Avkommor efter connemarahingsten JANUS?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _smirnofff_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 765
S

_smirnofff_

Vill höra vad de blivit av dessa. ;)

Hur är hästen temperament?
Olater?
Inriktning hopp eller dressyr?

:bow:

Sv: Avkommor efter connemarahingsten JANUS?

Ingen som har något att säga?

Vad jag förstår så brukar han nedärva ett mkt gott temperament till sina avkommor. Ev olater är nog mer ett uppfostringsproblem än något genetiskt:smirk:

Vill höra vad de blivit av dessa. ;)

Hur är hästen temperament?
Olater?
Inriktning hopp eller dressyr?

:bow:

De flesta är mest inriktade på dressyr. Många kan kanske vara lite envisa när det gäller hoppningen.. :crazy: Men de flesta blir ju mycket fina exteriört och det finns många fina dressyrponnyer efter honom! :)

Ett exempel på en mycket fin avkomma till Janus är min kompis förra häst, Östrahult Avant. En av de vackraste connemarorna jag vet!!! :love:

Jag har själv 2st unghästar efter Janus, båda har mycket stort självförtroende, orädda och väldigt sällskapliga, vilket inte mina andra unghästar har.

Har själv en åring efter Janus, och har träffat flera av hans avkommor. Min egen häst är det absolut snällaste som jag någonsin har träffat, lugn som en filbunke. Kanske lite småkorkad, men inte så det stör. Snygg är hon också. Gemensamt för Janus-barnen är annars att de är just snygga, lugna och snälla. Janus själv är en mycket trevlig hingst, riktigt gentleman och snygg som få. Där talar resultaten för sig själva!

Titta på årets resultat från Connemarariks, där dominerar Janus-blodet i många av klasserna.

Hej!

Min älskling är e Janus. Hon är 160 cm hög och jordens snällaste häst, även om hon- precis som sin mor- kan vara en liten bitch mot andra hästar. Min pärla accepterar allt jag utsätter henne för, hon älskar att åka transport och träffa veterinärer, vi får alltid komplimanger om att hon är så snäll och cool, senast hette det att "alla hästar borde vara som hon".

Men visst har jag fått kämpa med henne också, hon har lätt att ta över och tro att det är hon som bestämmer. Hon kan även sätta sej på dom som tror att dom vet bäst.. (väldigt kul egenskap faktiskt.. tanter som "kan allt" kan varken fånga henne i hagen, sätta på henne grimman eller leda henne till och från stallet). Mot nybörjare och rädda är hon supersnäll, mot dom som kan lite mer ställer hon högre krav.

Ridmässigt har vi tyvärr inte kommit så långt, jag hade tänkt mej dressyr (hon har varit startklar LA), men hon är mästare på att skada sej så mest har vi jobbat med rehabilitering. Hon älskar att hoppa-löshoppad staketet på ca 130 cm i uppförsbacke som 5-åring (ja, hon rymde). Vi håller på att köra in henne och har ännu inte stött på några problem där heller. I skogen går hon fram överallt! (även ner i träsk om bara matte ber henne..)

Hon är helt enkelt en underbar kompis och träningspolare, med mycket eget humör och egna ideer.. Hon kan knyta upp knutar och krypa under shettisstaket. Olater måste väl vara att hon tuggar på täcken om "polaren" inte flyttar sej tillräckligt snabbt, samt att hon hatar att vara inlåst bakom galler. För mej är hon ovärdelig, även om alla andra bara ser en kontantskadad pengakostande jättehamster..

/ Lavinia, som aldrig kommer kunna sälja eller lämna bort pållan, trots att jag gärna vill rida mer.

Okej, men ni som har hästar efter Janus, ska de bli dressyr eller hopphästar?

Jag tror att det kan vara svårt att välja "gren" innan man sett vart det bär med inridning och liknande. Min egen donna är jag nöjd om hon blir en skogsmullehäst. Men måste vi välja gren så blir det dressyr, för hennes hopptalang är lika med noll. Hon ska gå treårstesten så det blir ju spännande med löshoppningen!

Inte något av detta, min kommer att tränas för western, connemaror är fantastiska western hästar.
Men skulle det vissa sig att dom inte passar för detta får man självklart tänka om

Oh yes!
Mycket personlig och nästan omöjlig att inte älska:-).

/ Lavinia.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Någon annan med en avkomma från fina glamourdale? Hur går det för er? Är ni nöjda? Hur är psyket hos dom? Har själv en 6årig...
Svar
2
· Visningar
1 244
Senast: adrikkens
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 217
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• När brukar uppfödare höra av sig?
  • Elmia i helgen
  • Hönstråden II