Avelstips 2008 hopp

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Camzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 446
C

Camzan

Någon som har tips om halvblodshingstar som förärver:

Bra storlek (över 165cm)
Bra galopp
Bra hopp

Har två ädla ston på 160/164 som vi skall betäcka med hopphingstar som helst uppfyller dessa krav, har haft några i åtanke:
Ludwigs champion
Nobel
Corlensky G II (om han blir godkänd)
Aerline H
Camaro M
Fetcher N
Lucky Point
Manhattan
Cagancho
Vad tycker ni, skriv gärna om vad ni vet om förärvning till dessa, helst Camaro M o Aerline H, som inte är jättestora o ganska ädla.

Sv: Avelstips 2008 hopp

Vad är det för stam på dina damer då?

Någon som faller in under alla dina kriterier som inte är, med på din lista är ju Alligator Fontaine..
Egna internationella meriter och avkommor med det samma..

Den ena är ett renrasigt hannoveranarsto e: Westerland-Bergkristall
160cm, bra trav o galopp, meriter inom hopp LA, hoppar mkt bra.

Den andra är ett renrasigt fullblod, 164cm e : Regal Parade- Persian Bold, som har gått löp, hinderlöp och plac. 110 hopp. MKT snygg modell på fullblod, rör sig riktigt bra i trav o galopp och hoppar med fin teknik,(inga hängande knän)

Jag tror att man behöver lägga ett lite mer rejält sto på hannoveranaren för avkomman hon har e Tornesch är ganska liten o späd än så länge, o han e ju inte jättestor o tung han heller.

Såg att ditt fbl sto har samma morfar som mitt.
Funderar på lite samma hingstar som du, men har även börjat kikat på gångartsförärvare..

Jag får nog åka till Gränsbo och räkna ole dole på Nobel eller Bocelli:rofl:..

Mitt sto är ett tio-årigt maiden sto och jag ääär så rådvill..
Trevlig modell, bra storlek och trevl temp, som både rör sig och hoppar o.k.

Försöker bena ut hoppehingstar med bra gång, strl, extriör samt att dom ligger på ett rimligt pris och att jag betalar levande fölavgift.
Hoppas också få hjälp på buke..

Haha, jag har också ett fullblodssto med Persian Bold som morfar. Hon är efter Diaglyphard.

Vill också gärna ha lite tips om hingstar som kan passa så jag kommer att följa tråden. Min häst är 160 hög och ädel, med hyffsade gångarter.

Det finns ju Advokat som står i Halmstad, men jag vet inte alls hur han förärver sig. Men jag kan tänka mig att han passar till fullblod och dessutom är det lev föl avgift på honom har jag för mig.

OT:
Heter xx stoet White Wagtail? Känner ingen stammen och att hon skulle gått hinder nämligen..
Var lite intresserad av att köpa henne förra våren :)
Men det blev aldrig så.

Back to topic, Om du vill ha nåt lite rejälare som gör sig bra med fullblod så kanske gamle Robin Z vore nåt?
Han och fullblod är alltid gångbart, finns ganska mycket hoppblod i din märr om det nu är den jag tror. ;)
Du är han ju dock ganska dyr och jag vet inte hur fertiliteten är på gamla dar.
Annars är jag ju ett stort fan av Looping som så gott som alltid lämnar snygga moderna trevliga avkommor som dessutom är multitalanger oftast.

Till Hannoveranaren har jag inget spontant förslag just nu..

När det gäller Aerline tycker jag att han verkar ge ganska ojämnt. Några avkommor jag sett har varit snygga och eleganta, men alltför många har varit lite kortbenta, mindre hästar av "äldre modell" och inte sett så kul ut. Jag gillar hans stam, men eter att ha sett en del avkommor finns han inte med på "listan" över tänkbara hingstar längre.

Av de du räknar upp tycker jag att Manhattan låter som ett spännande alternativ. Jag har inte sett så många avkommor, men han har ju väldigt fina index. En bekant fick ett Manhattan-föl som kanske var lite grovt, men har du ädla ston kan det säkert passa bra. Det står ju dessutom på hemsidan att han ger stort.

Camaro M har vi själva en avkomma efter som blivit bra, ca 170 cm (ungefär lika stor som sin mamma).

Jag såg Cartier som rids av landslagsryttaren Niklas Jonsson och blev helt förälskad !!!! Han var vacker och lätt, super rörlig och dessutom verkar han otroligt sansad och vänlig, jag ska helt klart seminera mitt sto med honom i år LO

JAA, det är White Wagtail vi pratar om! =) Vilken underbar häst. Har inga ord för lynne, gångarter, exteriör -för o vara fullblod. Men hon har allt jag vill ha på ett sto. Har väl eg bestämt mig ganska så mkt för Aerline H då hans stam talar för sig själv men hingstvisningarna har inte varit än, så man vet aldrig.
Berätta mer om varför du skulle köpa WW o ditt mål med henne o vad du vet om stammen, ghade varit super o höra mer då jag inte kan ett dugg om fullblodsstam.

jag har oxå titttat på honom, men inte sett honom live, men hur ser han ut i benen, enl bed.?

Jag var tyvärr aldrig och tittade på henne, hade bil problem och skadad häst så det blev inte av när det var bestämt och sen hittade jag ett annat sto som jag fann mer intressant.

Men jag var intresserad av henne för att hon gått bra på banan spec eftersom hon gått hinderlöp. Dessutom har hon löp på medel och långa distanser vilket är dett stort + när man avlar fälttävlans hästar som jag gör.
Dessutom är hon relativt stor och fått korrekta fina föl innan. Lätt att få dräktig osv.
Hinner inte dra så mycket av stammen nu men tex Mr Prospector som hon har finns bakom en hel del bra hopphästar och framför allt FT. Han finns även bakom Eighty Eight Keys tex.

Det finns en hel del trådar här på avel om just fullblodens blodslinjer, sök i dom så hittar du massor av intressant information.
Det går även att söka på hingstarna i WW härstammning direkt i dom trådarna om man inte vill/orkar läsa hela.. :idea:

Kul att du är så nöjd med henne! :)

Jag är inte ett dugg förtjust i Aerline och skulle aldrig lagt honom på nåt av mina xx-ston. Men jag gillar inte hingsten och tror inte på honom som FT-pappa så har du annan inriktning och gillar honom så why not.

Kollade på Prestige VDL o hans index o gillade ju hingsten skarpt, ffa för att galoppen var så underbar! En dressyrhingst med bra hoppsiffror......någon som har avkommor efter Prestige ???

O åsikter om L Champion tas tacksamt emot....

(Tack för svar, Quick star =) )

Liknande trådar

P
Avel Funderar lite på att betäcka mitt sto. Vill gärna ha lite tips på passande hingstar. Lite om stoet. e: Artist ue: Robin z -...
2
Svar
35
· Visningar
3 142
Senast: Prestige_
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 678
Senast: SeagirlM
·
Avel Sist jag skulle till att betäcka kom det lite annat emellan och sedan rullade träning och tävling på så bra att jag kom av mig i några...
2
Svar
21
· Visningar
2 197
Senast: fia-lisa
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 786
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka