avelsmatador

Sv: avelsmatador

Är ju stor skillnad på matadoravel och avelsmatador det har ju inte med varandra att göra överhuvudtaget. Matadoravel handlar ju inte om något annat än att en hingst används väldigt mkt oavsett om den sen visar sig lämna bra eller inte så blir man ju aldrig en avelsmatador bara för att man har många avkommor.

En avelsmatador behöver inte ha använts för matadoravel däremot är det svårt att verkligen urskilja en avelsmatador om de inte har mycket avkommor. En avelsmatador är en hingst som satt mkt starkt avtryck i aveln och påverkat den i något specifikt avseende mkt tydligt i positiv riktning.

Ofta blir det ju matadoravel på de hingstar som har egenskaper för att göra dem till avelsmatadorer så då hänger det ju ihop men det bedrivs även matadoravel på väldigt många hingstar som sen aldrig blir några avelsmatadorer.

Ja, läser man tråden är det ju uppenbart att relationen mellan de båda begreppen är nåt som det råder delade meningar om. Några tycker att det är samma sak, alltså att alla hingstar som man matadoravlar på blir avelsmatadorer. Några tycker att avelsmatadorer är hingstar som man matadoravlat på, som dessutom lämnat stort avtryck i aveln. Och några tycker att avelsmatadorer är hingstar som lämnat stort avtryck i aveln, oavsett hur mycket de använts. Uppenbart råder ingen konsensus om vad begreppet avelsmatador betyder och hur det relaterar till begreppet matadoravel.

Att de inte skulle ha något med varandra att göra är däremot fel, skulle jag säga.
 
Sv: avelsmatador

Jag håller med Mabuse, det är ju två helt olika begrepp! I min värld kan man inte göra egna tolkningar av dem utan det är helt enkelt en språklig differens.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 296
Senast: manda
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 303
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 529
Senast: Squie
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp