Avelsplaner 2005?

dimmansstuteri

Trådstartare
Dags att titta framåt mot 2005! Vad har ni för "avelsplaner" det kommande året? Vad väntar ni för föl, vilka hingstar kommer ni att använda, har ni unghästar som skall visas fram på treårstest eller kvalitetsbedömningar? Kanske någon som skall visa fram sin hingst för avelsvärdering? Utställningsplaner för er "ponnyfolk"? Berätta!

Själv väntar jag bara ett New forest-föl 2005, e.Miclas Activ RNF 100 u.ELIT-premierat sto. Hur många ston jag skall betäcka 2005 har jag inte bestämt, men jag har 6 möjliga i dagsläget. :o Gissar att jag kommer att betäcka 4 ston, val av hingst blir inte svårt då samtliga ston passar bra till hingsten jag har här hemma... :D Skall i och för sig visa en son till ovanstående hingst på avelsvärdering till våren, han visades 2003 och gjorde då sitt bruksprov, men godkändes inte enligt rasvisa krav. Nu skall vi prova igen. :D

Vi har två NF-ston f-02 som skall visas på sommarpremiering och treårstest, och eventuellt blir det någon utställning för de två stona som föddes i år, 2004. Lille minihingsten skall visas på utställning och förhoppningsvis ta ett guld till så att jag kan ansöka om SUCH. :D

Ja, det var väl planerna i stora drag, vi får väl se hur det gått i slutet av nästa år... :D

Hlsn Helena

Sv: Avelsplaner 2005?

Väntar inget föl nästa år, eftersom att hon resorberade. Om det blir ombetäckning är inte bestämt till 100 ännu, men skulle det bli så, så är det Bourbon som är den lyckliga.

Busan visades aldrig som treåring då hon ej var färdig. Nu är hon inriden och på utbildning, så det kommer att bli lite små tävlingar för hennes del och till hösten blir det kvaliten.

Vad gäller Lilleman är det absolut inget bestämt. Vi får se vad tiden utvisar.

Mina båda arabston är dräktiga med Satyryk.
Hopplöst att välja hingst till våren. Håller ju gärna på med galopp, och då ligger Sambist eller Santana nära tillhands, speciellt som vi kan seminera med det frysta här på plats.
Dock, ska jag räkna med att sälja avkommorna så väljer jag nog nåt annat, det finns ingen större marknad att sälja unghästar till galopp, och det är ju synd att ta fram såna toppstammade saker om de inte får chansen på banan.

Jadu, nu får man tänka till litegrann.. :p
Mina planer är än så länge inte spikade, men i stora drag som följer:

Blivande treåriga shettisstoet fick ju 41 p på sin första utställning i somras :bow:. Med henne satsar jag på både premiering, där jag naturligtvis hoppas på diplom :D och på utställningar, där två guld kan ge ett diplom OM det nu inte bär sig på premieringen... (för den som undrar - det är en relativt ny regel för shetland, 2 utställningsguld under treårssäsongen gör att man kan ansöka om avelsdiplom). Planen är att hon ska start en del på travet, sen beror det lite på hurdan hennes talang ser ut om hon tävlar fullt ut hela säsongen eller om jag kanske betäcker henne med min egen lille Zeb. (hon är ju faktiskt det enda av mina ston som skulle passa till honom... :crazy: )

Mitt äldsta shettissto fölar i slutet v maj och kommer betäckas om. Med vad vet jag inte. Beror delvis på hur avkomman efter Zeb ser ut - min uppfattning NU är att han inte passar henne så bra egentligen, men ser fölungen bra ut så blir det nog repris. Annars ska jag leta reda på en hingst med kul färg som passar henne bättre... Och i övrigt är hon klar för höjning till A, så det blir nog en sväng till nån premieringsplats med henne. För tyvärr går det inte att höja shettisar "pappersvägen". Kanske blir det nån utställning för henne också, hon skulle vilja ha en 41a till så kan jag ansöka om SUCH för henne.

Övriga två shettisston KANSKE får följa med på nån utställning om de ser bra ut. Den ena är utlånad till ponnytrav, men kan "lånas hem" för utställning om jag vill. Den andra är lite för lättfödd... :p EVENTUELLT får den lilla tjockisen göra ett besök hos hingst, beroende på hur bra jag lyckas förhandla med maken... :p Vilken hingst det blir står dock skrivet i stjärnorna, men inte Zeb som har samma pappa.. :p

Zeb, shettishingsten alltså, kommer väl få visa upp sig på någon utställning också, om jag hittar nån med nån "kul" domare = nån som kanske kan tänka sig att ge honom höööga poäng... :D

Krångeldamen (hbl-stoet) fölar runt midsommar, förutsatt att allt går planenligt. Tycker det är för sent att seminera om henne efter det, behöver ju lite "krångelmån" för henne... OM det blir ett föl så kommer hon stambokföras pappersvägen.

Fblstoet fölar i månadsskiftet maj-juni. Kommer eventuellt att "låna ut magen" på henne till en kompis. Vet inte om jag betäcker själv om lånet inte blir av... Kommer inte visas på premiering (även om jag är nedrans nyfiken på hur hennes bedömning skulle se ut... :p ) eftersom fölets far inte är godkänd... :p

Det är stora planer här inför nästa år :d

Vi väntar två föl e. Wessel van de Amstelhof och kommer att använda vår egna hingst Stjernens Epus som kommer göra sin första säsong i aveln. SÅ spännande! Kommer betäcka två ston med honom.

Fölen kommer att visas på nån utställning/fölchampionat och det brukar bli ett par utställningar med övriga :angel:

Hingsten ska gå kvalitetsbedömningen i september och tränas inför detta.

Har ett ungsto som blir två år som ska få åka på ett par utställningar och förhoppningsvis få nån eller ett par guld så man kanske kan ansöka om SUCH när hon är tre år.

hanna_shetland skrev:
Har ett ungsto som blir två år som ska få åka på ett par utställningar och förhoppningsvis få nån eller ett par guld så man kanske kan ansöka om SUCH när hon är tre år.
Såvitt jag har kunnat läsa mig till så måste minst ett av resultaten vara från lägst 3-årssäsongen och minst ett från lägst 4 år.
Annars hade jag också samma tanke med mitt sto (nämnt i mitt inlägg ovan)...

Hej!

Mina 4 ston är dräktiga med Vaengur och beräknas föla juni, eftersom lilla moi tar hem hingst och valet fallit på en färgväxlarhingst så kommer jag givetvis använda mig av honom till några av stona, 1 sto ska till en annan hingst men endast för att jag och den tjejen är bra vänner och jag litar på henne. Jag är nojjig när de har föl vid sidan därför lättare att ha hingststation själv även om det innebär mycket arbete.

Jenny

Mitt enda sto, ett halvblod e Ceylon, kommer att betäckas med Feliciano. Tyvärr blir det inget föl nästa år eftersom hon resorberade med Artist.

Avelsplaner:

Föl vi väntar: :p
1. Silvano - Falkland - Zeus ( Maj )
2. Landor S - Cortez - Zalmeco ( Juni)

Vilka hingstar vi kommer att använda :
1. Sto e. Cortez går till Landor S eller Sandro Boy eller Quidam de Revel.
2. Sto e. Laurin går till Cortez
3. Sto e. Falkland vet vi inte om vi ska betäcka om eller kanske sätta under ryttare så att hon får gå till sporten, men det lutar nog åt det sista. Vilken ryttare vet vi ännu inte. :confused:

Unghästar som ska visas:
Två ungston som ska ridas in och visas på treårstest:
1. e. Laurin ska efter treårstestet sedan betäckas
2. e. Lucky Light - Falkland - Zeus ska efter treårstestet säljas.
Har fortfarande inte kommit på vilken som ska rida in dessa två ston och visa fram dom - det kan nog bli de svåraste nöten att knäcka i år gissar jag. :eek:

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Två blivande tre-åringar ska ridas in och sedan blir det sommarbete för dem. Tror inte någon av dem ska gå treårstestet, bägge har växt mycket i vinter. Bägge är exp.röntgade, där var inget "skrammel", skönt. :)
Den blivande femåringen ska matchas för breeders i fälttävlan. Också exp.röntgad ua i vinter.
Den numera sålda blivande sexåringen matchas av nya ägaren också för breeders i ft.

Betäcker Acapulco Gold-stoet med Nobel igen, finns ingen anledning att byta hingst när senaste fölet blev så fint.
Winnie the Pooh betäcks också, är inte 100 säker på vilken hingst.
Sedan är det treåringen e. Irco Mena...Funderar på att betäcka henne också.
Har inte bestämt hingstar, de jag funderar på utöver Nobel är Gränsbos nya hingst e. Concorde (han ska gå bruksprovet i vår), fullblodet French Buffet vill jag också prova och han blir ju inte yngre, Camaro M har lämnat fina avkommor...

Det är lika svårt varje år... :crazy:

Hej Pooh !

Blev lite nyfiken på om du har sett French Buffet i verkligheten. :) Hur ser han ut exteriört och hur rör han sig isåfall. Hoppmässigt vet jag redan.

Jag tycker också att det är intressant med fullblod och skulle önska att vi hade ett större utbud med fler fullblodshingstar - men det råder ju brist på bra fullblod i hela europa.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Jag har "bara" sett foton av honom, en annan buketjej var och träffade honom och fotograferade och rapporterade till mig. ;) Jag gillade vad jag såg + att han har mkt bra egna meriter, mkt bra stam och storlek. och som du säger; bra fullblod är det brist på. :)

Kan maila bilder om du vill! :)

2005

Föl som väntas är:
Camaro M-Bayard-Krevad i mitten av april
Nactus-Phaeton-Illusion i slutet av juni

2 st 02 : or ska visas på treårstest

Troligtvis kommer ingen av stona (4 st) att betäckas eftersom jag inte har tid – råd att ha fler hästar. Om treårsstoet mot all förmodan lyckas bli klass 1 eller diplom ska hon betäckas men jag vet inte med vem ännu.

Har tappat gnistan för avel. :crazy: Jag har aldrig trott att jag skulle få vinst på min avelsverksamhet, men jag hade inte trott att jag skulle få så stort underskott år från år…… Jag har inga dåliga hästar, men ändå känns det som om intresserade spekulanter väntar sig att man ska ”skänka” bort dem.

Lill / Stall Nöbbeled

Väntar inga föl 2005. Jag ska dock betäcka båda mina ston:

1. Cortez - Gaston kommer nog att gå till Landlord.
2. 88 keys - Ciceron kommer troligen att gå till Lasandos.

Hej Lill !

Känner verkligen med dig :cry: ! Om du säljer dom hästarna du har och tar dem pengarna och bara köper dig ett enda mkt välmeriterat avelssto då ? Har du råd då ? :confused:

Tänkte passa på att fråga om du ska visa fram dina -02 själv eller har någon annan som ska göra det ? Jag tänkte att du kanske har någon ryttare som du kan rekomendera ?

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

I slutet av mars väntar vi en

For Feeling - Ramiro Z bebis,

och stoet e. Ramiro kommer antagligen att betäckas om med Carson Ask, har haft mina funderingar på Maloubet de Pleville om han blir gdk :angel:

Det är alltid svårt att planera in avelssäsongen, den blir nästan aldrig som man har tänkt sig.. men det är väl därför det kallas för planer ;)

Får 5 föl på hemmaplan maj-juni och ett borta i juni. Har 2 hingstar på station i sommar men jag ska inte betäcka så många själv i år.
Nu har Haly_Bailey satt griller i huvudet på mig och jag är enormt sugen på att ta hem en av 2 årshingstarna för visning i vår......
TANKEN var att betäcka cobstoet som gik tom i somras med E. Savoy. Sen ska någon a WM stona betäckas med honom. sekt B stoet e Carolinas Foxglove-Paddock Camargue ska betäckas med B.Bells. OM Ärtan är fin och lovande så KANSKE jag betäcker Ida med honom annars får hon gå tom.
Vidare ska stofölet "tämjas" och visas på utställning. Ena inridningsponnyn ska förberedas för kvaliten och så ska vi försöka sälja honom åt ägaren. Ena WM stoet ska visas för stambokföring

Maloubet de Pleville - Menar du att han ska upp för visning på bruksprovet igen ?

Jag har också " spånat " på Carson Ask och tyckt att han verkar intressant. Undrar om du vet vad det var som gjorde att han inte gick igenom nere i Neumunster på holsteinerförbundets hingstpremiering?

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Liknande trådar

Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 191
Senast: Eldfuxen
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 283
Avel Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet...
2
Svar
23
· Visningar
3 174
C
Avel Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow: Detta är kopierat på ASVH:s hemsida...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur