång rygg och hetsigt humör bör inte betäckas med en hingst med samma egenskaper.. så plussar man bara ihop det och fölet blir även det långhalsat, långryggat och hetsigt, om inte ännu mera än stoet..

Med hundar har jag fårr lära mig motsatt gällande exteriören. Att en hund med lång nos korsad med en hund med kort nos ger valpar med antingen lång eller kort nos - inte mittemellan.Fast hästar kanske är annorlunda?

Vad är viktigast att tänka på - exteriör eller mentalitet? Vad blir sämst resultat om det slår fel?

Något som jag har märkt är att folk ofta glömmer hovarna - dvs. att titta på stoets och hingstens hovar. För många gånger har jag sett ston med små hovar som blivit betäckta med hingstar som även de haft små, nätta hovar (jag talar om halvblod).

Man ska inte avla på dåliga individer, olämplig ras eller över huvudtaget ston som inte tillför aveln någonting.

jo men då borde väl korsningsavel med hundar vara så att om man har en pudelhanne och en schäfertik så blir ungarna antingen pudlar eller schäfrar.. eller?

men är det alltid genetiskt??
jag hde ett treårssto inlämnat i träning, hon var 164(travare) fick hem henne gaffekbandsskadad och då hade hon 1:or på fötterna :crazy:
efter drygt ett halvår hade hon 3:or o 4:or istället, hästen hade varit trångskodd ända sen hon var 1,5 :mad:

Har man riktig otur så får man ju det sämsta hos båda individerna ! Dålig exteriör och dåligt temperament !

Jag tror att skall man ha en chans att buskavla åt sig själv så måste man först och främst vara väldigt medveten om vad det är man vill ha och vilka "avvikelser" man kan tolerera. Sen tror jag att man behöver använda ett hingst som är så "nära" stoet som möjligt, har man en korsning så använd en av de raser som redan finns i hästen

Så långt tänkte jag inte :o Just då funderade jag nog över avel på hundar av samma ras.

Men den som har ett älsklingssto ser säkert ofta den som att den tillför något för aveln eller i alla fall för ägaren själv. Den egna hästen är ju alltid finast och ibland är det väl svårt att tänka kritiskt? Finns det något konkret på vad för ston som är direkt olämpliga?

Tror inte det finns nåt direkt konkret, kanske då att alla i hela "trädet" varit riktiga lusar eller dåliga individer...

Jag hade en gång ett treårs sto hemma som var halt, hon såg ut som ett världskrig i bena :crazy:..skev överallt, pararellförskjuten, krokhasig och naturligtvis ohållbar...men förövrigt trevlig :D

Ägaren sa då att han skulle ta henne till avel...Hej p hå tänkte jag, men gubben hade även några godkända avelshingstar, hade fött upp stoet själv och även mamman till stoet...han var väl medveten om hennes brister, men sa att det måste ha varit nåt som hänt i fosterläget(hästen hade legat fel) för ingen annan har någonsin sett ut som henne i hela släkten....

Nåväl...hennes första avkomma var ett sto som var med i alla årgångslopp( alltså toppen av årskullen) så man ska aldrig säga aldrig....en del vet vad dom gör fast man tycker det är stolligt :D

kort hals motverkas med lång hals
Nej, inte precis. Om nu inte lång hals är vad man vill ha. Farligt att skriva sån jämförelse, det är många som tar och överför direkt "jaha, lång rygg på stoet, då tar jag en hingst med kort rygg" när man försöker få en häst med lagom rygg, men generna har ju bara lång eller kort att välja på.

Nej, det är absolut inte alltid genetiskt. Däremot skoddes två av hästarna som jag såg av en erkänt duktig hovslagare som även var verksam vid en klinik (så jag hoppas att han kunde sina saker).

Men när jag ser en häst med dålig hovkvalité, trots regelbunden hovvård och balanserat foderintag, blir jag förvånad att ägaren vill avla på denna häst utan att ens fundera över "hovfrågan". Det är ju inte säkert att avkomman till en sådan häst kommer att få dåliga hovar, på samma sätt kan ju en häst med bra hovar få en avkomma med "dåliga" hovar, men jag hade nog inte avlat i en sådan situation.

Men frågan om hovar och ärftlighet är mycket intressant.

Det är nog mer vanligt med trångskodda hästar, än att de har nätta hovar sen födseln. ;)

Jag tog föl på älsklingen, hon är ett fullblodssto krubbitare, lågställd med lågt ansatt hals, öppen i bålen med dåliga hovar (tunna väggar och låga trakter).Har mkt bra skritt ,skaplig trav och gallop (utvecklingsbara),bra ben och ett underbart temprament, arbetsvillig och gudasnäll.
Jag letade efter en högrest hingst med bra hovar och trevligt temprament och bra gångarter och ridegenskaper.
Valet föll på PRE hingsten Efficaz och jag fick allt jag önskade en skimmel hingst med ett underbart sätt med PRE typ fast lite ädlare, mkt bra hovar. Han är tre nu och avlades fram för eget bruk endast. Han är den ultimata familje hästen, älskar att bära på min 11/2 åriga dotter och går gärna med henne i snöret. Det är meningen att han skall köras och ridas in också. Jag tror att PRE rasen är bra att korsa med för den är ganska homogen i typen och är avlad för ridning i många hundra år. Jag är väldigt nöjd.
Mamman har väl inte den ultimata exteriören för hbl avel så jag har skaffat ett annat sto till det. Hon tycker inte att mamma livet är så kul heller så hon får gå här och vara lite halv pensionär. :)

Jag tycker att min korsning också är helt underbar. Även om jag köpt henne och hon inte är "min produkt" så var hennes mamma min älsklingshäst (varmblodstravare, 148 cm hög och smäcker). Hon korsades med normalstor lipizzaner och fölet blev en storvuxen flugskimmel. Jag skulle gärna ha ett föl efter henne av nostalgiska skäl, men blir det ett föl så får hon nog adoptera :crazy:

det man ska vara försiktig med är juh mest vilka reser din häst är korsad mellan, (läste varmblodstravare och lippizaner)
då måste du tänka på att fölet antingen kan se ut som en varmblodig travare eller som en lippizaner.. korsar du med arab så kan den får arabhals och lippizanerhuvud..

korsningar kan vara svårt att avla på.. mellan två renrasiga kan fölet bli bra, men med en korsningsförälder är det som rysk roulette..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka