Avelsvärdering, hur går det till?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lillabullen
  • Startdatum Startdatum
L

Lillabullen

Halloj!

Är anmäld till avelsvärderingen i Mullsjö den tredje april med min minishettis, men har aldrig varit på en avelsvärdering, än mindre utställning. :confused: Så nu undrar jag hur det går till, både i ringen och på själva platsen.

Massor av tacksamhet till er som svarar! :D

Sv: Avelsvärdering, hur går det till?

Verkligen ingen som vet?

Kan vara lite olika både från olika platser men också för olika raser. På den tiden (på stenåldern) när jag höll på med shettisar så visade man vid hand och om hingsten blev godkänd skulle visa att den gick att köra/rida.

Idag för vissa raser så visas de både vid hand och lösa för att man ska se alla gångarter och även löshoppning.

När jag läser reglementet på SS:s sida så verkar det som om man inte bedömmer galopp, så då lär man inte visa hästen lös. Här är hela reglementet http://www.shetlandsponny.se/pdf/reglementen/SSSHingstreglemente2011.pdf

Eftersom det är olika från plats till plats kan det vara annorlunda när du ska visa. Men man brukar börja med en ID-kontroll, ev veterinärbesiktning och mätning innan man får gå in i "ringen" och visar hingsten vid hand. Vilket innebär att man efter domaren order både ställer upp den och visar den i skritt och trav. Kan vara god idé att vara i god tid så att man se någon/några tidigare som är inne och visar så ser hur de får göra.

Klädsel vita/ljus byxor och vit skjorta/polo med någon snygg jacka eller tröja över. Viktigt är att man har skor som är bra att springa i för att få fram hästens bästa gång.

Om man ska göra ett bruksprov så brukar det komma efter att man fått hingsten bedömd.

Jag är också anmäld! katalogen kom idag i min brevlåda, om du läser i den så står det en hel del matinyttigt, tex tider när mätningen och ID-koll ska vara, starttid osv osv.

Hingstarna visas i åldersklasser, det börjar med 3-åriga standard kl 9 och sedan går 3-åriga mini efter det, sedan 4-åriga standard osv.

Hingsten skall visas i träns av person över 16 år, och han skall ha nummerlappar på huvudlaget som hignstägaren själv fixar. dessutom skall visaren ha väst med nummer på, som finns att hämta i sekretariatet när du "checkar in" västen kostar 100 kr i deposition som du får tillbaka när du lämnar tillbaka västen. Han får inte vara skodd om han inte är tidigare godkänd. Bruksprov är frivilligt. Träna på att han skall röra sig avslappnat och ledigt jämte dig i både skritt och trav.

Man får nte klippa man eller svans, bara skägget under hakan och tofsar som sticker ut ur öronen, inte innuti öronen.

GLÖM INTE TA MED PASSET!

Vad har han för ålder? Om det inte är precis samtidigt med min så hjälper jag dig gärna! Och fråga på om det är mer du undrar över!

Kan vara lite olika både från olika platser men också för olika raser. På den tiden (på stenåldern) när jag höll på med shettisar så visade man vid hand och om hingsten blev godkänd skulle visa att den gick att köra/rida.
Bruksprovet är numera frivilligt för shetland.
OM man har anmält att man vill göra bruksprov så brukar man få en tid när man ska göra sitt prov.

Det man ska göra är mätning av mankhöjd och skena, sen exteriörbedömning.

De som rekommenderas vidare till central avelsvärdering (sker efter att alla ponnyerna som är anmälda till föruttagning är visade) genomgår en "utökad veterinärundersökning" enligt rasvisa krav. Man undersöker bl.a testiklarnas läge (TRÄNA på det!!), patellan (avseende lateral patellaluxation), rörelser på hårt underlag, lyssnar på hjärtat efter blåsljud och det görs en ögonlysning.

Vid centrala avelsvärderingen visas hingsten exteriört en gång till, då får domarna chansen att dubbelkolla sin bedömning. Sen har domarna möte ett tag innan hingstarna kallas in och får sin kritik, samt då får veta om de blivit godkända eller inte.

Hur gick det för dig?? Var tyvärr tvungen att stryka min gosse, han var halt när vi skulle lasta.... Brunstigt sto i stallet.....typiskt!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 898
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka