Avelsverksamma ge mig råd!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Freewoman
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avelsverksamma ge mig råd!

Jag känner att jag nog hade haft mina inne, ifall de skulle bli skrämda av bilarna/jaga upp varandra så kanske de rusar genom staketet?? Då har man dom plötsligt ute med vägen full av rally bilar.. En tanke bara..
Om de vänjer sig ute så borde de kunna göra det inne med...

Fast risken är större att märrarna trampar sänder ungarna om dom stressas i boxar.

AM

Kan inte anordnande klubben hjälpa dig om du har ngt bete du kan låna?

Sen kan ju inte jag låta bli att tycka att det är olämpligt att lägga rally precis intill en gård om du nu bara har 3 meter till vägen.
Har du ngn bild på hur hagarna och stallet ligger i rel till vägen?

Finns det inte risk för stenstänk också?

Är det bara jag som tycker att de kan lägga banan någon annanstans ???
Jag skulle inte vilja ha rallybilar vrålandes 3 m från mitt hus med föl o hästar o allt vad det innebär i närheten.Vem betalar om någon blir skadad ?
Och att ha jobb/kostnad med att sätta nytt staket innanför är att begära mycket tycker jag. Då får ju tävlingsledningen stå för det. Jag tycker inte TS ska drabbas varken med arbete eller kostnader för att en tävling ska gå genom hennes gård.Och att garantera att ingen häst blir skrämd av detta går ju inte, man kan bara gissa.

Jag håller med om att det inte känns bra att stänga in dem. Jag har bra hagar, så jag vågade inte ha mina inne under Gudrun! :o
De hade det hur fint som helst ute och hittade en plats där det nästan var stiltje!
Sedan brukar ju rallyklubbar vara hjälpsamma att tex fixa med staket! =)

Fina bilder från ert rally btw!
mvh

Tack alla för ert engagemang och alla goda råd.
Arrangören har varit här och lyssnat på mig. Specialsträckan (där de ibland kan komma upp till 180km enligt arr) är flyttad utanför min gård, de kommer köra igenom men bara i 30km hastighet, det blir en transportsträcka här. Puh, nu kan jag äntligen andas ut, vet inte hur jag hade löst det i annat fall, mina grannar har taggtråd så deras hagar hade inte varit en bra lösning. Nån praktisk hjälp typ stängsling har jag inte heller blivit erbjuden, men nu löser sig allt i allafall:)

Nu är rallyt över och jag har facit. Vilket oljud!

Rallybilar låter olika men väldigt högt. Flera av dem är så maximerade för sporten att de smäller avgassmällar så fort föraren rör gasen. När de kör iväg låter det som rena nyårsaftonen, vissa bilar har elektriska fläktar som surrar väldigt högt, vissa bilar har kört hål på avgasrören eller tappat delar av dessa under rallyt. Dessutom kan man tydligen inte stänga av motorn på dessa trimmade bilar då de står stilla för då kan motorn bli för varm. Förarna sitter med hörselkåpor av förståeliga skäl men när de kliver ur bilarna skriker de till varandra, för att höras över motorbullret. Några är dessutom så kissnödiga att de ställer sig ogenerat och kissar på vår gård mitt framför min familj.

Arrangörerna på denna sträcka har ingen förståelse för att jag har synpunkter på att det står en kö av mullrande bilar förbi min gård i flera timmar, 260 bilar på 4 timmar. Det är inte förrän jag kontaktar tävlingsledningen som de organiserar upp starten på ett bättre sätt.

Mitt nyförlösta sto med sin 10dagars gamla föl, blev väldigt stressad. Oljudet kom från så många oika håll och som sagt decibelen var mycket hög. Hon sprang runt och lät inte den lilla dia. Denna dam har med sitt andra föl utvecklat en väldigt stark föräldrainstinkt, första fölet delade hon glatt med alla och tom glömde bort honom ibland. Vi flyttade henne till vår reservhage, där vi helst inte vill ha föl eftersom vi har vattenhålor där så här års. Vi fick både stängsla och vaka hela eftermiddagen. Ljudet hördes bra ner här också det studsade på något vis och hon blev inte speciellt nöjd med att inte kunna se kompisarna,unghästarna, där uppe. Parallellt med båda hagarna gick vår hingst som pratade med henna, han brydde sig inte det minsta, den coola pappan.

Unghästarna blev också ganska oroliga trots att de går med en veteranherre som tröstade dem.

Hästarna vande inte sig och inte vi heller. När alla åkt hem och det blev tyst och lugnt igen släppte vi ut våra katter som vi fått hålla instängda, gissa hur sura de var..Vi hade alla jätteont i öron och huvud och var dödströtta. Idag njuter vi och hästarna åter av vårt liv.

Aldrig, aldrig mera rally genom vår gård!

Liknande trådar

M
Träning Jag vet inte vad jag ska ta mig till med toss-hästen! Hon försöker sticka för mig när vi rider. Hoppar framför bilar :crazy: Skyggar...
2
Svar
20
· Visningar
2 204
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V