Avkommor efter Riccione, Rubin Royal och BH Romantic

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Chania
  • Startdatum Startdatum
C

Chania

Hej!
Nu börjar det bli dags att på allvar fundera över årets kommande hingstval.
Är det någon som har eller känner till avkommor efter Riccione, Rubin Royal och BH Romantic?
Det vore så roligt att få veta vad dessa hingstar lämnat i Sverige och på vilka ston.
Letar efter en hingst av flott fin typ med trevligt tempérament, hög ridbarhet och fina rörelser gärna med ett extra plus för galoppen och kan den dessutom hoppa hyfsat så är det ju bonus även om det är en avkomma för dressyr som är det primära.

Jätte tacksamm för svar och kanske fler förslag. Stoet som skall betäckas är ett AB prem. sto från Danmark av fin högställd typ 166cm mkh e. Seewind-Schwarm-Orlando (75% trakhenare 25% oldenburgare), hon har tidigare gått 2:a i danska breedersfinalen i dressyr och 4:a i NM för 6 åringar. Stoet har också samma moder (EDS sto) som Hillary Clinton som tävlat unghäst VM och gått World Cup i dressyr (e. Heslegaardens Louis).
Stoet har tidigare en avkomma efter HH som vi är mycket nöjda med och ska föla till midsommar med DP.

Sv: Avkommor efter Riccione, Rubin Royal och BH Romantic

Oj, vilket fint sto du har! Avis... ;) Älskar trakehnare, som alla vet redan. :love:

Jag har en liten valack f. 05 efter Riccione som är helt fantastisk. Mkt bra möderne också, Master stolinje. Det som är allra bäst med denna individ är hans positiva utstrålning och livsglädje. Han påminner mycket om Richfield i temperamentet så som SG har beskrivit honom, så jag tror att det kommer från Riccione.

Det är den sortens häst som springer in i transporten, gnäggar när man kommer och tar alla chanser att showa för publik! :love: Han är inte alls stor, mamman var bara 160, men han har en hållning som en hingst, med Ricciones hals och liggande, djupa bogar. Vackert huvud och mycket välbyggd i övrigt.

Mycket bra skritt - lång och vägvinnande som ett regn - samt härlig, mjuk galopp. Trav med knälyft och bra takt. Han blir en pärla när han är färdig, helt klart. Bedömd 8-or på gångarterna som föl, men han kan bättre än så, jag skulle gissa att de ligger på 8,5 i snitt.

Don Romantic vet jag ger mycket fina hästar. Har lämnat ypperligt på svenska ston. Avkommorna blir korrekta, rör sig utmärkt och får bra hållning och resning. Tyvärr verkar alla bli fuxar... ;)
Om du går in på Bluehors hemsida har du fölutvärderingen beskriven på den danska sajten. Att korsa trakehner med Donnerhallblod är ofta lyckat. Championfölet förra året i Danmark var tex. e. Don Schufro ue. Schwadroneur.

Summa sumarum tror jag mycket på båda dessa hingstar!

Jag råkar faktiskt just nu ha avkommor efter två av de hingstar Du frågar om just nu..:))

Vårt gammelsto (nu 22 år) e.Maraton-Gaspari är av den lite äldre modellen men med härlig resning. Hon är inte lågställd men heller inte högställd. Hon fick -06 ett stoföl e. BH Don Romantic som nog är det bästa föl hon fått. Hon är INTE fux utan precis som sin mor mörkbrun, med högs strumpor och bläs. Hon har riktigt bra typ, fick en 8 på fölmönstringen pga att hon var lite liten, något som jag inte tycker att hon är idag.
Hon är rörlig och elastisk med bra mekanik. Tyvärr visade hon inte mer än två (2) travsteg på mönstringen så hennes poäng slutade på 46 totalt fördelade 888868. Idag travar hon minst lika bra som de andra gångarterna och galoppen är ännu bättre än vid mönstringen.
Hon såldes direkt vid fölmönstringen och ibland ångrar jag nästan att vi inte behöll henne själva..:))

Vårt hingstföl -06 är e.Rubin Royal-Guinness-Arram och är i alla delar en otroligt positiv överraskning. Stoet är rejält utan att vara tungt. Det är ett klass I sto med mjuk elastisk trav, mycket bra skritt och en något mer låst galopp.
Hingsten fick 47 poäng på mönstring fördelat 888878, där han vid det tillfället pga tillväxt inte kunde visa sin trav. Nu är traven hans absolut bästa gångart och de övriga två ligger kvar på 8:or men traven är nog åtminstone 8,5 om inte en 9:a.
Han är ädel, högställd och med otrolig utstrålning. Han är svart med liten stjärn och är absolut allt vi kunnat önska oss även vad gäller temperamentet. Social och lätthanterlig men också livlig och tuff.
Även detta föl är sålt.

Stoet har tidigare två avkommor som också blivit klass I som föl där en fick 48 poäng och deltog i riksföl. Den avkomman var tre förra året och blev klass I (en poäng från diplom) i båda disciplinerna så nog har stoet bidragit med något i alla fall.

Vi kommer att betäcka om gammelstoet (blir absolut sista fölet) med BH Don Romantic och kommer även att använda Rubin Royal igen men då på ett annat sto.

Lycka till med Ditt hingstval...

Senast ändrad:

Hej!
Tack för svar och vi är så glada för vårat sto.
Jag är själv väldigt intresserad av alla de hingstarna och vem vet kanske kommer det in något nytt i år som kan kännas lockande. Riccione tycker jag har en så härlig typ och stammässigt också väldigt intressant men han har ju nu varit verksam i aveln ett antal år och det hade varit roligt att få höra mera om vad hans avkommor lyckats prestera så här långt. Vore jätte roligt om du kunde maila mej en bild på ditt sto och Riccione avkomman. Är det vanligt att han lämnar små hästar eller ligger det i stoets linjer?
BH Romantic är ju också en fin häst, vet att han lämnar mkt fuxar med bläs och tecken, fast vårat sto har aldrig lämnat fux och ger lite tecken på sin avkomma så vem vet kanske ger stoet inte fuxar och då är ju BH Romantic ändå mera spännande. Det är ju så många faktorer som ska vägas in och till sist måste ju även det praktiska fungera bra med sperma kval. skick osv.

hej har en underbar valack f. 01 efter riccione. han heter Rosenkavalier och är 172 cm. en såån utstrålning och ett underbart temperament. alltid glad och genomsnäll. är så nöjd att jag även köpt hans ettåriga syster nu. jag har hämtat båda själv i tyskland -05 samt -07. han tävlas medelsvår nu och kommer ha kapacitet långt !!

Måste bara tillägga att avkommor efter riccione har en tendens att växa sakta :crazy: men att dom blir ganska stora när dom är klara.:) min var jätteliten som unghäst men har växt efter 5 års ålder till 172
det dröjde ett tag innan min verkade färdig. han var lite valpig i bakkärran och har fortfarande barnasinnet kvar trots att han är 7 år. han är världens goaste och är oersättlig. :love::love:

Richfield på Flyinge är efter Riccione, kolla honom!

Har ett sto f -02 e: Rubin Royal (ue: Wolkenstein II)
Hon är otroligt rörlig och har ett fantastiskt psyke. Hon går som ett klocka på tävlingarna, mycket egen motor utan att bli spänd. Hon är dessutom riktigt bra på att hoppa och är vig som en katt.
Hon är dock något överbyggd och som Grand Prix-häst jag hade nog önskat lite mer galopp.

Liknande trådar

Avel Har funderat på att köpa ett sto till i avel tills nästa år, och ev. så kommer jag få låna kompisens sto nästa säsong. Stoet är E...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Cutie
·
Avel Sitter och klurar på hingst till mitt sto e. Flemmingh-Shogun**-Aderlass. Stina behöver en hingst med en bra överlinje och stark, inte...
Svar
10
· Visningar
1 518
Senast: Retzina
·
Avel Ska betäcka vårt KWPN sto förhoppningsvis på nästa brunst. Problemet är att vi ännu inte valt någon hingst, eller jo, det har vi gjort...
2
Svar
21
· Visningar
2 235
Senast: Spirit
·
Dressyr Ja...nu är jag verkligen helt förvirrad. Det finns så otroligt mycket fina hingstar att välja mellan i år...och beträffande ett av mina...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: Classic-Touch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur