Sv: Avkommor efter connemarahingsten JANUS?
Hej!
Min älskling är e Janus. Hon är 160 cm hög och jordens snällaste häst, även om hon- precis som sin mor- kan vara en liten bitch mot andra hästar. Min pärla accepterar allt jag utsätter henne för, hon älskar att åka transport och träffa veterinärer, vi får alltid komplimanger om att hon är så snäll och cool, senast hette det att "alla hästar borde vara som hon".
Men visst har jag fått kämpa med henne också, hon har lätt att ta över och tro att det är hon som bestämmer. Hon kan även sätta sej på dom som tror att dom vet bäst.. (väldigt kul egenskap faktiskt.. tanter som "kan allt" kan varken fånga henne i hagen, sätta på henne grimman eller leda henne till och från stallet). Mot nybörjare och rädda är hon supersnäll, mot dom som kan lite mer ställer hon högre krav.
Ridmässigt har vi tyvärr inte kommit så långt, jag hade tänkt mej dressyr (hon har varit startklar LA), men hon är mästare på att skada sej så mest har vi jobbat med rehabilitering. Hon älskar att hoppa-löshoppad staketet på ca 130 cm i uppförsbacke som 5-åring (ja, hon rymde). Vi håller på att köra in henne och har ännu inte stött på några problem där heller. I skogen går hon fram överallt! (även ner i träsk om bara matte ber henne..)
Hon är helt enkelt en underbar kompis och träningspolare, med mycket eget humör och egna ideer.. Hon kan knyta upp knutar och krypa under shettisstaket. Olater måste väl vara att hon tuggar på täcken om "polaren" inte flyttar sej tillräckligt snabbt, samt att hon hatar att vara inlåst bakom galler. För mej är hon ovärdelig, även om alla andra bara ser en kontantskadad pengakostande jättehamster..
/ Lavinia, som aldrig kommer kunna sälja eller lämna bort pållan, trots att jag gärna vill rida mer.