Avkommor efter Cartier & Marwin

Misspersson

Trådstartare
Har gått och köpt mig en ny häst, 4 åring efter Cartier-Marwin.
Nu är jag superintresserad av att veta hur andras avkommor efter Cartier och kanske med Marwin i stammen är, både ridbarhet och i huvudet?
Gärna om ni har mätt hästen med och vet hur stor den är?

Min är superstabil, världens underbaraste psyke verkligen.. Verkar vara väldigt trygg i sig själv, rör sig taktmässigt med stora gångarter och en rejäl benaktivitet i galoppen främst.
Hoppningen får ja återkomma till då vi inte kommit så långt (sent tagen pga storlek).
Han mäter i dagsläget ca 175cm.

Det verkar som Cartier lämnat rejält bra avkommor och vad ja läst mig till ska han väll va väldigt trygg och stabil häst.. Men Marwin har ja haft svårare att läsa mig till, han är ju ändå rätt gammal i stamträden och har funnits länge..
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Har du en så stor Cartierare? :eek: Cartier ligger ju på minus (-0,3 vill jag minnas) på blup, och verkar ge små avkommor! Små med supertemperament, och temperamentet verkar ju din också fått! :)

Jag har just sålt min 2-åring e:Cartier - Drosselbart. Även han har ett helt fantastiskt temperament, "vart han än går" får han beröm för sitt fina temperament! Absolut cool, supersnäll och går att hantera som en gammal läromästare! :love: Och ändå är han både vaken, smart och lättlärd! Han har löshoppats ett par gånger, hoppade gärna, lugnt och med helt ok teknik. Har fått beröm för hur han rör sig också, trots ren hoppstam rör han sig bra.

I allafall så var jag tvungen att sälja min fina Cartierunge, han hade allt jag ville ha hos en häst förutom storleken! :cry:

Så min beskrivning av de Cartierungar jag sett (inklusive min) är små med kanontemperament! Cartier själv har också haft ett utmärkt temperament de gånger jag träffat honom.
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

är det Anart i tredje led?

Jag vet en 5-åring e Cartier-Marwin-Anart som är minst 174 cm hög, väldigt snäll, bra ridbarhet, har tävlat upp till 1.20. Långbent, snygg modell, rör sig bra.

Har träffat på ett par stycken Cartier avkommor, de verkar ha ett bra temperament (iaf de jag har träffat). Har legat på runt 170 cm (förutom den ovan).
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Min syster hade också en stor efter Cartier. Han togs tyvärr bort här tidigare i somras, men var över 1.70 som tvååring.
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Japp, jag tror den du nämner är min grabbs helsyster faktiskt :) Finns bara 3 med exakt samma stam och alla har samma mamma ;) Min är mellanbarnet så de finns en storasyster, den du nämner misstänker ja samt en lillebror :)
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Han är enorm min pojke - och precis som du skriver en toppenhäst så det ska bli verkligen superkul att utveckla denna förmåga! Vi har börjat introducera lite bommar nu så ja ser fram emot hoppningen en aning nu ;) För mig är de dock inte praktiskt med stor häst, ja själv är bara 164cm lång så min grabb på MINST 175cm är egentligen för stor, alldeles för stor hahaha! Tur han är snäll ;) Här nedan är lite bilder på min grabb :D Tror de kan bli en riktig puddig, eller förästen de är han redan ;) Jäkligt lik sin pappa med tycker ja!!

tots4_5232e0bcddf2b3613c169fbb.jpg
tots_5232def59606ee4e59060b1e.jpg
tumme5_5220d8d2e087c352ddb954a1.jpg
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Verkligen en jättefin häst! :)
Dock tycker jag inte han är ett dugg lik Cartier! Faktiskt snäppet snyggare modell än farsgubben! ;)

Vad dumt att du som är kort får en 175:a och jag som är lång får en på 160 cm! Vi kunde ju fått tvärt om ju! :banghead:

Men jag tycker det är så härligt att Cartierungarna generellt är så trevliga! Min lillgosse är ju såld, och på nytt ställe, ny ägare, nytt ridhus osv är han precis lika cool! Och det bästa av allt, lika älskad! :love:
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Oj, vad snygg han är! :)
Har själv ett 3-årigt sto e Cartier-Stanford, nu 165 cm, blir nog 168 cm skulle jag tro. (Mamman är liten, 161 cm, men alla hennes avkommor har blivit stora oavsett hingst). I alla fall, stoet är jättetrevlig att hålla på med. Så lättlärd och klok, trots att hon bara är 3 år. Hon är inte så jättemycket riden ännu, endast i skritt och trav och har nu tagit upp ridningen igen efter sommarbetet. Hon har aldrig gjort någonting när jag ridit, allt verkar så naturligt för henne. (Peppar, peppar) - buset kommer kanske. :D Hon har supertemperament i mina ögon, även om hon kan vara lite försiktig och blyg med nya personer.
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Hahaha ja så dumt de kan bli.. Kul att höra att du tyckte han va snygg!! Ja blir helt till mig varje gång ja ser honom, tänk att ja äger en sån vacker pojke :heart Riktigt nöjd med mitt köp!!
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Ja tror du kommer bli väldigt nöjd med din totto med!!

Här kommer lite dagsfärska bilder på min snygging.. Jag tycker alla borde ha en cartieravkomma, säger de igen - fytusan vilket psyke alltså!! Underbar!! :love:

tumme12_524162709606ee1622d49d36.jpg

tumme8_52416220e087c36723f3a523.jpg

tumme4_524161d5ddf2b34889eb67a8.jpg

tumme3_524161bcddf2b318f0c7e6ae.jpg

tumme14_52416297ddf2b318f0c7e6ba.jpg
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Åhh, verkligen fin! :)

Håller med dig, just med tanke på temperamentet valde jag att betäcka med Cartier, gillar hans temperament! Och efter att ha sett en av Eklundas Cartierungar lugnt knalla in i ett ridhus med runt hundra personer, då var jag ännu mer glad över mitt val!

Men när jag fått mitt föl och det började komma statistik på blup om höjden på Cartierungar och jag såg -0,3, då började jag bli lite gnällig! :banghead:

Ja, ja, jag är i allafall stolt uppfödare till en Cartierare som nya ägaren nära nog dagligen berömmer för hans temperament! :love:
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Vi har en Cartier avkomma i vårt stall han är rätt speciell, verkar inte alls vara som era i temperamentet, han är cool på vissa saker men tuff och bufflig på andra och sen så kan han vara jättekänslig på ytterligare andra saker. Ser alltid sur ut i boxen och på gången. Sur när man spänner gjorden, jättekänslig för täcke av/på. Måste nosa in varje ny människa som ska ta in/ut. Helt cool för vilt och trafik utom cyklar....så han är lite udda minst sagt
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Ja ingen regel utan undantag! ;)

Jag märker rejäl skillnad i temperamentet på mina föl med samma mamma. Båda är trevliga och snälla, men jämför man så går Cartierungen snällt med på allt utan att ifrågasätta medan Cosmeoungen ska ifrågasätta rejält EN gång, sedan gör han snällt det man ber om. Tex så fick han för sig att han inte skulle med in från betet i somras när mamma häst skulle på dräktighetskontroll, han for omkring så det slutade med att han ramlade omkull där i hagen! Nästa gång vi skulle ta in honom, då knallar han snällt med där i grimskaftet! Cartierungen skulle aldrig komma på tanken att fara runt så mycket! :D
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Har ingen erfarenhet av Marwin i stammen, men har två åringar efter Cartier! Deras mammor är dessutom halvsyskon, så det är rätt lika stam..MEN...Cartier-Magini-avkomman är något mindre (inte så förvånande efter som mamman är 1,54), väldigt social, ganska kompakt, kan vara bufflig, men lär sig snabbt, alltid pigg, glad och relativt lugn. Är fux med bukfläck..men det är nog från mammans sida iofs. Inget supersteg - men väldigt spänstig.

Cartier-Ragazzo avkomman är mkt större, men ändå lätt i typen, väldigt snygg, långa ben och har mkt fint och spänstigt steg. Däremot så är han betydligt mer nervös, försiktig och tar mycket lång tid på sig att "lugna ner sig". Han är visserligen social, men det skall vara på hans villkor och han har haft betydligt svårare att vänja sig vid "hanteringen". Jag hoppas att det långa sommarbetet med kompisar och barnvakt (deras stora lugna morbror) har lugnat ned honom något.

Jag vet dock inte hur mycket som kommer från hingsten och vad som kommer från mammorna - för tänker man efter så är de väldigt lika sina respektive mammor i psyket.

Ska stalla in dem nästa vecka och då lär det bli en hel del social träning igen!



Båda kastrerades i april i år, dvs som 10 resp 11 månader.
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Kan med glada miner meddela att jag OCD röntgade min kära totto den 10/10 på Strömsholm och han är fri från OCD. Detta tycker jag är viktigt att poängtera för aveln då man gärna vill ha in bra avelsmaterial som inte nedärver sånt även på sina stora avkommor. Enl veterinären hade han rejält skelett (mkt bra!) och med rätt träning kommer han va en hållbar häst, alltid kul att höra!!
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Liten uppdatering hur det går med Cartieravkomman. Nu räknas han som 5 år iår men är ju sent tagen. I helgen gjorde vi tävlingsdebut och självklart gjorde han det med bravur. Detta år är det ju endast avd B / P&J som gäller :) I helgen kör vi på debut 80cm sen hoppas ja kunna ligga stabil 80-90cm ett tag.. Höjden är inte hans bekymmer ;)
796865390342146
797925283569490
 
Sv: Avkommor efter Cartier & Marwin

Liten uppdatering hur det går med Cartieravkomman. Nu räknas han som 5 år iår men är ju sent tagen. I helgen gjorde vi tävlingsdebut och självklart gjorde han det med bravur. Detta år är det ju endast avd B / P&J som gäller :) I helgen kör vi på debut 80cm sen hoppas ja kunna ligga stabil 80-90cm ett tag.. Höjden är inte hans bekymmer ;)

https://www.facebook.com/4286951871...0.1395153435./796865390342146/?type=3&theater

https://www.facebook.com/4286951871...8695187159170/797925283569490/?type=3&theater

Tog bort lite :) Tycker för övrigt att han liknar Marwin, jättefin :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jaaahaaaaaaaa, så har man fått brev idag där jag ombedsge belägg och frambringa "bevisföring" som styrker att min häst hade det...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp