Avelssto som "strandar"...

Sv: Avelssto som "strandar"...

Men kan jag verkligen gå emot hästägarens mer än uttryckliga önskan att hästen ska föla inne? Jag ringde ju och berättade incidenten och sa att jag hade för avsikt att låta henne föla ute då ägaren slog bakut.
Det är ett problem men då tycker jag att du ska skriva (OBS! det är viktigt att det är skriftligt vid en eventuell tvist) ihop något som ägaren får skriva på. Skriv något likannde:
"X anser att stoet N ska föla ute då det pga att hästen har svårt att resa sig inne medför stora risker för sto och föl. Ägaren Y motsätter sig detta. Om X ska låta N föla inne så är Y fullständigt ansvarig för alla skador som kan uppstå pga detta." Underteckna med datum och låt ägaren underteckna.
Trist när folk inte vill förstå att hästar inte dör av mörker.

OBS! Det är viktigt att det är skriftligt annars står ord mot ord vid en konflikt.

Senast ändrad:

Mycket intressant tråd!

Jag ser dock 2 ytterligare sätt att gå:

1. Säg att det är ok om hon fölar inne om de fixar fram en gummimatta innan, om inte så gör du som föreslagits, frånsäger dig ansvaret, eller konstaterar att då fölar hon ute.

2. ring veterinär förklara läget, se vad de rekomenderar (troligtvis utomhus fölning) och ring sedan ägaren och tala om att veterinären har sagt att vi måste göra si eller så. Det är nog få ägare som borde gå emot veterinärordination och se till att hon kan ringa veterinären med! Väljer hon att göra det, som sagt frånsäg dig ansvaret!

Rapportera hur det går och lycka till!

Och håller med om att man måste rapportera allt till ägaren om man har andras djur!:bow:

NU! 17 dagar efter utsatt tid fölade hon. Jag lyckades faktiskt övertyga ägaren om att låta henne föla på lösdriften och hon valde att lägga sig i ligghallen. Jag tror att faktumet att hon gick över så lång tid och att det samtidigt hann bli varmare, var det som till slut fick ägaren att ge med sig...
Allt har gått fint, ett stoföl har kommit till världen. Tusen tack för alla råd och synpunkter, de kommer bäras med inför kommande avtal.
:bump:

Härligt!! :bump:

Tycker stoägaren ska vara mycket glad över att få ha sin häst hos dig!! :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka