Cyllene

Trådstartare
Är det bara Flyinge som har betalning vid 16 dagar och vid levande föl?

Om de nu hittar vad som är fel på mitt skadade sto, och vi kan konstatera att det inte är något ärftligt utan orsakat av olycka, finns det en liten liten tanke att betäcka henne.

Men jag känner att jag helt klart vill betala den stora summan vid levande föl då det är första fölet och man inte har en aning om hur det kan gå.

/C

Jag har också bara hittat Flyinge och skulle nog tro att de ensamma om det. Jag tycker de är jättebra med levande fölavgifter men jag kan samtidigt förstå att hingstägarna vill få in sina pengar så fort som möjligt. Det blir en flyinge hingst i år just med tanke på att man får betala vid levande föl. Då hinner man spara undan lite mer pengar och samtidigt blir inte foster/föl försäkringen så dyr.

Ja visst är det ett bra upplägg som många stoägare uppskattar. ;)

Många hingstägare lär ju förlora ston vart år eftersom de envisas med 90 dygnsavgiften.(Jag menar man står ju sej själv närmast...och kan man betala vid levande föl så är ju det alltid ett extra plus i kanten :D).

Tyvärr verkar du ha rätt! På Lövsta Stuteri har man dock valmöjlighet, tex. 90-dagars avgift 5000:- ELLER 6000:- vid levande föl. Något för fler stuterier att ta efter kanske? Tror att många är villiga att betala någon tusenlapp extra när de är "säkra" på att få ett föl, om ni förstår vad jag menar.

Som Poh nämner ovan, så har Gränsbo stuteri levande fölavgift på EN DEL hingstar, men inte alla.

När jag lät betäcka pållan för två år sedan var det flera hingstägare som hade som alternativ att betala levande föl. De flesta av dem hade två alternativ, antingen en 90-dagars avgift på ett lägre belopp, eller ett högre för levande föl.

Tycker det är bra när man kan välja själv. På ett äldre sto kan det å andra sidan finna ett bra skäl till att välja 90-dagars, eftersom det oftast ingår fosterförsäkring i beloppet och man kanske inte får teckna separat fosterförsökring till henne pga ålderna annars. :p

Många arabhingstar har det på detta sätt...D.v.s. typ:
* bokningsavgift (som betals so fort man bestämt sig för att använda just den hingsten)
* språngavgift (som erlägges direkt efter språng eller vid 17:e dygnet)
* levande fölavgift (som erlägges då fölet är 2 eller 9 dygn, lite olika). En del har bara levande fölavgift för stoföl,men många har oavsett vad det blir.

Jag personligen tycker bra om detta alternativ och har så på min hingst...d.v.s. med bokningsavgift, sprängavgift (egentligen är det så att boknings- oh språngavgiften är delad upp, bara för att det inte skall ringa en drös oseriösa stoäagre och "boka" för att sedan inte komma....jodå...de finns!!!).....och sedan då levande fölavgift (som betalas e. 2 dygn eftersomfölet är försäkringsbara då)

Synd att inte fler hingstägare har det så...oavsett ras!

Nej, det finns fler som har det men långt ifrån alla, en del har som någon skrev här tex 5000:- (+moms) på 90 dagar alt 6000:- (+moms) vid levande föl.

Sen ska det tydligen gå att förhandla ganska bra med hingstägare om man har ett bra sto och då ev kunna få de vilkor man vill, beror nog lite på hur bra man är på att förhandla. ;)

För några år sedan när jag skulle betäcka första gången så var jag mest sugen på en hingst, han gick bort eftersom han då hade villkoten ALL betalning på 20 drg, det var jag knappast villig att pröjsa på ett förstagångs sto.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 624
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 215
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar