Avelsverksamma ge mig råd!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Freewoman
  • Startdatum Startdatum
F

Freewoman

Har just fått veta att en specialsträcka på en rallytävling kommer att gå igenom min gård om några dagar. Av olika anledningar som jag inte vill gå in på här har jag inte fått yttra min åsikt om detta innan beslut togs.

Jag har en liten avelsverksamhet med unghästar och nyfödda föl (araber), hagarna ligger utmed vägen och jag kan därför inte ha hästarna ute, med avseende både på att de kan bli skrämda och skena ut eller påkörda av en bil som kör av vägen in i hagen. Ställer jag in dem i stallet som bara liggger några meter från vägen under hela dagen är jag orolig för att stona ska trampa ner fölisen i boxen då bilarna dundrar förbi i minst 100 knyck med avgasknallar (rallybilarna låter ju inte lite precis). Dessutom är jag inte så förtjust i att ställa in hingsten i samma stall som stona som kommer vara i fölbrunst samma helg:(

Jag har ingen annanstans att göra av mina hästar och vet varken ut eller in.
Jag tycker det är synd att förstöra för arrangörerna men det känns ändå som jag måste säga ifrån.

Ni erfarna hästuppfödare hur skulle ni agerat?

Sv: Avelsverksamma ge mig råd!

Jag tycker det är trevligt att folk har nåt fritidsintresse, och skulle gladeligen låtit tävlingen gå av stapeln.
Är stona i brunst, och hingsten i stallet, lär de ha annat att tänka på än att det åker bilar på vägen.

Vad har du för alternativ?

Att ställa in en rallytävling någon dag innan start är väl inte helt lätt.

Ställ in hästarna, häng för fönster om du tror det stör och sätt radion på högsta volym kanske?

Väldigt tråkigt annars, jag hade blivit väldigt orolig!

Jag förstår att arrangörerna har lagt ner ett hårt arbete samt att detta är en stor publiksport som gör livet trevligt för många men det var inte det min fråga gällde.

Den här specialsträckan går i princip genom min gårdsplan (eftersom vägen går där) mellan mitt bostadshus och stallet. Jag kommer att få lov att hålla alla mina katter och hundar instängda under tävlingsdagen och vi själva kan inte förflytta oss någonstans eftersom vägen är avstängd, och vi får inte lov att vistas på den. Men detta kan jag leva med men...min oro är hur de nyförlösta fölstona reagerar och vad som kan hända. Är det någon som har erfarenhet?

Vi har haft Rally-SM intill oss och våra marker.
Hästhagarna gränsar till vägen.

Fungerat jättebra.
Ofta börjar dom med föråkare som sonderar terrängen. Hästarna vänjer sig vid ljudet ganska snabbt.

Har faktist gjort ett litet reportage om hur det såg ut under rallytävlingarna.

Flocken bestod at ett 20 tal ston med föl vid sidan.

Efter rallysträckan hade vi även en flock på 17 ettårshingstar utan problem.

RALLY

AM

Jag har också haft rally på vägarna runt hästarna och min uppfattning är att de inte bryr sig ett dugg. Jag har även haft inbiten rallyåkare till sambo och varit på hundratals rallysträckor där det gått djur intill vägen och jag tror inte att jag någonsin sett ngt djur som varit stressat. Låt dem vara ute och ser de oroliga ut efter några bilar så ställ in dem. Jag tror inte att du behöver oroa dig.

Tack för era svar, och Nafayette -Vilket fint reportage!

Jag har fått så dålig information från tävlingsledningen, jag vet inte hur de har tänkt sig lösa att de praktiskt taget ska speeda rakt igenom gårdsplanen 3 meter från mitt hus, stallet ligger på andra sidan. Det var tävlingsledningen som tyckte att jag skulle ha hästarna inne i stallet, förmodligen för att det är risk för avåkningar i våra kurvor (fram till vårt hus är det en raka sen kommer några kurvor parallellt med hagarna), hästhagarna går tyvärr utmed vägen så hästarna är ganska nära och faktiskt i riskzonen för att bli påkörda av en avåkande bil. Jag tycker det är ok med miljöträning men här känns riskerna för olyckor för stora.

Vi har också haft rally längs med våra hagar. Hästarna har tyckt det varit ganska livat, men rädda har de inte blivit... värre var alla stolparna i hörnan vi har fått slå upp efter att de krashat dem ;) (inte i den hagen där hästarna gick såklart!)
Men förstår att du är orolig

Hästarna kollar på bilar och folk:

PICT6162.jpg

PICT6158.jpg

Går det inte att stängsla bort dem med provisoriskt staket inuti hagen så att de inte kommer så nära vägen ?

