Avelsvärde?

T

treat

Jag har lite funderingar angående hur man kan räkna ut (se) avelsvärdet på ett sto. Hur gör man? Och hur läser man av blup? Jag förstår inte så mycket om jag ska vara ärlig :o

Sv: Avelsvärde?

Du kan inte räkna ut utan får titta på stammen och göra en bedömning. Vad har den lämnat? Är den gångbar även idag?

Blup kan man se som en fingervisning, det är mycket som inte räknas med i systemet som fälttävlan och utländska resultat, därför är det inte så tillförlitligt.

Stoet med detta blup hade fem avkommor i svår fälttävlan där tre har varit framgångsrika på högsta internationella nivå. Om man bara skulle gått på blup och kasserat henne för avel så hade vi gått miste om många bra fälttävlanshästar för hon har även framgångsrika barnbarn!
princessfair.png

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka