Avelssto som magrar av - men fet fölunge

wrangler

Trådstartare
Har ett sto med föl vid sidan född 2 maj. Stoet tunnar ur men problemet är att fölungen bara blir tjockare och tjockare! Hon är rätt upp FET nu och jag är livrädd för att hon ska ränna iväg alldeles för fort i växten.

Dom går just nu på bete och stödfodras men hur mycket vågar man ösa i ett sto när allt verkar gå rakt igenom till fölet? Vad gör man? Jag har aldrig haft ett sto som släpper igenom så mkt innan, lite brukar dom ju ta åt sig själva -iallfall mina. Tunna avelsston har jag då aldrig haft! :(

Tidig avvänjning är just nu det enda jag kan komma på men det är ju ändå några månader kvar...

Det är stoets första föl (och sista hos mig). Vill inte ha ett benrangel i hagen! :crazy:

Sv: Avelssto som magrar av - men fet fölunge

Fy det låter knöligt.. Jag vet inte hur man kan gå tillväga, det låter ju konstigt att hon inte skulle ta någonting själv, men jag kan fråga stallägaren när jag kommer ut idag om hon har något förslag, hon är veterinär.

Jag hade ett sånt sto för många år sen, en travare. Jag vräkte på foder till stoet...massor...När fölet var 4 månader delade jag på dom nattetid och så fick dom gå tillsammans dagtid...funkade utmärkt och stoet kunde ladda lite åt sig själv också. Dom stod boxgrannar och stoet kunde nå fölet på andra sidan så det var lugnt från dag 1. Det är attan så jobbigt när stona vräker allt till ungarna, knappt man vågar släppa ut dom så folk ser :o

Ja ett jäkla dilemma!

Har tänkt sära på dom nattetid när fölis är 4 månader, o hoppas att hon kan tillgodogöra sig maten lite själv då. O att hon inte försvinner innan dess :crazy:

Kanske överdirver något men det går så fort utför när dom börjar tunna ur. O å andra sidan går det fort åt andra hållet med den jäkla fölungen!

Ja fråga gärna.

Jag har frågat mina veterinärer också men dom menar bara att en del ston är såna, o det vet jag ju men jag har aldrig haft nån :o O feta fölungar vet jag inte om jag är så förjust i heller!

Jag har lite samma problem, ju mer jag matar stoet ju mer växer fölet... Inte helt lätt. Lyckligtvis är det inga problem med upprättade kotor etc. än, så jag fodrar stoet, kollar fölets ben och hoppas att det duger..
/U

Åh, jag hade samma problem med ett sto för några år sedan. Det känns verkligen som ett dilemma. Drar man ner på fodret blir ju stoet ett benrangel och det är ju knappast bra för varken henne eller fölet. Fortsätter man fodra på som aldrig förr så blir ju fölet fetare och fetare, min såg ut som en liten broiler vid 4 månaders ålder.

Jag fortsatte att fodra på stoet allt jag kunde och så fick fölet gå med stoet som vanligt. Det gjorde mig ingenting tyckte jag. Idag är "broilern" en relativt tunn och lätt 5-årig valack som tävlas i hoppning. Han avvandes när han var 7 månader gammal. Tyckte faktiskt att han inte gick upp så mycket mer efter han var 5 månader någonting. Jag hade tänkt att avvänja tidigare, men det liksom jämnade ut sig vid 5 månader. Han var ju fortfarande stor och fet, men stoet tog sig bättre då.

kl

Jag har samma dilemma, lilltösen är numer riktigt rejäl men mamma behöver sin lusern för att inte bli alldeles för tunn..

Problemet med quarter/paintföl som jag har är att dom föds broilers och har väldigt lätt för att dra iväg för fort i växten, med upprätade kotor osv som följd. Något man iof gillar i USA men som ju inte är så super för hästen :grin:

Jag fodrar på med lucern, lite soja o olja nu och kommer sära på dom nattetid ganska tidigt känner jag, o hoppas att hon behåller lite näring då.... Hoppas hoppas...

Senast ändrad:

kl

Det enklaste sättet att slippa sådana här problem är att ha ston med föl på ordentliga beten. Välgödda och parasitfria vallar.
Då håller sig mammorna i bra skick.

Nu har inte alla tillgång till sådana i sin närhet med mitt råd är att då leta lite runtomkring.

AM

Nu har jag frågat.

Hon säger att det bara är att ösa på med foder så att stoet mår bra, även om du särar på dem tidvis tidigare så tar fölet igen det under den tid det går tillsammans så det skulle inte göra varken till eller från enligt henne.

Som många andra redan sagt - fodra på stoet du. Alltid fastnar det något litet på henne!

Men enda sättet att verkligen råda bot på det är att börja fodra fölungen så fort det är möjligt. Ju mer den äter själv, desto mindre behöver den ta från stoet.

Så mitt råd är att så tidigt det är möjligt fodra fölet i egen krubba. Bra bete är också en del i det. Har de väldigt bra bete (det ska sto med föl ha ;) ) så betar fölet och behöver då allt mindre från morsan sin.