Bor kloss intill en 90-väg. Innebär framförallt att MC färdas i betydligt mer.
Ingen häst har forcerat staketet. Mest nyfikna.

Tror ej att det blir problem för dig.

Har faktist gjort ett litet reportage om hur det såg ut under rallytävlingarna.

RALLY

AM

:rofl::bow:

Har aldrig haft hästen uppstallad bredvid rally, men som i inlägget ovan, har hästen blivit miljötränad vad gäller MC-åkare som svischar förbi hagarna varje sommar. Av någon outgrundlig anledning har jag alltid lyckats välja stall utmed MC-stråk, hästarna vänjer sig fort.

Senast ändrad:

HeJ!

Stallet jag står i har motorväg utanför/brevid hagen- hästarna bryr sej inte alls. Jag står precis brevid en halkbana, där däcken tjuter, saker smäller och kraschar- hästarna lyfter inte ens huvudet åt det. Går man förbi så man ser vad som händer gillar dom att titta.

Jag har även haft häst brevid järnväg- inget heller där brydde dom sej. Tittade lite första dagen, men sen var det roligare att äta och leka med kompisarna.

Tyckte rådet om att hängna av hagen så hästarna inte kommer fram till vägen och "kraschkurvorna" var bra.

Lycka till:-)!
/ Lavinia

Tack alla för att jag får dela era erfarenheter.
Jag har också haft mina hästar på olika platser med mycket trafik och alltid arbetat med miljöträning. Dock var det ridhästar och inte unghästar/fölston.

Hade jag vetat om detta i förväg hade jag så klart bett att någon körde här med en rallybil så de fick uppleva det några gånger, vi bor väldigt avskilt och det mesta som händer här är att sopbilen passerar en gång varannan vecka. Den här påtvingade miljöträningen kommer ju att bli väldigt intensiv, men jag tror som ni andra att hästarna mår bättre ute där de kan se och vänja sig, att stänga in dem kan nog göra dem mer oroliga. Tyvärr är min hagar inte så stora och dessutom långsmala efter vägen vilket gör dem inte så lätta att stänga av. En av unghästarna är dessutom en fena på att plocka upp plaststolparna även om jag sätter elbandet högst upp.

Det jag är mest besviken på är att tävlingsledningen inte kommer ut och informerar mig om hur det är tänkt att fungera. Jag har rätt att stoppa tävlingen på just denna sträckan (enligt myndigheterna) men så klart vill jag inte förstöra för dem som tycker detta är en folkfest.

Har just fått veta av kommunen att det är 250 bilar anmälda och målsträckan på denna specialsträcka är den som går igenom min gård. Det är Sveriges största rallytävling som ska passera :(

Du får passa på att sälja kaffe till alla som kommer förbi och tittar :d
Jag tror nog att hästarna har vant sig vid de 5 första bilarna... Men stäng ner dem en bit i hagen från vägen, så känner du dig säkert lugnare.

KL
Om dom nu inte kan vara på stall eller i dina hagar p.g.a. fel plats och unghästar som plockar stolp så finns det bara ett råd kvar:

Släppa dom i någon annans hage under dagen.

Bara att lasta hela rasket och köra iväg till nån kohage?

Nu vet jag inte hur mycket häst du har men vi kan i alla fall frakta ett tiotal märrar med föl från ett bete till ett annat på en liten stund, beroende hur långt dom ska. Oftast är det bara ett par kilometer mellan betena hos oss.

Unghästar får du ju på två och två. Så där går det också undan.
Har du sen några vänner som kan ställa upp med bil och släp så går det ju fort.
AM

Jag tänkte också på det att flytta dem till något annat bete.
Här med våra pluttiga småländska åkerlappar får man forsla runt på pållarna hela sommaren. Det brukar gå väldigt smidigt. Igår körde vi fyra åringar och en gammal valack till bete. Det tog sammanlagt 30 minuter att lasta och köra de tre vändorna.

Jag känner att jag nog hade haft mina inne, ifall de skulle bli skrämda av bilarna/jaga upp varandra så kanske de rusar genom staketet?? Då har man dom plötsligt ute med vägen full av rally bilar.. En tanke bara..
Om de vänjer sig ute så borde de kunna göra det inne med...

Liknande trådar

M
Träning Jag vet inte vad jag ska ta mig till med toss-hästen! Hon försöker sticka för mig när vi rider. Hoppar framför bilar :crazy: Skyggar...
2
Svar
20
· Visningar
2 204
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V