I allra värsta fall får man vänja av något tidigare än man tänkt. Fast helst ska de ju gå med mamma så länge det är möjligt.

Här har vi parasitfritt och gödslat bete MEN torkan gjorde att hon började tappa och då fick vi möta upp med mat..
Jämfört med ifjol då hon tappade på stationen så äter hon väldigt lite extra i år..nollad på träckprov också.
Första gången med gödning och jag tror att det är det som gör den stora skillnaden då hon höll sig jättefin fram tills torkan..
Skulle dock inte vilja kalla henne mager men dotter är rund..

Jo. Visst har du rätt att det har varit torrt i år. Men det var ju i mitten av juni och sen delar av juli.

Vi la ut hö då till märrarna för att dom inte skulle börja tappa vikt och detta trots att dom hade gräs och vissa tog vi in då det var som värst med insekter.

Nu har betena fått fart och vi kan ha dom där plus att ingen har haft viktras.

40433_1502158207334_1635581643_1265021_7263158_n.jpg

40904_1502177967828_1635581643_1265141_628540_n.jpg

40904_1502178007829_1635581643_1265142_7577304_n.jpg

40433_1502158167333_1635581643_1265020_1836259_n.jpg

Bilder tagna idag på märrar som högmjölkar.

(få se om det funkar då dessa kort är från min FB

AM

Det är få förunnat i Sverige att ha sådär fina beten. Tyvärr!

Sen undrar jag varför så många inte gödslar sina beten när det behövs? Eller "toppar" gräset när det blir alldeles för högt och gult? Sköter man sina beten har man ju ett så mycket enklare liv när hästarna går på bete som de klarar sig på.

Problemet att putsa beten kan vara större än vad man tänkt sig.

Gräset växer som f-n maj och juni. Under tiden så har man kanske märra på nån hingststation.

Vore läge då för betesputs men tänk om du SEN får torka??
Då står man utan helt och hållet..

Släpper man på ett oputsat bete så kan det ändå finnas gräs kvar som grott under det långa torra gräset. Betet blir inte bra men bättre än ingenting.

Sådana beten passar inte ston med föl.

Så mitt råd var just att kolla runt omkring om det finns andra som har marker som är bättre.

Men då kommer oftast problem nummer 2.
Stoägarna har separationsångest, vill inte skcka ivägg sitt sto med föl vid sidan och låter henne hellre vara hemma där ägaren har kontroll..till fölmärrens och ungens bekostnad.. ;)

Kan också tillägga att vi innehar inte enorma ytor med mark. Men det vi har försöker vi ta väl hand om. Det som igentligen fattas oss är växelbete.

Håller man på med avel så måste man planera NOGA.
Vi förbereder redan nu marker som dom nya fölen ska gå i. Alltså dom fölen som föds 2011...

Vidare kan jag ändå inte sluta tjata på att märrarna måste ha ett bra späcklager då dom fölar. Dom som har varit i sk. ridhästhull klarar inte alltid en sådan här sommar eller något annat otyg.

Blir det torka så börja fodra INNAN viktraset ens börjar. Sen går det bara nedåt allt eftersom ungen diar mer.

Plan B gott folk ;);)

Efterlyser faktist en bild här på vad man menar med FET fölunge.

AM

Superfina beten!

Vi bor längst ner på södra öland och här är det väldigt känsligt för torka iom att vi har flisan så grunt..bara i byn skiljer det mkt då det ut mot kusten blir bättre jord men där är det givetvis odlat..
Vi har fått återväxt nu i augusti.. nu minns jag inte exakt men hos oss har vi haft torrt i stort hela juli..
Dock är vallen inte omlagd på väldigt länge och flisan ställer till det enligt bönderna jag pratat med.. har en del timotej, raj och klöver kvar men skulle behövt så in nytt plus behövt "luckrat upp" så betet kunde vara bättre ändå..

Men gör vad man kan med det man har till hands, hade varit skönt att ha så fina beten som ni har.

Jaa jag ska ordna bild på min lilla fröken dragster... Fet kallar jag henne eftersom jag inte kan känna revbenen ens om jag trycker..
mammahäst syns på ett mkt dåligt filmklipp också, då kan ni/du se om ni tycker mammahäst är väldigt tunn..

Hagen är också väldigt mkt större bara att de står inne i byn på sandplätten..

Just det där med putsningen är jätteklurigt för som sagt det växer som f..n under våren och markerna håller vatten hemskt dåligt så putsar vi vid fel tillfälle så bränner det sönder och kommer inget nytt alls.. Som ex klippte vi inte gräsmattan på en månad i somras..

Bra bete har dom. Jag har fler ston och har oftast flera föl varje år, detta är det första och enda stoet som tunnat ur för mig.

Om du har ett riktigt bra bete, så måste du "felsöka" henne.

Hon har andra problem.

Definitivt med tanke på att den övriga besättningen är ok.

AM

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Har jag lagen på min sida här? Jag sålde ett avelssto som var dräktig och skrev i kontraktet att fölet efter avvänjning vid 6 månader...
Svar
10
· Visningar
2 377
Senast: Billy
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 900
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka